Kanál chtějí jen u Ťoka a na Hradě. Navrhují osekanou variantu

Ministerstvo dopravy navrhuje vládě skromnější variantu kanálu Dunaj Odra Labe. Projekt však podporují pouze na Hradě. Poslanci ANO a ČSSD nemají jasný názor.

 

Kanál Dunaj Odra Labe prošel kritizovanou analýzou proveditelnosti. Ani po její výsledcích ovšem není společnost projektu nakloněna. Náklady a ekologické dopady případné realizace kritizují většina politické reprezentace, ekologové i lidé, kterých by se projekt dotkl. Těm se nelíbí ani fakt, že se na jejich názor nikdo neptá. Poslanci vládních stran se proto chtějí vládnímu posuzování projektu vyhnout jako čert kříže. 

Přesto ministerstvo dopravy navrhuje vládě vybudovat alespoň část projektu. “Pokud bude vláda souhlasit s návrhem ministerstva dopravy na sledování jen oderské a dunajské větve v upraveném koridoru podle návrhu MD, bude dále projekt standardně podstoupen do procesu SEA, kde má veřejnost možnost se samozřejmě k danému projektu, jak k jeho technickému návrhu a i dalším souvislostem vyjádřit. Zároveň budou probíhat veřejné diskuze,” uvedla pro Biztweet mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Ministerstvo dopravy, které v Česku ovládá třetí volební období po sobě hnutí ANO Andreje Babiše, připravilo studii, ze které vyplývá, že projekt vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe (dále jen DOL) by stál nejméně 582 miliard korun.

Nedostatky studie

V dokumentu je však značný otazník nad cenou možných dodatečných prací. Zatímco u jiných státem financovaných projektů se daná složka podle českého zákona ohraničuje, ve studii o proveditelnosti kanálu DOL tato cifra, nebo její ohraničení chybí. Hovoříme přitom o projektu, který podle velmi skromné analýzy vyžaduje investici v hodnotě skoro poloviny ročního rozpočtu České republiky.

Podle českého dopravního resortu je však projekt ekonomicky efektivní a nejvýznamnější efekt by prý přineslo propojení Dunaje s Odrou. Materiál přesto nezahrnuje ani investiční náklady na zvýšení splavnosti jednotlivých řek, cena stavby by tak zřejmě velmi výrazně poroste.

Čtěte také:

Rekonstrukce Thermalu nabírá zpoždění. O bazén projevili zájem dva soutěžící

Zachraňte Dana

Dvojí metr soudruhů

Studie měla podle zadání zhodnotit možné dopravní, vodohospodářské, energetické i turistické dopady proveditelnosti gigantického projektu. Kritici jí vytýkají, že ji připravovali podřízení Andreje Babiše, který je vedle komunistů nejvýznamnějším politickým spojencem prezidenta České republiky.

Kdybychom spočítali složky započítány v neúplné studii české dopravy, propojení Dunaje a Odry by vyšlo na 281 miliard korun.

Největší náklady má podle studie pohltit labská část, která by řečiště propojila v Česku. Přesto studie tvrdí, že by byl projekt ekonomicky efektivní.

Čínsky investor?

DOL počítá s propojením řek s cílem umožnit plavbu nákladních lodí z Dunaje do Severního a Baltského moře. Studie ministerstva posuzovala různé varianty vodního koridoru, včetně kombinací pouze některých jeho částí. Propojení všech tří řek se podle ministerstva ukázalo jako efektivní. Avšak tak jako celá studie, posudek zněl nejistě, říkal že efektivita je hraniční.

Miloš Zeman o projektu mluví roky. Nejvíce od doby, kdy jeho kampaně podpořily čínští sponzoři a jeden z představitelů čínské CEFC se stal jeho poradcem. Číňané by měli být, zatím jen podle Zemanových slov, hlavním investorem megalomanského projektu připomínajícího sovětské vize.

Projekt navíc automaticky počítá i se zařazením Oderské vodní cesty a vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe do sítě TEN-T. Tím by se mohlo dospět k financování velké části projektu z evropských fondů. Optimismus je však předčasný. Jednání o případném zařazení projektu mezi ty, které jsou pro Evropu strategické se pořádně ani nezačala.

 

Tomáš Lemešani, podpořte nás nákupem v našem eshopu

Odemknout článek

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
Top

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb