Nechtěný marketingový žolík: politici hvězdami sociálních sítí
I když to pravděpodobně není pro většinu z nich jejich šálek čaje, doba moderních technologií je neúprosná. Pokud se chtějí udržet v povědomí občanů a zároveň svých voličů, musí o nich být slyšet. A sociální sítě jsou k tomu ideálním pomocníkem.
Ne všichni politicky činní lidé však komunikaci na sociálních sítích zvládají. Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek například nedávno musel stáhnout velvyslance Karla Borůvku z ambasády v Bernu kvůli tomu, že Borůvkova žena Alena na sociálních sítích útočila na zaměstnance ministerstva, novináře a úředníky.
Výhody facebooku nebo instagramu si naopak moc dobře uvědomuje také velmi diskutovaná a kontroverzní osoba současnosti-Andrej Babiš. Příspěvky vůbec nešetří, jeho profil je slušně zahlcen čím jiným, než politikou.
Na facebooku sklízí úspěch a to s počtem fanoušků ve výši 101 000 a nezahálí ani na twitteru. Možná mu k tomu dopomohly také ,,lidumilné“ příspěvky, které občas pro oživení zařadí.
Aktivní na facebooku je i Karel Schwarzenberg, jemuž k výraznému zviditelnění jistě dopomohla kampaň na prezidenta. Často stylizovaný jako gentleman kouřící dýmku, se na svém profilu soustředí pouze na politická témata. Umístil se sice na druhém místě v počtu fanoušků na facebooku, ale podle mnohých nevychytal tu správnou taktiku, jak na facebooku zaujat.
Tu naopak zvládá Zdeněk Škromach, který se pochlubí příspěvky se svou rodinu. Sem tam přihodí video a nesoustředí se pouze na svou seriózní stránku. Jeho legendární bazénkové videa mu však pro jejich obskurnost ve straně zakazovali. Škromach však marketingové poradce neposlouchal a v senátních volbách 2016 totálně pohořel.
A kdo je tedy vítězem žebříčku nejsledovanějších hvězd politiky na sociálních sítích? Pomyslný titul získává Tomio Okamura. Ten využil horkého trendu současnosti, tedy vlogování a do svých příspěvků vkládá videa, týkající se mnoha kontroverzních témat. Ať už se jedná o imigranty, nepřizpůsobivé občany a jiné, Okamura se toho prostě nebojí.
Mnoha lidmi je označován za populistu, zároveň má však také dostatek příznivců. Jeho profil sleduje 256 000 fanoušků. Projevuje se také na instagramu, kde ukazuje své fitness úspěchy a pokroky a svůj profil zde tedy částečně zprošťuje od politických témat.
Čtěte také:
Aktivisté chtějí Babišovi vrátit účtenky. Organizují protest v Praze
Sledovat mediální obraz Pelikána bude Newton media
Česko poslalo do Sýrie tuny sušeného mléka. V pomoci je však farizejské
Na seznamu hvězd sociálních sítí by neměl chybět ani prezident Miloš Zeman. Jeho počet fanoušků není zanedbatelný, téměř 89 000. Jeho profil ať už na facebooku nebo na twitteru však postrádá jakékoli projevy emocí a je čistě formální. Na jednu stranu je pochopitelné, že hlava státu se nebude svěřovat se zážitky z dovolených nebo nebude postovat fotky z grilování s přáteli. Na druhou stranu právě k tomu jsou sociální sítě určeny.
Lze snadno odlišit profily politiků, jež přes sociální sítě komunikují rádi od profilů těch, kteří přispívají jen z povinnosti. A ti, kdo nepřispívají zrovna s nadšením se zřejmě řídí heslem: Kdo nemá facebook, jako by nebyl.
Barbora Netopilová
Podpořte nezávislou žurnalistiku platbou na IBAN CZ8920100000002100602454, nebo se registrujte a kupte přístup k exkluzivnímu obsahu, Děkujeme