Co říká fúze Hondy a Nissanu o automobilovém průmyslu?
Akcie Nissan Motor zaznamenaly prudký růst po zprávách, že japonská automobilka jedná o fúzi s Honda Motor Co. Podle analytiků jde o vlaštovku, která spustí podobné kroky v celém automobilovém průmyslu.
Propad prodeje Nissanu, brutální konkurence elektroaut z Číny a USA, či vývojářské synergie a nutnost čelit změnám nejen ve výrobě, ale také odběratelských preferencích jsou hlavní motivy komunikované fúze. Honda společně s Nissanem by zároveň mohly čelit také cenové konkurenci masových produkcí elektromobilů. Podle analytiků racionální řešení, nad kterým se bude muset zamyslet nejedna stávající automobilka.
"Toto je další známka toho, o čem věříme, že je velmi potřebná konsolidace a/nebo kapitálová efektivita odvětví, abychom zůstali konkurenceschopní v rychle se měnícím odvětví. Věříme, že výrobci automobilů budou i nadále hledat vazby (GM/Hyundai, VW/Rivian), které se zdají pravděpodobnější než přímé fúze. GM má dohodu s Hondou o vývoji palivových článků," řekl šéf analytiků UBS Joseph Spak.
V srpnu 2024 Nissan a Honda souhlasily s prozkoumáním hlubších možností v takzvaných softwarově definovaných vozidlech nebo automobilech, které mohou do značné míry běžet po upgradech softwaru. Začátkem roku obě automobilky uvedli, že zkoumají vyhlídky na strategické partnerství, a poznamenali, že „čelí společným výzvám“.
„Jak bylo oznámeno v březnu tohoto roku (2024), Honda a Nissan zkoumají různé možnosti budoucí spolupráce a vzájemně využívají své silné stránky,“ uvedli obě prohlášení.
Jak poznamenal MarketWatch, prodeje Hondy a Nissanu byly v Číně a jihovýchodní Asii slabé a s poklesem poptávky omezily výrobu.
General Motors Co. a Hyundai Motor Co. v září 2024 uvedly, že podepsaly dohodu, podle níž plánují prozkoumat potenciální společný vývoj produktů a technologie čisté energie, a dodali, že doufají ve „zvýšenou konkurenceschopnost prostřednictvím spolupráce“.
Čtěte také:
10 softwarových akcií na rostoucí trajektorii do roku 2025
Pony AI s úspěšnou IPO v USA. Vyvolá další čínské nabídky?
Na co americká ekonomika čeká a co by ji po roce 2025 pomohlo?
V listopadu 2024 Volkswagen a Rivian Automotive zahájily společný podnik s plány „přinést elektrickou architekturu nové generace a nejlepší softwarovou technologii ve své třídě“ do svých elektrických vozidel.
Automobilový informační servis Edmunds předpovídá 16,2 milionu prodejů nových vozidel v USA na rok 2025, což je nárůst o 1,4 % a nejvyšší roční prodej nových automobilů od roku 2019.
Velkou otázkou v celém automobilovém průmyslu je jak se nastupující Trumpova administrativa v USA postaví k celní politice. Dosavadní signály nevěstí nic dobrého a naznačují možnou celní válku, která by mohla být pro řadu automobilek fatální. Podobným rizikem je také hrozící zrušení daňových úlev na nákup elektromobilů v USA, které Trump slibuje.
"Spotřebitelé pořád pociťují tíseň, ale trh se stal o něco přívětivějším místem pro kupce aut, než tomu bylo na začátku roku," uvedla v prohlášení Jessica Caldwellová, vedoucí oddělení společnosti Edmunds.
Tomáš Lemešani
Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu
Máte zájem o informační zpravodajský servis z investičního prostředí, nebo analýzu trhu na klíč podle Vašich požadavků? Napište na kontakt@businesspr.eu
Pokud považujete texty Biztweetu za přínosné, věnujte jakýkoliv dar na Číslo účtu 1027300577/5500 IBAN: CZ1455000000001027300577 BIC/SWIFT: RZBCCZPP