Pony AI s úspěšnou IPO v USA. Vyvolá další čínské nabídky?

Kvůli geopolitickému napětí se čínské firmy vyhýbají obchodování na americkém trhu. Toto chování prolomila společnost Pony AI, která v Americe zapsala svou IPO.

Čínská společnost Pony AI zabývající se autonomním řízením vozidel získala ve svém debutu na americké burze 260 milionů amerických dolarů. Jde o nejlepší výsledek čínské firmy na americké burze za několik měsíců.

Obchod připravuje půdu pro další čínské technologické společnosti, aby znovu otestovaly americké veřejné trhy po letech tlumenějších počátečních veřejných nabídek, které odrážely napětí mezi USA a Čínou.

S dolarovým výnosem 260 milionů dolarů za 20 milionů akcií jde o druhou největší IPO z Číny v roce 2024 po 441 milionech dolarů získaných v květnu výrobcem elektromobilů a baterií Zeekr.

Další čínská firma zabývající se autonomním řízením WeRide získala v říjnu svou IPO 120 milionů dolarů jako třetí největší čínská IPO podle dolarových výnosů v roce 2024. 

Nejméně jedna další větší čínská společnost plánuje v příštích měsících vstoupit na burzu v USA. Výrobce elektrických nákladních vozidel Windrose Technology Inc. plánuje v roce 2025 získat v USA více než 200 milionů dolarů prostřednictvím IPO.

“Od roku 2022 do roku 2023 bylo pouze 12 čínských IPO s americkými depozitními certifikáty, ale hlavně ne od technologických společností,” řekl MarketWatch Jay Ritter, profesor financí na University of Florida, který se specializuje na IPO.

"Čínská vláda odrazovala technologické společnosti od kotace v USA. Čínská vláda také povzbuzuje technologické společnosti, aby ‚sdílely bohatství‘ spíše než se zaměřovaly na maximalizaci zisku,” dodal Ritter.

Čtěte také:

Redwire letos prudce vzrostla. A očekávání jsou ještě vyšší

Netflix láme rekordy. Pomohl souboj boxerských legend

Viking Therapeutics na burze boduje po dobrých zprávách o léku na hubnutí

To se pomalu mění, míní Marcia Ellis, globální spolupředsedkyně oddělení private equity ve společnosti Morrison Foerster v Hong Kongu. Řada regulačních problémů, které v posledních letech udržovaly čínské společnosti mimo americký akciový trh, byla vyřešena, uvedla.

"Čínské společnosti se stále více zajímají o to, aby byly kótovány v Hongkongu nebo New Yorku, kvůli obtížím při získávání kotace v pevninské Číně a tlaku ze strany akcionářů, aby rychle dosáhly exitu," řekla Ellis.

Čínské společnosti jako Alibaba, která vstoupila na burzu v USA v roce 2024, učinily tento krok, protože čínská vláda nesouhlasila s požadovanou nabídkovou cenu s poměrem cena/výnos pro obchodování v Číně.

„Alibaba dokázala získat o miliardy dolarů více, než mohla získat prodejem stejného počtu akcií v Číně,“ řekl Ritter.

Čínská vláda již tento poměr nevynucuje, takže úspěšné, rostoucí čínské technologické společnosti neměly v nedávné minulosti stejnou motivaci ke kótování v USA. Nyní se čínské technologické společnosti znovu zaměřují na americký akciový trh navzdory chladnějším vztahům mezi těmito dvěma zeměmi.

 

Tomáš Lemešani

Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu

Máte zájem o informační zpravodajský servis z investičního prostředí, nebo analýzu trhu na klíč podle Vašich požadavků? Napište na kontakt@businesspr.eu

Pokud považujete texty Biztweetu za přínosné, věnujte jakýkoliv dar na Číslo účtu 1027300577/5500 IBAN: CZ1455000000001027300577 BIC/SWIFT: RZBCCZPP