Šéf Bohemia Sekt: Investujeme do vinic i výroby

Společnost Bohemia Sekt prodala ve vlajkové lodi nejvíc láhví šumivého vína za posledních 17 let. Letos se zaměří na nákup nových vinic a výrobních kapacit v Mikulově. Ředitel Bohemia Sekt Ondřej Beránek v rozhovoru pro Biztweet.

Biztweet: V jednom z posledních rozhovorů jste si pochvaloval nárůst tržeb za loňský rok. Máte už konkrétní čísla?

Ondřej Beránek: V roce 2016 jsme dosáhli obratu lehce přes 1,8 miliardy korun včetně spotřební daně, což představuje více než tříprocentní meziroční nárůst. A to s přihlédnutím k roku 2015, ve kterém jsme meziročně vzrostli o více než 12 procent, není podle nás vůbec špatné.

Biztweet: O jaký meziroční vývoj jde? Které segmenty a produkty rostly nejvýrazněji?

Ondřej Beránek: Dařilo se nám ve všech důležitých kategoriích. Sektů a šumivých nápojů jsme v minulém roce prodali více než 15 milionů lahví, což odpovídá meziročnímu nárůstu 8 procent. V kategorii tichých vín, která vyrábí naše vinařství Habánské sklepy, Víno Mikulov, Chateau Bzenec a Vinařství Pavlov, jsme prodali téměř 11 milionů lahví, což znamená meziroční nárůst o necelá tři procenta. Dařilo se především značce Habánské sklepy, která posílila oproti roku 2015 o devět procent. Růst odpovídá i dlouhodobému vývoji našich značek, u kterých se nám daří posilovat v segmentu moravských jakostních i přívlastkových vín. A právě tímto směrem se chceme v kategorii tichých vín dále ubírat.

Biztweet: Maloobchodu se daří, jak se to projevuje ve vašem podnikání?

Ondřej Beránek: Růst maloobchodu se na našich tržbách projevuje pozitivně. Celkově mohu říci, že i dle ekonomických ukazatelů je nálada ve společnosti pozitivní, což má vliv právě na prodeje prémiového zboží, mezi které patří i kategorie sektů. Spotřeba šumivých vín je vlastně takový barometr, který ukazuje, jaká nálada ve společnosti je. To, že je spotřebitelské smýšlení pozitivní, dokazuje i loňský nejvyšší prodej Bohemia Sektu za posledních 17 let, tedy od začátku nového tisíciletí.

Biztweet: Změnili jste něco nebo hodláte něco změnit na způsobu distribuce a prodeje vašeho zboží?

Ondřej Beránek: Aktuálně je spotřeba šumivých vín z pohledu místa konzumace ze dvou třetin v domácnostech a jedna třetina se vypije v gastronomii. Tomu odpovídá i naše distribuční strategie. Distribuci zajišťujeme především prostřednictvím maloobchodních řetězců, velkoobchodů, ale částečně i napřímo do gastronomie. Rostou ale i naše vlastní vinotéky ve Starém Plzenci, Mikulově a Velkých Bílovicích, stejně tak jako i obrat našeho e-shopu Osobnivinoteka.

Biztweet: Co se týče výroby, chystáte nové produkty nebo zvýšení výrobní kapacity některých značek?

Ondřej Beránek: Portfolio našich produktů neustále inovujeme, snažíme se pravidelně přicházet na trh s novinkami, a to jak v sektech, tak i v tichých vínech, v minulém roce jsme například uvedli na trh rosé variantu oblíbeného nealkoholického Bohemia Sektu či jsme obohatili naše řady vín o nové odrůdy.

Nejvýznamnější investice směřují do výsadby vinic s cílem zvýšit naši schopnost pokrýt poptávku po moravských odrůdových vínech. V letošním roce vysadíme dalších 40 hektarů a překročíme tím celkovou rozlohu 500 ha vlastních vinic. Další významná investice bude letos také směřovat do zvýšení kvasné kapacity pro výrobu sektů a nové lisovny hroznů ve vinařství Víno Mikulov, díky které budeme schopni zvýšit kapacitu zpracování hroznů o více než polovinu.

Biztweet: Jak se daří šumivému vínu, chystáte v segmentu po dlouhé době něco nového?

Ondřej Beránek: Sektům se dlouhodobě daří, prodeje rostou i mimo hlavní sezonu, která je tradičně na konci roku. Meziročně narostl maloobchodní trh sektů o 12 procent. Naše dlouhodobá snaha naučit Čechy pít šumivá vína i během roku tak padá na úrodnou půdu. Samozřejmě pomáhají také produktové inovace, jako například aromatický Bohemia Sekt La Fleur, uvedený v roce 2015, jehož prodeje předčily naše očekávání. S novinkami přicházíme na trh sektů pravidelně, ale jejich odtajnění si vždy necháváme až jako překvapení těsně před uvedením na trh.

Biztweet: Prodávali jste značky likérek. Hodláte v tom pokračovat?

Ondřej Beránek: Kategorii lihovin jsme v minulém roce zcela opustili. Dříve nám dávala strategický smysl, byla od roku 2005 vedle sektů a tichých vín naší pomyslnou třetí nohou, na které jsme stáli pro lepší rozložení rizik spojených s poptávkou po různých druzích alkoholických nápojů. V loňském roce jsme se ale rozhodli zaměřit se jen na sekty, tichá vína, vinařství a vinohradnictví. A v těchto oblastech chceme dále posilovat.

Čtěte také:

KUNOVSKÝ PRO BIZTWEET: CHYSTÁME NĚKOLIK VELKÝCH PROJEKTŮ V PRAZE 5, PRAZE 4 NEBO V PRAZE 10

Lajčák pro Biztweet: Předsednictví Slovenska v Radě EU dopadlo úspěšně

Šéf SES Tlmače: Nejsilnější pozice je na srbském trhu

Biztweet: Jaké jsou vaše hlavní plány pro letošní rok?

Ondřej Beránek: Chceme nadále růst na tuzemském trhu a zajišťovat si co největší soběstačnost z pohledu moravských hroznů. Marketingově a obchodně se zcela soustředíme na značky Bohemia Sekt, Avanti, Habánské sklepy, Víno Mikulov, Chateau Bzenec a Vinařství Pavlov a prostřednictvím mediálních kampaní a aktivní podpory v místě prodeje jak v maloobchodě, tak v gastronomii budeme posilovat tržní podíly a prémiovou pozici těchto značek.

Biztweet: Máte plány v akvizicích?

Ondřej Beránek: Více spoléháme na vlastní přirozený růst nežli na akvizice jiných vinařství. To však neznamená, že bychom v případě příležitosti, která by zapadala do našeho portfolia a strategie, o akvizici neuvažovali.

Biztweet: Co se týče nákupu výrobních kapacit a samotných vinic, přituhuje, hodláte se do tohoto boje zapojit?

Ondřej Beránek: Nenazýval bych to úplně bojem, i když je pravda, že Morava má poměrně omezené možnosti co do rozšiřování rozlohy vinic. Češi přitom preferují tuzemská vína a poptávka převyšuje nabídku, což logicky vede ke zvýšenému zájmu o moravské vinice. V BOHEMIA SEKTU máme i v tomto směru nastavené standardy a hranice, které nepřekročíme.

Biztweet: Jak vnímáte dluhové problémy některých vinařství na Moravě?

Ondřej Beránek: Nemyslím si, že by právě vinařství bylo v tomto směru mezi ostatními obory podnikání nějak specifické. Osobně mě ale mrzí, jaké světlo případné negativní kauzy prostřednictvím médií na celý obor hází.

Biztweet: A nebojíte se nové konkurence? Do byznysu vstoupili finančníci – skupina FPD. Známá agresivní akviziční expanzí…

Ondřej Beránek: Konkurence ke svobodnému podnikatelskému trhu patří a je pozitivní. Její aktivity mohou ukázat, v čem jsme dobří a v čem je potřeba, abychom zabrali.

 

 

Biztweet