Koronakrize a taxi. Liftago s novými službami i přístupem k řidičům

Nižší poplatky, zvýšená ochrana. Společnost Liftago se během koronakrize snaží udržet spokojené řidiče. Poptávka po službách se však navzdory problémům konkurence pouze slabě vzpamatovává.

Nouzový stav, který v mnoha zemích včetně Česka takřka vymazal z trhu podnikání v oblasti taxislužeb, zasáhl také společnost Liftago. Ze dne na den se počty objednaných jízd v březnu přiblížil nule. Firma, podobně jako další z daného byznysu zareagovala novým servisem - řidiči začali jezdit pro kurýrní služby, či rozvoz potravin a hotového jídla.

Ačkoli to dnes vypadá, že šlo o dramaticky flexibilní reakci na eskalaci epidemie, ve skutečnosti značnou část daného byznysu plánovalo Liftago rozjet už v době, kdy se o koronaviru nemluvilo. Během nouzového stavu nové služby pomohly zmírnit dopady režimu na podnikání taxislužby.  

"Logistika a doručování zatím kompenzuje pokles přepravy osob jen částečně, byť má obrovský potenciál a zájem partnerů a zákazníků zesílil," uvádí pro Biztweet výkonný ředitel Liftago Onďrej Krátký.

Jak udržet řidiče

Počty doručených objednávek už podle Krátkého Liftago eviduje v řádu desítek tisíc měsíčně. Akceleraci objednávek pomáhají také vážnější problémy konkurence. Třeba služba Uber z regionu zcela stahuje službu Uber Eats.

 "Nesoustředíme se příliš na naše konkurenty, ale na vlastní pozitivní dopad a to, co sami dokážeme ovlivnit. Proto zvyšujeme neustále kvalitu a dostupnost vlastních služeb a rozrůstáme se do městské logistiky," tvrdí Krátký.

Problémem, který mnoho taxislužeb, hlavně těch fungujících na principu sdílené ekonomiky, řeší je, že řidičům došla trpělivost. Zákaz provozu jim nedovolil pracovat, mnohým došly peníze, a tak začali hledat jinou práci. 

Čtěte také:

Evropský úřad upozornil Česko na celní úniky. To se závěry nesouhlasí

ČTÚ má poslední dny na vypořádání připomínek k aukci 5G sítí

Čína, Evropská unie a Spojené státy s téměř polovinou světového HDP

"Někteří řidiči měli úspory, takže na několik týdnů jezdit nemuseli. Jiní jezdili nepřetržitě, aby dokázali uhradit např. leasing auta či uživit rodinu. Těm částečně pomohly nejen logistické zakázky Liftaga, ale také snížené fixní procento poplatku pro Liftago. Při běžném provozu je procentuální poplatek řidičů závislý od množství odjeté práce - tento degresivní režim poplatků jsme vypnuli, aby řidiči neplatili vyšší poplatky. Zcela bez příjmů jsme však Liftago provozovat nemohli," říká Ondřej Krátký. 

Nehonit PR

Velká část řidičů taxislužeb během nouzového stavu také odmítala pokračovat v práci kvůli bezpečnosti. Část řidičů bez pracovních úvazků přešla pracovat do jiných sektorů. Tam, kde se cítili bezpečněji. I proto je pro některé služby těžké obnovovat provoz. Řidiče se pokoušeli motivovat k tomu, aby pro ně zůstaly jezdit investicemi do bezpečnostních prvků ve vozidlech, či příplatky.  

"Liftago funguje nadále formou aukce - výběru z nabídek řidičů. Žádné příplatky jsme proto nezaváděli, udržovali jsme volný výběr z tržních cen. Testujeme různé druhy ochrany cestujících i řidičů od ionizace vozu po bezpečnostní překážky. Je důležité pouze "nehonit PR", ale starat se o skutečnou ochranu uživatelů, proto spíše testujeme vícero možností, než že bychom jednotlivé rovnou oznamovali. Základ ale tvoří zvýšená dezinfekce vozů všech řidičů, povinná ochrana dýchacích cest u řidičů a cestujících a doporučení sezení pouze v zadní části vozu," popisuje přístup Liftaga jeho ředitel. 

 

Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu