Více aktivit na Slovensku a v cizině? Metrostav má pro případný zákaz alternativu

Dosud to nechce přiznávat, ale případné potvrzení průlomového rozsudku by Metrostav přinutilo hledat snížený objem zakázek v cizině. Podle dat a aktuálních výhledů to není nereálné.

„S rozsudkem se neztotožňujeme a naši právní zástupci se vůči němu odvolali. Soudní řízení tedy dále probíhá a my se z toho důvodu nemůžeme a nebudeme až do konečného pravomocného rozhodnutí vyjadřovat,“ opakuje pro Biztweet komentář k významnému rozsudku Krajského soudu v Praze tiskový mluvčí Skupiny Metrostav Vojtěch Kostiha.

Soud ve druhé větvi kauz bývalého hejtmana Davida Ratha vynesl rozsudek, který může zakázat Metrostavu na tři roky účast ve veřejných soutěžích. Jeden z dotčených manažerů navíc míří ke pětiletému trestu odnětí svobody. 

„Vzhledem ke skutečnosti, že je rozsudek nepravomocný, nemá na naši společnost ani na naše obchodní vztahy aktuálně žádný reálný vliv. Naše společnost i nadále splňuje všechny zákonné požadavky na soutěžení veřejných i soukromých zakázek a nic jí nebrání v jejich realizaci. Metrostav a.s. i jeho dceřiné společnosti budou i nadále řádně plnit svoje závazky,“ dodává Kostiha.

Hra o letiště či metro

Je však situace opravdu tak klidná? Odpovědět lze stručně: ne. 743,2 milionů korun, které Skupina Metrostav podle posledních zveřejněných výsledků za rok vydělala, tvoří významnou částí právě aktivita v českých veřejných zakázkách. Skupinu živí třeba pražské metro, či budování infrastruktury v hlavním městě. Ačkoli o už vysoutěžené zakázky s jistotou nepřijde, konkurence by jí bez boje vytlačila z dalších mohutných projektů na pražském letišti, v metru, či na českých dálnicích.

Čtěte také:

EKT u Litovle znásobí výrobu

Leo Express chce na páteřní polskou trať. U sousedů sonduje i Regiojet

2,5 miliardy jako kompenzace lesníkům. Kalamita trápí soukromý sektor

Není proto překvapivé, že se firma čím dále tím více zajímá o možnosti v zahraničí. Za zmínku stojí, že koncem roku 2019 Skupina Metrostav na Slovensku založila novou společnost Metrostav DS. Ta má za úkol soutěžit o tamní dálniční zakázky. Třeba o dostavbu tunelu Višňové, kde selhal předešlý dodavatel a stát musí zakázku svěřit mimořádným režimem co nejdřív novému stavebníkovi. Bez běžné soutěže, tak, aby Slovensko na projekt za 261 milionů eur stihlo čerpat evropské dotace.

Nové firmy na Slovensku a v Norsku

Podobně nedávno Skupina Metrostav založila norskou dceřinou firmu Metrostav Norge. Podle skupiny jde o výsledek dlouhodobé obchodní strategie. Žádné zadní vrátka si prý nechystá. Skupina má nyní více než 50 dceřiných společností. Silnou pozici má také v Polsku, či Německu. 

Navzdory tomu by byl zákaz soutěžit v Česku vážným zásahem Skupiny. Soukromý development, kterému se začala věnovat v posledních letech by výpadek nenahradil a lukrativní zakázky by získala konkurence.

Zajímavostí je, že nedávno slovenská policie řešila případ, kde zákaz účasti v tendrech hrozil Metrostavu pro údajně předražený projekt výstavby urgentního příjmu ve městě Košice. 

 

Tomáš Lemešani, podpořte nás nákupem v našem eshopu

Odemknout článek

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
Top

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb