Technologický luxus. Přišel konec levných inteligentních telefonů?
Internetem koluje legenda, že pokud hodíte svůj Samsung Galaxy Note 7 do své pračky Samsung, zbavíte se celé vesnice. Je pravda, že tyto výbušné vtipy jsou staré. Ale je těžké jim odolat.
Pouze pro ilustraci, jak úspěšně byl korejský výrobce schopen vyřešit problém s explodujícími zařízeními. Upřímně uznali tuto chybu, identifikovali problém a výrobek byl po neúspěšném pokusu o jeho opravu úplně stažen z trhu. Firma přijala finanční a reputační ztrátu. A po roce - k překvapení mnoha - přišla s dalším pokusem. Mimořádně úspěšným. Letošní Galaxy Note 8 je jedním z nejlepších chytrých telefonů na trhu.
Tento příběh není o technologických závodech. Tento příběh je o ceně. Vzhledem k tomu, že cena blízká tisíce eur řadí v tomto ohledu nový model mezi špičku na trhu. Samsung tím jen potvrdil (a Apple se brzy přidá), že tento rok se napříč nabídkami největších výrobců opět rodí kategorie superdrahých smartphonů.
Není to docela šokující. Samsung a Apple ovládaly trh ... dokud nezačaly tlačit jejich konkurenti. Podle poradců IDC držely oba lídři trhu 36-procentní podíl na trhu smartphonů. O rok dříve to bylo 49 procent. Stručně řečeno, trh smartphonů byl v poslední době přesycen. To platí zejména pro nákladný segment zařízení.
Nemluvě o tom, že relativně noví čínští výrobci také míchají kartami. Díky inovativnímu byznys modelu narušily dlouho zavedený poměr kvality a ceny - oproti vlajkovým lodím luxusních značek dokáží nabídnout srovnatelnou kvalitu za poloviční či dokonce nižší cenu. Trikem je, že například společnost Xiaomi, na rozdíl od svých konkurentů, nastavuje své marže těsně nad výrobními náklady. Pro srovnání - opačný extrém je tradiční model Apple, který má na svých smartphonech drží marži kolem 40 procent. Xiaomi tedy začíná s minimální maržou, ale své telefony drží na trhu dva roky - u konkurence je přitom obvyklý roční cyklus představování nových modelů. Vzhledem k tomu, že náklady na výrobní komponenty postupně klesají, často až na desetinu původního, marže Xiaomi postupně, ale významně, roste. Namísto začátku životního cyklu telefonu ji společnost získává na konci.
V levným segmentu je však obtížné vydělat peníze. Drahý segment začíná být ohromně přesycen. Současně zájem zákazníků vyžaduje vysokou kvalitu a jsou ochotni za to zaplatit.
Samsung a Apple učinily logický závěr. Rozhodly se odolat svým fanouškům. Jsou totiž schopni prodat dražší zařízení než kterýkoli jiný výrobce. To nás přivádí zpět ke Galaxy Note 8. Aktuální cena asi tisíc eur je zhruba o deset procent dražší než poslední model. Bonus pro zákazníky: nepodléhá samovznícení.
Čtěte také:
Elektrický sen Muska živí jen víra investorů
Zrušení roamingu připraví operátory o miliardy ročně. Akcionáře to nezajímá
O slovenské létající auto je zájem. Firma chystá výrobu a získává nové investory
Apple však připravuje své vlastní překvapení na 10. výročí původního iPhone. Technicky inovativní. Očekává se, že nový model iPhone bude začínat za cenu, která je alespoň o 10 procent vyšší než nejlepší smartphony iPhone 4 Plus.
Jistě, můžeme se domnívat, že oba výrobci se pokoušejí obnovit reputaci svých zařízení jako stavových symbolů. Není to všechno ono, pokud si stejný iPhone jako Donald Trump nebo Arnold Schwarzenegger může dovolit dalších 100 milionů lidí.
Zákazníci si zvykli pravidelně se stěžovat na nedostatek inovace. Mají pravdu. Inteligentní telefon - a technologie, kterou v současné době používá - jsou v tomto okamžiku značně pokročilejší. A stále dražší.
Ale to není nutně špatná zpráva. Oživení kategorie super inteligentních smartphonů je proveditelný krok. Konec rovnosti smartphonů. To je v konečném důsledku skutečná cena za obnovení inovací.
Tomáš Púchly, analytik Nadace F. A. Hayeka
Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu