Zrušení roamingu připraví operátory o miliardy ročně. Akcionáře to nezajímá

Krok Evropské komise, která zakázala poplatky za roaming telekomunikačních operátorů firmy na trhu zabolela. Akcionáři očekávají plánované zisky navzdory miliardovým ztrátám.

Brusel od poloviny června zakázal telefonním operátorům účtovat zákazníkům poplatky za volání do zahraničí. Operátorům nejsou povolena omezení hlasových volání a textových zpráv. Operátor musí také poskytnout dostatečně velký objem dat v závislosti na ceně balíčku mobilních služeb.

Krok, který potěšil každého volajícího, přirozeně netěší operátory. „Se zavedením roamingu bez příplatků už teď sledujeme určité změny chování zákazníků, které s sebou ponesou i větší náklady na straně operátora. Vzhledem k tomu, že poskytujeme službu s prokazatelnými náklady, za kterou si však nemůžeme nic účtovat, dopad na naše hospodaření je zřejmý,“ říká pro Biztweet mluvčí T-Mobile Czech Republic Tomáš Leixner.

Evropská komise plánovala zasáhnout do nepřiměřených poplatků roamingu už před lety. Mohutný lobbistický odpor však prorazila až v roce 2013, kdy se s telekomunikačními firmami domluvila na postupném snižování až zrušení poplatků.

„Na zavedení regulace do praxe jsme byli připraveni. Zákazníkům, kteří si objednali tarify nové generace Mobil, jsme EU roaming aktivovali už od dubna, kdy byly představeny. Všem rezidentním zákazníkům pak byl EU roaming aktivován k 11. červnu, tedy výrazně dříve než vyžadovala regulace,“ chlubí se Leixner.

Čtěte také:

O slovenské létající auto je zájem. Firma chystá výrobu a získává nové investory

Stát zvažuje zavedení blockchain u virtuálních měn

Odposlechu telefonů napomáhá protokol ze 70-ých let

Z regulace Bruselu se stal i konkurenční marketingový nástroj. Na rozdíl od marketingových manažerů operátorů však z tohoto boje finanční oddělení bolí břicho. Podle informací Biztweetu totiž pokles tržeb dosáhne miliardových částek. Akcionáři operátorů navzdory tomu nesnížili očekávaní na ziskovost. Pokles se tak, i když to každý z operátorů odmítá, nutně promítne do služeb a poplatků zákazníků.

„Až budeme mít k dispozici data o tom, jak se změnil provoz, dám Vám vědět,“ nechce mluvit o konkrétních číslech mluvčí O2 Lucie Pecháčková. Po měsíci podle ní není možné určit předpokládaný pokles tržeb. A prognózy, stejně jako mluvčí českého Vodafone Veronika Exnerová, prozradit nechce.

 

Biztweet

Podpořte nezávislou žurnalistiku platbou na IBAN CZ8920100000002100602454, nebo se registrujte a kupte přístup k exkluzivnímu obsahu, Děkujeme