O slovenské létající auto je zájem. Firma chystá výrobu a získává nové investory
Auto, které sjede se silnice, vysune křídla a vzlétne. Slovenský startup Aeromobil ve světě zaujal. Po odchodu zakladatele do něj vstupují noví investoři a schyluje se k první sériové výrobě.
Posledním z úspěchů projektu je zisk kapitálu od známého norského podnikatele a venture investora Martin S. Haugeho, který řídí venture kapitálový fond Creandum.
Norský investor, který podpořil třeba společnosti iZettle a Spotify poskytne Aeromobilu peníze na první výrobu. Přesnou výši investice však neprozradil.
Projekt prochází významnými změnami. Jenom v dubnu tohoto roku do projektu vložil tři miliony eur, tedy asi 80 milionů korun Patrick Hessel ze slovenské hi-tech firmy C2i. Ten svůj podíl v jeho vlajkové lodi prodal teprve v březnu korejské LG Hausys za čtyřicet milionů eur. Na investování má teď dost prostředků. Společnost C2i přitom založil na zelené louce v Dunajské Středě. Za více než deset let z ní vybudoval špičkového dodavatele komponentů z karbonu pro ty největší firmy z leteckého a automobilového průmyslu.
Zároveň se ziskem šikovného investora však z firmy Aeromobil odešel zakladatel a designér létajícího auta Štefan Klein, který si ve firmě ponechal jen menšinový podíl. O sporech v týmu vedení Aeromobilu se polemizuje už od přelomu loňska a letoška. K odchodu měly Kleina donutit spory s dalšími spoluzakladateli firmy. Kvůli neshodám se dokonce z firmy stáhl investiční fond LRJ Capital a společnosti docházely peníze a vázl vývoj.
O tom, že zřejmě nešlo o mírumilovný odchod navíc svědčí fakt, že po krátké době od odchodu z firmy představil nový vlastní prototyp létajícího auta, který chce vyvíjet už pod další značkou AirCare.
Designér a konstruktér se v rozhovoru pro DenníkN stihl pochlubit, že zatímco aeromobil funguje spíše jako jezdící letadlo, AirCare má být létajícím autem.
"Jezdící letadlo vychází z DNA letadla a pokoušíte se jej upravit tak, aby mělo akceptovatelné parametry na pozemních komunikacích. Při létajícím autě je základ auto, které musíte doplnit zařízením vyvozujícího vztlak. Už jsem předložil patent na AirCare, který umožňuje přepravit čtyři lidi, druhý, který má dva motory, a třetí, který bude moci přistávat i na vodě. To vše jsou zcela nové modifikace," řekl Klein v rozhovoru.
Podle médií Kleinovi v Aeromobilu překážela korporátní transformace a chtěl zůstat ve tvorbě svobodný, neposlouchat příkazy velkých investorů.
Technologickým tahounem v Aeromobilu tak zůstal další spoluzakladatel Juraj Vaculík. "Štefan zůstává ve společnosti jako pasivní akcionář, který již nezasahuje do řízení firmy. Vstupem nového investora už nebude ani jednatelem firmy, na této pozici ho nahradí Patrick," řekl k odchodu dlouholetého partnera Vaculík.
Nový technologický mozek Aeromobilu v dubnu představil nový model létajícího auta, na který začala firma poprvé akceptovat předobjednávky. V úvodní sérii chtějí vyrobit maximálně 500 kusů. Cena aut se bude podle vybavení pohybovat mezi 1,2 a 1,5 milionu eur (32-40 milionů korun). První kusy sjedou z výrobních linek do roku 2020.
Problémem plánu spustit sériovou výrobu na plno je nejistá budoucnost prověrek jeho vlastností. Nový model představený v Monaku je jen prototypem, tedy ukázkovým autem. K tomu, aby se mohla technologie rozšířit mezi běžné lidi, musí projít zdlouhavými a přísnými testy, ve kterých se zřejmě firma nebude moct těšit na podporu automobilové a letecké konkurence.
Během dosavadního testování navíc došlo k desítkám havárií létajícího auta. V případě vozu ve vzduchu šlo několikrát o dramatické situace. Naposled, koncem roku 2015 se během testu z létajícího auta katapultoval inženýr Štefan Klein. Zatímco on díky padáku utržil jenom menší zranění, automobil se zřítil z výše 300 metrů do volného terénu. Aeromobil testují kvůli předpisům nad volnými pole a loukami. V minulosti už však došlo při zřícení auta k poničení cizího majetku což firmu ve vývoji zpomalovalo.
"Dostali jsme se do bodu, kdy je inženýrský a technologický design kompletní a my se v našem projektu posouváme dál. Je to opravdu důležité období v tomto novém sektoru, kde mnoho dalších společností identifikovalo dlouhodobé obchodní příležitosti," uvědomuje se vyhlášení rizika i příležitosti vývoje létajícího auta Juraj Vaculík.
Čtěte také:
Stát zvažuje zavedení blockchain u virtuálních měn
Kellnerova vizitka. O2 bude bez roamingu možná i třetí den
Odposlechu telefonů napomáhá protokol ze 70-ých let
Aeromobil se těší také podpoře státu. Prototyp automobilu je častou součástí mezinárodních výstav, na kterých se Slovenská republika prezentuje a v sídle firmy si podávají kličky vrcholový politici. Firma v roce 2015 také úspěšně požádala ministerstvo školství, vědy, výzkumu a sportu investiční pobídku.
"Na základě kladného komplexního hodnocení doporučujeme schválit státní podpory ve formě dotace z prostředků státního rozpočtu na krytí 80 procent způsobilých nákladů spojených s řešením projektu průmyslového výzkumu a 60 procent způsobilých nákladů spojených s řešením projektu experimentálního vývoje," uvedlo k žádosti ministerstvo školství.
Společnost měla do výzkumu a vývoje jedinečného dopravního prostředku investovat celkem více než 8 milionů eur. 6 milionů, což je asi 160 milionů korun tedy poskytl stát. I díky státní pobídce tak vznikl letos představený model.
Na přízeň státu se může firma dlouhodobě spoléhat. Ministr pro inovace Peter Pellegrini dokonce vyjádřil přesvědčení, že Aeromobil se může stát pro Slovensko takovým signifikantním projektem, jakými byly pro Finsko Nokia, pro Estonsko Skype či pro Kalifornii Tesla a SpaceX.
Vůz poháněný benzínovým motorem má dosahovat rychlosti až 200 kilometrů v hodině a najednou uletěl až 700 kilometrů. Projekt vznikal už od počátku devadesátých let.
Konstrukce celého stroje je ocelový rám, na kterém jsou panely z uhlíkových vláken. Křídla auta jsou vysouvací a při jízdě na zemi jsou složeny tak, aby splynuly s vozidlem. Podle odhadu spotřebuje ve vzduchu při silniční rychlosti jen asi 15 litrů paliva na hodinu. Přistávací rychlost je 60 kilometrů v hodině, vzletová rychlost až 130 kilometrů v hodině. Výhodou stroje je schopnost startovat z nezpevněných ploch. Pro využití všech možností tohoto hybridního vozu bude zapotřebí řidičský průkaz i pilotní licence.
Biztweet
Podpořte nezávislou žurnalistiku platbou na IBAN CZ8920100000002100602454, nebo se registrujte a kupte přístup k exkluzivnímu obsahu, Děkujeme