Elektrický sen Muska živí jen víra investorů

Budoucnost právě sjela z výrobní linky. A s ní i všechny další obvyklé marketingové klišé. Abychom ale americké automobilce Tesla nekřivdili, zahájení výroby napjatě očekávaného Modelu 3 může skutečně udělat díru do zavedených řádů na automobilovém trhu.

Zatímco tradiční, zejména němečtí, výrobci jsou nuceni bojovat s nákladným dědictvím a neurčitou budoucností svých vlajkových dieslových motorů, Tesla přichází na trh s prvním skutečně masově vyráběným elektromobilem ... navíc obtěžkaným novou generací technologií. Tedy, masově vyráběný bude, když věci půjdou podle představ její excentrického šéfa Elona Muska.

První reakce zákazníků zanechávají důvod k optimismu. Model 3 nese relativně lidovou cenovku začínající na 35 tisíc dolarech. V našich končinách se to nemusí jevit málo, na klíčovém americkém trhu se však na této úrovni pohybuje průměrná cena nově prodaných vozidel.

Tesla dokázala mezi představením vozidla a zahájením jeho výroby získat šílených 455 tisíc rezervací. A přibývají další. Každý zájemce přitom složil zálohu ve výši tisíc dolarů - za auto, na kterém si nemohl zajezdit, nemohl ho ani jen vidět a na které čekací doba spolehlivě převyšuje jeden rok. Působivé.

Uvedení cenově dostupného elektromobilu je však ve velkém schématu věcí ta jednodušší část. Skutečný zádrhel číhá v plánech na jeho masovou výrobu. Aby Tesla dokázala pokrýt poptávku, musí radikálně navýšit objem výroby. O dva roky dříve, než to bylo původně v plánu.

Musk tedy přislíbil, že už od roku 2018 začne Tesla vyrábět 500 tisíc aut ročně. No to by byl téměř 10-násobek toho, co automobilka vyprodukovala v roce 2015 a 6,6-násobek toho, co vyprodukovala loni.

Sečteno a podtrženo, šlo by dokonce o rychlejší nárůst produkce, než se podařil Henrymu Fordovi, když počátkem století vymyslel a zavedl pásovou výrobu. Zkrátka, zní to bombasticky.

Zní to být cílem za hranicí možností. V tomto bodě si připomeňme, že Tesla nikdy nedokázala naplnit velké Muskovy sliby včas. Ani jen jednou.

Pravda, elektromobily obsahují podle analýzy Goldman Sachs zhruba pětkrát méně součástek, než auto se spalovacím motorem. Beroucí v úvahu tento faktor by mohla být výrobní expanze o něco jednodušší.

Na druhé straně však zásadní zádrhel představuje stále relativně slabá dostupnost baterií - a právě ta zůstává nejzásadnějším limitujícím faktorem skutečně masové výroby elektromobilů.

Pak je tu otázka nejdůležitější. Otázka financí. Zatím je totiž Muskův elektrický sen na cestách v beznadějné ztrátě.

Čtěte další komentáře:

Ekonomický kolaps venezuelského socialismu v přímém přenosu

TPP vstává z mrtvých. Volný obchod má naději i v éře Trumpa

Investoři v tomto bodě sázejí na zisk. No ne na jakýkoli zisk. Sázejí na pohádkový zisk. Protože věří, že Tesla dokáže být tahounem radikální proměny celého odvětví. Něco jako Apple v automobilovém průmyslu.

Nebylo by ale na škodu, kdybychom kromě slibné vize věnovali několik úvah i trochu méně optimistické současnosti. Tesla momentálně akorát ve velkém "pálí" peníze. Za druhý kvartál proinvestovala 959 milionů dolarů. Do konce roku plánuje obětovat kapitálovým výdajům další dvě miliardy dolarů. Příjmy sice rostou, ale stále to ani náhodou nestačí na to, aby se vyhrabala z červených čísel.

Například za druhý kvartál činila ztráta na akcii v přepočtu 1,33 dolaru. Bylo by přímo nepříčetně očekávat, že Tesla bude generovat zisky ještě před koncem této dekády.

Masivní investice potřebné pro urychlení produkce Modelu 3 tuto vyhlídku mohou oddálit ještě více. A konkurence mezitím rozhodně nezahálí. Do vlastních elektrických počinů se pouští stále více tradičních výrobců a například Volvo nedávno zašlo ještě o kousek dál a ohlásilo, že počínaje rokem 2019 bude každé jeho nové vozidlo zcela nebo alespoň částečně poháněné elektřinou.

Tesla má stále výrazný náskok, ale velkou proměnnou zbývá už jen to, že rezervace Modelu 3 nejsou tak docela závazné a zákazníkem složená záloha je vratná. Současný objem objednávek tedy nemluví o zaručeném komerčním úspěchu vozidla. Zákazníci přece auto ještě neměli možnost vidět živě a Tesla se ani nijak nepokoušela o marketing ... jelikož jí ještě nějaký čas potrvá, než naplno rozjede výrobu.

Muskovy výrobní plány na hraně fikce proto dávají smysl. Dokud elektromobily od Tesly skutečně neudělají slíbenou díru do automobilového trhu, musí udržovat své investory ve víře a nadšení. Ve víře v pohádkové zisky a v nadšení z toho, že budoucnost automobilů sjíždí z výrobní linky právě teď.

 

Tomáš Púchly, analytik Nadace F. A. Hayeka

Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu