Šedá eminence stavebnictví: Ivan Šesták ovládl stavby v celém regionu

Ivan Šesták, o kterém se mluví méně než o Dušanovi Mrázovi, nebo Juraji Širokém ve skutečnosti konkurenci ve stavebnictví převyšuje. Minimálně tím, že ovládá byznys ve dvou zemích a vyhnul se krachům svých vlajkových lodí

Ivan Šesták, o kterém se mluví méně než o Dušanovi Mrázovi, nebo Juraji Širokém ve skutečnosti konkurenci ve stavebnictví převyšuje. Minimálně tím, že ovládá byznys ve dvou zemích a vyhnul se krachům svých vlajkových lodí.

Když mluvíme o potápějících se vlajkových lodích, měli bychom jistě zmínit Doprastav. Šesták byl jeho významným akcionářem, i když nikdy neprozradil jakou část podniku přesně vlastní. Z firmy vycouval až v roce 2013, kdy klekla na kolena a bojovala o svou budoucnost u soudů, v politice i se šakaly jako František Hodorovský a Miroslav Výboh.

Co jsme však řekli, platí. V době nejvýraznějších problémů Doprastavu vycouval, a tak se oklamaní subdodavatelé, kteří dostanou v rámci restrukturalizace zlomek svých pohledávek nebudou zlobit na Šestáka, ale Mráze, kterému zůstal podnik na krku.

S Doprastavem se však Šestákovi spojují dobré vzpomínky. Během kariéry ve firmě postavil například čtyři z pěti mostů, které vedou v Bratislavě přes Dunaj.

"Bylo to z osobních důvodů. Mám více než 70 let, tak jsem skončil", řekl TASR k odchodu Ivan Šesták. Ve stavebnictví se však v té době mluvilo o tom, že Šesták z Doprastavu vycouval spíše proto, že se do něj vlivem začali obouvat kontroverzní podnikatelé František Hodorovský (známý spojením s HZDS) a Miroslav Výboh (známý spojením se SMER - SD).

Ivan Šesták se podobně jako jeho souputník Dušan Mráz dostal do Doprastavu ještě během komunismu. Přestože měl jiné zaměření, studoval totiž specializaci na ocelové konstrukce, stavbu mostů a do podniku přišel ještě dříve - v roce 1965.

Ještě za komunismu se vypracoval na jednoho ze šéfů celého podniku. Po jeho transformaci už získal i oficiální pozice v čele Doprastavu - po roce 1990 se stal výrobním, technickým, pak i generálním ředitelem, s odstupem času i předsedou představenstva firmy.

Čtěte také:

Peter Lukeš: Člen skupinky v přízni státu

Martin Kúšik: Zlaté jablko Penty, které padlo ze stromu

--

Jak v minulosti prozradil ve více rozhovorech, právě od Doprastavu čekala zkostnatělá slovenská politická scéna, že rozhýbe stavbu slovenských dálnic. Procesy však blokovaly politické změny, pomohl jim sice vstup do Evropské unie, ale následné politické boje a rušení PPP projektů po nástupu Ficovich vlád pokroky znegovaly. Právě politika se podle Šestáka stále promítala do podnikání Doprastavu. Podle vlastních slov to nevnímal pozitivně, ale chápal, že se tomu vyhnout nedalo.

Ivan Šesták je i jedním ze sedmi akcionářů firmy, která ovládá největší seskupení stavebních podniků na území bývalého Československa. Hovoříme o společnosti DDM Group. Právě ta, přestože je méně známá, je skutečnou vlajkovou lodí Ivana Šestáka.

Právě tato firma jistý čas spoluvlastnila Doprastav, dodnes ovládá český gigant Metrostav, Subterru, další menší firmy a má prsty v desítkách "živých" strategických staveb.

Spolu se Šestákem ve firmě sedí další velká jména stavebnictví. Společně majetkově zasahují do desítek firem, obchodů se státem a klíčových zakázek. Představují proto významnou lobbistickou stavební sílu.

Samotný Ivan Šesták figuruje podle slovenského obchodního rejstříku dohromady v dvaceti slovenských společnostech.

Ivan Šesták druhý zprava

Se jménem stavebního podnikatele se pojí i kritika veřejných zakázek. Předražené prý byly některé úseky dálnic, Doprastav byl pod jeho vedením obviňován z kartelu a o dalším projektu Šestáka - mostě Apollo v Bratislavě se říká, že jde o nejdražší říční most v přepočtu na metr čtvereční v Evropě.

"Mohu zodpovědně prohlásit, že Most Apollo nestál ani o haléř více, než bylo napsáno ve smlouvě. Soutěž byla vypsána tak, že most bylo třeba ocenit cenami platnými k 2. únoru 2002 s tím, že ceny budou čtvrtletně valorizovány indexy Statistického úřadu. Nic jiného se neudálo. Mezitím vzrostla DPH z deseti procent nejprve na čtrnáct a následně na devatenáct procent. Já toto nemohu nazvat zdražení, protože my nejprve DPH odvedeme a pak nám ji stát velkoryse vrátí," řekl Šesták na marko obvinění v rozhovoru pro Hospodářské noviny.

Podle něj měli řeči o předražování zakázek pouze očernit jeho jméno. Doprastav se prý příchodem Fica do vlády stal nepohodlným. Robert Fico totiž plánoval klíčové projekty směřovat Váhostavu Juraje Širokého.