Pajonk pro Biztweet: Svobodným chybí osobnosti lokálního rázu

Svobodným chybí osobnosti lokálního rázu, čímž trpí značka obecně. Piráti budují lovebrand, ODS má za sebou kauzy, přesto chceme být spojenci. Nový lídr Strany svobodných občanů Tomáš Pajonk v rozhovoru pro Biztweet.

Biztweet: Stranu jste převzali v období po volebním fiasku. Jak se v takové době kandidovalo?

Tomáš Pajonk: Vzhledem k výsledkům voleb bylo jasné, že Svobodní potřebují nový impuls, a to jak dovnitř strany, tak i ven. Kandidatura byla samozřejmě složitá hned z několika důvodů. Členská základna byla demotivovaná a chtěla jasný recept na budoucí volební úspěch, zároveň jsem také měl velice kvalitní protikandidáty v osobách Petra Macha, Jiřího Payna a dalších. Mou kandidaturu tak předcházela tour po jednotlivých krajích, kde jsem se členy debatoval a představoval svou vizi. Z výsledků volby usuzuji, že členům sedla nejvíc a teď je čas ji s jejich pomocí uskutečnit.

Biztweet: Co od vás ve straně čekají?

Tomáš Pajonk: Očekávání jsou samozřejmě různá. Já jsem jednoznačně deklaroval to, jakým směrem bych chtěl stranu vést. Svobodní potřebují kvalitní komunální politiky, ze kterých se poté budou postupně generovat osobnosti i na vyšší úrovně vedení státu. Jak se nám dlouhodobě ukazuje, strana se musí budovat zespodu, tvrdou prací jednotlivců na lokálních projektech. Tím samozřejmě nechci říct, že bychom se měli stát pouze stranou regionálního významu. Zkušenosti, veřejná známost osobní značky a také obecně úspěch v komunálu, či kraji, je ovšem ten nejlepší předpoklad pro úspěšnou kandidaturu do Poslanecké sněmovny, Senátu nebo i Evropského parlamentu.

Biztweet: V posledním rozhovoru pro Biztweet si byl ještě pan Mach jako předseda Svobodných celkem jistý účastí ve Sněmovně. Kde podle vás selhala prognóza a kde se staly chyby?

Tomáš Pajonk: Poslední volby byly velice významně zastíněny bojem tzv. tradičních stran proti hnutí ANO Andreje Babiše. Pro spoustu našich voličů se poté zcela prioritní stalo právě to, aby měl Babiš silnou opozici. Zároveň se na našem výsledku také projevilo to, že se ODS dokázala právě do této role dostat, a to daleko lépe než my. Ať ale nehledám příčiny neúspěchu pouze u ostatních. Jak jsem již zmiňoval, Svobodným chybí osobnosti lokálního rázu, čímž trpí značka obecně. Vzhledem k tomu, že se snažíme vyhýbat jednoduchým nefunkčním řešením, jejichž podstata se dá shrnout do jednoho krátkého sloganu na billboard, potřebujeme s voličem více času. Proto potřebujeme silnou síť politiků na komunální úrovni kteří budou naše principy prosazovat na zastupitelstvech pravidelně a zároveň také co nejpečlivěji vysvětlovat to, kam a proč jako strana míříme.

Biztweet: Kam zmizeli vaši voliči a jak je přitáhnout zpátky?

Tomáš Pajonk: To je velice dobrá otázka. Naši voliči se rozprostřeli hned mezi několik parlamentních stran. Našim cílem do budoucna je zvýšit úsilí při komunikaci našeho programu. Chceme vést pozitivní kampaň, kde budeme jasně lidem ukazovat čeho bychom chtěli dosáhnout a jak. Nechceme se zaměřovat na to, jak přetáhnout voliče ostatním stranám. Klíčové pro nás bude vytvořit alternativu. Inteligentně a věcně rozebírat jednotlivé kroky vlády a následně nabídnout také druhou variantu řešení problému. Zároveň se chceme zaměřit na budování osobností uvnitř strany. Politika je o lidech a voliči často preferují své favority na základě osobních sympatií. Proto je klíčové nejen to jakou zprávu přinášíte, ale také kdo je tím, kdo ji voliči doručí a jak.

Čtěte také:

Karel Havlíček pro Biztweet: Čerpání evropských stimulů jsme nezvládli

Pospíšil pro Biztweet: S Kalouskem dokážeme úspěšně spolupracovat

Zdechovský pro Biztweet: Babiš je v Bruselu vnímán jako kontroverzní osoba

Biztweet: Značně se vám zúžila členská základna. Jak ji hodláte obnovit?

Tomáš Pajonk: I pro nás bylo trošku překvapením, že tomu tak úplně není. Zájem lidí je i přes relativní neúspěch ve volbách stále silný. K úbytku členů s obdobím k začátku roku, kdy je potřeba obnovit členství zaplacením příspěvků na další rok, samozřejmě došlo. Dnes už ale můžu díky internímu šetření potvrdit, že byl tento úbytek procentuálně jedním z nejmenších za několik posledních let.

Biztweet: Přesto. Kde chcete nové členy hledat a čím chcete být zajímavější než aktuálně populární Piráti či ODS, která ožívá?

Tomáš Pajonk: Piráti budují lovebrand, dokáží zaujmout mladé a mají šikovný marketing, který je dostává pravidelně do médií. Hlavním rozdílem je ovšem program, kdy Piráti jako takoví jsou vesměs spíše strana levicová. Průnik našich programů ovšem existuje, a často zjišťujeme, že se jedná právě o ty body programu, které Piráti komunikují a kvůli kterým je lidé volí a stávají se jejich členy. Zde vidíme velkou příležitost lidem ukázat, že Svobodní mají také co nabídnout, ještě k tomu ale mají propracovaný pravicový program, který prokazatelně zlepší životy občanů ČR a zvýší jejich životní úroveň. Co se týče ODS, tam je to samozřejmě složitější. Tyto volby získala poměrně silný mandát, každopádně až budoucnost ukáže, kolik jejich hlasů bylo protestních. Nás od ODS odlišuje to, že máme naprosto čistou minulost. Nemáme za sebou žádné kauzy a ve straně žádné kontroverzní osoby. V budoucnu ovšem rozhodně nechceme jít cestou vymezování se proti ODS. Naším cílem je silná pravice a ODS je náš přirozený spojenec.

Biztweet: Dojde ve vedení strany k dalším personálním změnám?

Tomáš Pajonk: Vzhledem k systému vnitřních primárních voleb je velice složité na tuto otázku odpovědět. Členy republikového předsednictva, stejně jako také členy republikového výboru strany, mohou volit všichni naši členové ve volbách přes náš interní systém, online. Pokud nebude nikdo ze současného vedení na svůj mandát v nejbližších měsících rezignovat, k dalším změnám momentálně docházet nebude.

Biztweet: Jak se volební neúspěch podepsal na financích strany?

Tomáš Pajonk: Vzhledem k tomu, že naše strana nemá v zádech žádné známé podnikatele, ani firmy, jsme samozřejmě určitý výpadek financí pocítili. Co stranu ovšem zasáhlo daleko více je demotivační faktor, který s sebou přinesly právě prohrané volby. Z tohoto důvodu se předsednictvo zaměřuje více na práci se členy tak, aby se o ně mohlo v budoucnu zase v kampaních opřít. Právě členové svou aktivitou nám při volbách umožňují dělat kampaně za nižších nákladů než konkurence.

Biztweet: Jaké máte plány v senátních volbách?

Tomáš Pajonk: Jednoznačně bychom chtěli postavit silné kandidáty v co největším počtu volebních obvodů. Momentálně vyjednáváme s parlamentními stranami o vzájemné podpoře našich kandidátů tak, aby se do Senátu mohlo dostat co nejvíce nám podobně smýšlejících osobností. Pokud bude někde kandidovat člověk, s jehož názory nemáme žádný problém, rozhodně jej raději podpoříme, než abychom stavěli svého člověka jen proto, že tam nikoho nemáme.

Tomáš Lemešani

Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu