Jiří Pisařík: Trh s energiemi se konsolidoval

V době, kdy ceny komodit na trhu klesaly, řada zejména menších dodavatelů snižovala své ceny, až se poté, kdy ceny opět stouply, nechtěně dostala do ekonomických problémů. Trh se tedy v tomto směru konsolidoval. Jednatel Bohemia Energy Jiří Pisařík v rozhovoru pro Biztweet.

Biztweet: Loni jste s celou skupinou Bohemia Energy měli nejlepší hospodářské výsledky v historii. Čím to bylo způsobeno?

Jiří Písařík: Loňský rok byl pro nás opravdu rekordní. Tržby skupiny meziročně vzrostly o 35 procent na 14,7 miliardy korun, a to především díky naší úspěšné akviziční strategii i stabilnímu zázemí. Situace na energetickém trhu ale nebyla vloni vůbec jednoduchá. Nízké ceny energií v zimě nám sice nahrávaly, ale oproti tomu konec roku byl značně turbulentní a myslím, že překvapil všechny. Vzhledem k tomu, že si dlouhodobě držíme stabilní nákupní strategii a většinu energií nakupujeme průběžně, nepocítili jsme to tak dramaticky.

Zároveň jsme v uplynulém roce překročili hranici jednoho milionu zákazníků a velikostí jsme tak přerostli některé tradiční dodavatele. To se nám podařilo díky naší aktivní akviziční strategii, vstřícné cenové politice i kvalitním zákaznickým servisem.

Biztweet: Které části skupiny táhly nejvíc?

Jiří Písařík: Nejdynamičtější růst zaznamenala společnost Slovakia Energy, která zvýšila svůj obrat o 30 procent na 2,33 miliardy korun.

Biztweet: Jaký je zatím výsledek a výhled na výsledky letošního roku?

Jiří Písařík: Na výsledky se díváme z pohledu obratu a počtu odběrných míst. Aktuální počet zákazníků celé skupiny je 1,1 milionu a i obratově v tomto roce porosteme. Podle aktuálních statistik OTE rostla skupina Bohemia Energy v letošním roce nejvíce ze všech energetických firem v České republice. To vnímáme velmi pozitivně zejména proto, že jsme letos doposud neuskutečnili žádnou akviziční transakci. Je to tedy dáno především díky našim silným distribučním kanálům.

Biztweet: Za nárůstem příjmové, ale také výdejové částky stály finanční transakce spojeny s akvizicemi. Jaké peníze jste na ovládnutí konkurence v uplynulých letech vynaložili?

Jiří Písařík: Investice do akvizičních projektů se pohybovaly v řádu vyšších stovek milionů korun.

Biztweet: Vyjednávalo se lehce?

Jiří Písařík: Každé jednání je jiné a má svá specifika. S akvizicí musí souhlasit nakupující i prodávající a od toho se vše odvíjí. Vzhledem k tomu, že jsme již řadu akvizic úspěšně realizovali, vybudovali jsme si na trhu pozici férového a spolehlivého partnera, který nechce přeplácet, ale nabízí férovou tržní cenu i podmínky.

Biztweet: Která z firem byla největším oříškem?

Jiří Písařík: Jakékoli akvizici předchází vždy důkladná analýza, jak bude možno novou společnost zapojit do naší skupiny. Uskutečněné akvizice byly rozdílné zejména z pohledu různorodého portfolia zákazníků. Zajímavou transakcí tak pro nás byla společnost Europe Easy Energy, která byla vyhlášena jako nejvstřícnější firma na energetickém trhu. A tyto principy, které k nám přinesla, se nyní snažíme aplikovat i do ostatních entit.

Biztweet: Trh začíná být saturován a dojde k cenové bitvě, nebo se mýlím?

Jiří Písařík: Pohybujeme se ve vysoce konkurenčním prostředí a cenově se bojuje již několik let. Zároveň během několika posledních let došlo ke značnému pročištění a konsolidaci trhu. Na jedné straně zde působí tradiční, velcí hráči, kteří však ztráceli ve prospěch alternativních dodavatelů. Na druhé straně je zde pak nespočet velmi malých hráčů s nízkým počtem OPM. V době, kdy ceny komodit na trhu klesaly, řada zejména menších dodavatelů snižovala své ceny, až se poté, kdy ceny opět stouply, nechtěně dostala do ekonomických problémů. Trh se tedy v tomto směru konsolidoval, k čemuž jsme přispěli i my právě díky našim úspěšným akvizičním transakcím.

Čtěte také:

Čínská CEFC se v Evropě nadále rozpíná. Převzala kazašská aktiva

Bohemia Energy rozšířila firemní struktury. Dosáhla obratu téměř 11 miliard

Jiří Pisařík pro Biztweet: Obchod s Bártou pro nás byl ponaučením

Biztweet: Budete se zaměřovat také na nové produktové možnosti?

Jiří Písařík: Neustále přicházíme s inovativními produkty a těší nás, že ostatní nás kopírují. V minulosti to byl například produkt Garance, kdy dnes produkt s garancí ceny mají téměř všichni. V loňském roce jsme jako vůbec první dodavatel energií nabídli domácnostem elektřinu a plyn za velkoobchodní ceny prostřednictvím Energie A++. Zájemcům z řad domácností o malé fotovoltaické elektrárny nabízíme jako první a zatím jediná společnost speciální produkt Bonus S-POWER, který zajišťuje výkup přebytků elektřiny za velkoobchodní ceny. Cestou inovací budeme pokračovat i nadále.

Biztweet: Jaké další akviziční možnosti máte?

Jiří Písařík: Trh samozřejmě stále monitorujeme a vyhodnocujeme příležitosti. Žádné konkrétní akvizice dopředu však nekomentujeme.

Biztweet: Téma prodeje firmy je pořád tabu?

Jiří Písařík: Toto téma není na pořadu dne.

 

Biztweet