Ruské hranice dělají problémy. Čeští řidiči kamionů v ohrožení

Série ruských pohraničních opatření způsobuje českým silničním přepravcům problémy. Hrozbou je i polská konkurence

Silniční přepravci si čím dále tím více stěžují na podmínky vládnoucí na ruských hranicích. Tamní úřady mění pravidla na denní báze a nikoho o nich neinformují.

„Vliv má jednak embargo EU, které se odráží na počtu přeprav, jednak opatření ruské strany, která komplikují jízdy nákladních vozidel. Jedná se  o potíže s prováděním přeprav na podkladě karnetů TIR, kde se snad situace po delší době stabilizovala, dále o opatření typu, že jen některé hraniční přechody můžou překračovat řidiči jiné než například běloruské a ruské národnosti. Všichni ostatní musí využívat jen vyjmenované přechody. I s tím se dá vyrovnat, ale problém je, že Rusko přijme opatření, aniž by včas informovalo partnery, co se chystá a my potom až na místě zjišťujeme, že některým přechodem nemůže projet,“ říká pro biztweet Jan Medveď, zástupce generálního sekretáře ČESMAD Bohemia. 

V lednu došlo k zpřísnění opatření také na hranici mezi Běloruskem a Ruskou federací.  „Toto zpřísnění znamená, že ruské pohraniční orgány a Federální bezpečnostní služba, které provádějí kontroly na hranicích a de facto uzavřely pro nákladní dopravu veškeré hraniční přechody mezi Běloruskem a Ruskem. Požadují, aby vše šlo pouze přes hraniční přechod Krasnaja Gorka na dálnici M1.  Přesměrování rovněž znamená časové i finanční ztráty pro dopravce, kteří míří na sever Ruska, a to včetně Petrohradu a Leningradské oblasti,“ pokračuje Medveď. 

Zatím není možné vyčíslit ztráty českých řidičů kamionů. Hrozby a rizika však rostou ze dne na den. I kvůli další sérii obstrukcí mezi Ruskem a Polskem, nebo Ruskem a Ukrajinou. 

Vzájemné přepravy mezi státy se realizují na základě vstupních přepravních povolení, která si státy mezi sebou vždy v určitém množství vyměňují na každý rok. Polsko se dosud s Ruskem zatím nedokázalo dohodnout, kolik kontingent bude na rok 2016. 

Čtěte také:

TMR nalije desítky milionů eur do Slezska a Česka. Pokácí 36 hektarů lesa

Podíl sázek přes internet láme rekordy. Pobočky ztrácejí význam

--

Podobná přepravní povolení si vyměňuje s Ruskem i Česko, na rok 2016 je dojednaný kontingent, který by měl českým dopravcům stačit a neomezovat českou silniční dopravu směrem na Rusko. Pokud by se Polsko s Ruskem nedomluvilo, potom by volná polská kapacita hledala uplatnění jinde – tedy i včetně Česka. 

Problémy mají také české firmy zaměstnávající ukrajinské řidiče. Ruská federace je na své území nepouští. Celkově však jde o menšinu českých přepravních společností. „Potíže se výrazně dotýkají těch dopravců, kteří jsou na ruské území specializovaní, takže pokles přeprav je pro ně často otázkou existenční,“ uzavírá Jan Medveď.

 

 

Fotozdroj: CC/wikimedia