Plošný odklad splátek končí, poskytovatelé úvěrů budou klientům pomáhat individuálně

V sobotu 31. října 2020 končí plošné moratorium na splátky úvěrů a hypoték.

Banky i nebankovní poskytovatelé úvěrů dnes ujistili ministryni financí, že budou na individuální bázi vycházet vstříc klientům, kteří se po jeho skončení mohou dostat do finančních problémů. Ministerstvo financí proto v tuto chvíli nebude navrhovat prodloužení úvěrového moratoria. Situaci však bude i nadále aktivně monitorovat a v případě potřeby bude připraveno zareagovat konkrétními legislativními či nelegislativními kroky. Oznámila to ministryně financí Alena Schillerová po jednání s prezidentem České bankovní asociace Tomášem Salomonem a zástupci nebankovních úvěrových společností i neziskových organizací zabývajících se ochranou spotřebitele.

„Na jaře jsme mnoha domácnostem a firmám umožnili odložit si splátky až do konce října, aby se vyhnuly problémům se splácením. Jenže i dnes zůstává situace pro řadu z nich složitá, proto jsem pečlivě zvažovala, zda úvěrové moratorium neprodloužit. Zástupci bank a nebankovních poskytovatelů mě ale ujistili, že budou klientům vycházet vstříc a zvolí pro ně řešení na míru, které bude v jejich situaci nejvhodnější. Na základě jejich příslibu sice v tuto chvíli nebudeme přistupovat k dalšímu plošnému moratoriu, situaci ale budeme bedlivě sledovat. Budeme dál pravidelně komunikovat s poskytovateli úvěrů i neziskovým sektorem, a pokud by se situace na trhu změnila, budeme připraveni podniknout takové kroky, abychom ochránili občany před dluhovou pastí,“ říká ministryně financí Alena Schillerová.  

„V tuto chvíli dáváme přednost individuálním dohodám dlužníků se svými věřiteli. Podle údajů bank by mělo mít problémy s obnovením splácení zhruba 10 až 15 % klientů, kteří využili dosavadní možnosti odkladu splátek. Většina jejich klientů se naopak ke splácení odložených úvěrů vrací bez problémů. Ani neziskové organizace nejsou nakloněny tomu, aby se složitá situace některých dlužníků řešila plošným moratoriem bez toho, že by byla přezkoumána jejich finanční situace,“ vysvětluje ministryně financí.

 „Banky sdružené v České bankovní asociaci, podniknou všechny možné kroky, aby byl klientům, kteří to potřebují, nabídnut individuální přístup ve splácení jejich úvěrů. Důležitá je především včasná komunikace s bankou. V případě odmítnutí žádostí o individuální přístup ve splácení se mohou klienti také obracet na ombudsmany svých bank, případně na Poradnu při finanční tísni, kterou banky zřídily. Ta už v minulosti pomohla statisícům dlužníků v problémech se splácením,“ zdůrazňuje prezident České bankovní asociace Tomáš Salomon.

Úvěrové moratorium umožnilo dlužníkům z řad běžných spotřebitelů, OSVČ a firem odložit splácení úvěrů a hypoték sjednaných před 26. březnem 2020, a to do konce července, nebo do konce října. Bylo závazné pro všechny banky a nebankovní poskytovatele úvěrů, klienti jej mohli využít dobrovolně.

Banky i nebankovní společnosti už dříve veřejně deklarovaly, že jsou připraveny řešit individuálně situace klientů, kteří se mohou dostat po skončení úvěrového moratoria na konci října do finančních problémů. Ať už skrze odklady splátek na individuální bázi, snížení výše měsíčních splátek, konsolidaci úvěrů nebo jiné nástroje. „Často jde o podnikatele v oblasti nejvíce zasaženého pohostinství či ubytování, se kterými již banky aktivně hledají řešení například formou individuálního splátkového plánu,“ doplňuje Alena Schillerová.

Klienti nebankovních společností mohou své podněty či stížnosti ohledně sjednávání smluvních odkladů splátek úvěrů po konci moratoria směřovat na Českou leasingovou a finanční asociaci a Asociaci poskytovatelů nebankovních úvěrů. Tato profesní sdružení budou situaci na poli půjček dále monitorovat ve spolupráci s neziskovými organizacemi Člověk v tísni a Poradna při finanční tísni.

„Budeme pozorně sledovat, zda věřitelé skutečně dodrží příslib vstřícného přístupu k lidem, kteří se nezaviněně dostali do finančních těžkostí. Pokud tušíte, že budete mít se splácením Vašich závazků potíže, je třeba již nyní banku či nebankovní společnost kontaktovat a pokusit se domluvit. Jestliže věřitel nebude připraven rozumným návrhům vyhovět, doporučujeme obrátit se na dluhové poradny Člověka v tísni, Poradny při finanční tísni a dalších neziskových organizací. Lidé by se naopak měli vyhnout tomu, že si na splácení budou znovu půjčovat a vytloukat tak ‚klín klínem‘,“ uzavírá David Borges z Člověka v tísni.

 

Ing. Michal Žurovec

ředitel odboru Vnější vztahy a komunikace