Petr Lesenský: Lobbování automaticky neznamená korupci

Bez důvěry nemůže fungovat žádná spolupráce, u politiky toto platí dvojnásob. Obvykle u veřejnosti zaberou ty politické kampaně, u kterých je patrná oboustranná chemie. Petr Lesenský, člen výkonné rady Asociace PR agentur (APRA) v rozhovoru s Biztweetem.

Ekonomika zažila konjunkturu. Projevilo se to loni také na penězích, které firmy investovaly do PR?

Petr Lesenský: Konjunktura samozřejmě umožňuje firmám více investovat do marketingu a PR. Více prostředků však automaticky neznamená vyšší efekt. Když se trhu daří, rostou náklady na marketingovou komunikaci. Nejde přitom jen o náklady za samotné nástroje. Firmy mnohem častěji investují do svých interních oddělení řešících marketing a PR. Jakmile období prosperity skončí, začne být zase žádanější kompletní outsourcing ze strany externích subjektů.

Kterým vašim členům se dařilo nejvíc a o jakých ročních obratech se bavíme?

Petr Lesenský: Obecně se nejvíce daří PR agenturám, které dokáží svým klientům nabízet kompletní komunikační servis. Budoucnost moderních PR agentur je právě v tom, že dokáží své nápady a myšlenky zakomponovat do všech komunikačních nástrojů a dohlédnout na jejich efektivní provázání.

Které obory využívaly služby PR agentur nejvíc?

Petr Lesenský: Jedná se o obory, které jsou nejvíce v kurzu. Vypíchnout můžeme IT a technologické firmy, případně společnosti se spotřebním zbožím.

Přibyly i takové obory podnikání, které dosud PR nevyužívaly?

Petr Lesenský: Konjunktura se logicky vyznačuje tím, že je na trhu nedostatek kvalitních zaměstnanců. U toho "schopného mála" vítězí ten zaměstnavatel, který má v komunikaci nápad a je více vidět. PR agentury tak nyní zažívají boom například právě v oblasti HR.

Jaké nové metody přinesla informační doba?

Petr Lesenský: Nových metod v komunikaci je samozřejmě mnoho, vše se vyvíjí neuvěřitelně rychle. Nicméně to neznamená, že pokud nejsou využívány nejmodernější nástroje, je komunikace automaticky chybná či slabá. Základ je a vždy bude v nápadech a kvalitní analýze. Mnohdy se na to při snaze o zkoušení nejmodernějších trendů zapomíná. Jen s těží vyberete správné nástroje a efektivně je propojíte, pokud neznáte na začátku odpovědi na základní marketingové otázky.

Čtěte také:

Jan Janča: Informace se zneužívaly, co je svět světem

Štěpánek pro Biztweet: Budoucnost je buď zelená, nebo hodně černá

Michálek pro Biztweet: Babiš vyluxoval pravici, nyní luxuje levici

Velkou otázkou je nyní kyberbezpečnost a soukromí na sociálních sítích. Jak dělat PR na sociálních sítích tak, aby nebylo příliš vtíravé?

Petr Lesenský: Jedním z nejzásadnějších úkolů PR agentury je právě volba intenzity sdělení. Zajímavého se toho kolem nás děje spousta. Není ale důležité komunikovat vše, pouze to důležité, zajímavé a fungující. Platí to jak směrem k novinářům, tak k partnerům či zákazníkům. Co s týče kyberbezpečnosti, všichni se s ní teprve učíme pracovat. Hrozeb je spousta, během chvíle může padnout roky budovaný byznys. Před každým marketingovým činem je prostě třeba mít zmapované důsledky a nic neřešit zbrkle. Plán krizové komunikace musí mít v dnešní době připravený každý subjekt.

Na Slovensku vyloučili z asociace PR agentur PR Clinic, která prokazatelně zakládala falešné účty na Facebooku a věnovala se "trollení". Jak střežit, aby se to nestalo také v Česku? Víte případně o takových případech?

Petr Lesenský: PR prostředí je potřeba kultivovat, proto průběžně sbíráme podněty a řešíme je. Členem APRA se může stát pouze PR agentura, která je po všech stránkách prověřená a prošla CMS certifikací. Není tedy pro potenciální klienty nic snadnějšího, než vybírat z členských PR agentur.

Jak vnímáte plány na úpravu zákonu o lobbingu, dotkne se Vás nějak?

Petr Lesenský: Pro každou společnost je jen dobře, pokud jsou procesy transparentní. Cokoliv tomu pomůže, je vítáno. Je důležité připomenout, že lobbování automaticky neznamená korupci. V širší podobě je to prostě součást public affairs.

PR je přirozenou součásti politických kampaní. V Česku se využívá víc než kdy předtím. Co to agenturám přináší?

Petr Lesenský: Agentury nabízející politické PR se na zadavatele většinou dívají jako na standardního klienta. Bez důvěry nemůže fungovat žádná spolupráce, u politiky toto platí dvojnásob. Obvykle u veřejnosti zaberou ty politické kampaně, u kterých je patrná oboustranná chemie.

 

Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu

 

 

Odemknout článek

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
Top

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb