Značku Klasa používá už 1042 výrobků. Efekt je nejasný
Značku Klasa pro kvalitní české potraviny používá rekordní počet výrobků a výrobců. Pořád je o ni zájem, i když její efekt nelze měřit.
V současné době je Klasou oceněno 1042 výrobků od 219 výrobců. Značka je udělována ministrem zemědělství na základě rozhodnutí hodnotitelské komise. Administrátorem je Státní zemědělský intervenční fond. Značka je udělována ministrem zemědělství na základě prokázání výjimečné kvalitativní charakteristiky a splnění Metodiky pro její udělování.
„Přihlášené výrobky hodnotí hodnotitelská komise, která je složená z řad odborníků v oblasti potravinářství, například zástupců Ministerstva zemědělství, dozorových orgánů Státní zemědělské a potravinářské inspekce, Státní veterinární správy, Potravinářské komory, Agrární komory, Vysoké školy chemicko-technologické, Výzkumného ústavu potravinářského Praha a dalších. Tomu odpovídají i nároky, které jsou na takto značené výrobky kladeny,“ uvádí pro Biztweet Klára Hrušková z Oddělení administrace značek kvality Státního zemědělského intervenční fondu.
Hodnotitelská komise se nejprve věnuje předložené dokumentaci, která zahrnuje formuláře vyplněné výrobcem. Dále pak výrobce musí předložit výpis z Obchodního, nebo Živnostenského rejstříku, aktuální laboratorní rozbory z akreditované laboratoře a grafický návrh nebo obal výrobku, z něhož jsou patrné všechny údaje uvedené na tomto obalu.
Čtěte také:
Čeští zemědělci dostali od Bruselu a Česka přes 600 milionů korun
Jurečkův antidumping neporušil téměř nikdo. Ministerstvo si hlášení dovozu pochvaluje
České zemědělství odmítá diskriminaci Polska
Po posuzování pak žadatel o označení poměrně rychle získá vyhodnocení jeho žádosti. „Výrobci se díky značce Klasa mohou účastnit zdarma nebo za symbolické poplatky tuzemských a zahraničních výstav, také různých dalších společenských a kulturních akcí, na kterých mohou své výrobky prodávat a prezentovat svoji společnost,“ popisuje přínosy označení pro zemědělce Klára Hrušková.
Jak přiznává, benefity nejsou kvantifikovatelné zcela, vždy prý záleží, jak aktivně výrobce se značkou Klasa pracuje. Státní úřad však zdůrazňuje, že dle výzkumu zákazníci preferují výrobky se značkami kvality, tudíž má označení pozitivní vliv na prodej výrobků.
Biztweet
Líbi se Vám naše texty? Podpořte nás darem na 2600602450/2010, nebo objednávkou předplatného