CzechTrade otevře pobočky v Singapuru, Teheránu, Bangalore a Kantonu

V plánu čtyři nové pobočky, podpora exportu, ale také utajené financování a nekonkrétní výsledky. Agentura CzechTrade výsledky nebo rozpočet nespecifikuje, přesto expanduje

Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade provozuje už 46 zahraničních kanceláří ve 49 zemích světa. Aktuálně připravuje otevření kanceláří v Singapuru, Teheránu, Bangalore a Kantonu. Slibuje si od toho další možnosti českému vývozu a šanci zaujmout na těchto rostoucích trzích.

Jaké náklady si provoz dosavadních kanceláří vyžadoval však agentura ani ministerstvo průmyslu a obchodu, které je zřizovatelem agentury neprozrazují. Stejně jak výdajové plány k novým kancelářím. „Počáteční náklady při rozšiřování zahraniční sítě se odvíjejí od konkrétního teritoria. Náklady na provoz zahraniční kanceláře například ve Vietnamu a Spojených arabských emirátech jsou velmi rozdílné. U jednotlivých zahraničních kanceláří sleduje agentura CzechTrade právě její nákladovou stránku ve vztahu ke konkrétním výsledkům,“ konstatuje obecně mluvčí ministerstva průmyslu František Kotrba.

U výsledků dosavadních úspěchů kanceláří lze ovšem také jen stěží mluvit o konkrétnostech. Při dotazu na výsledky agentury mluví ministerstvo spíše o její cílech.

„Jedná se o informační služby, kdy kanceláře průběžně monitorují trh a exportérům z něj přinášejí zprávy, informace o zahraničních tendrech a exportních příležitostech. Jedním z komunikačních kanálů je například Mapa oborových příležitostí, ve které exportéři naleznou perspektivní možnosti pro uplatnění svých výrobků/služeb na zahraničních trzích. A dále pak Souhrnné teritoriální informace, které poskytují komplexní pohled na politický, ekonomický a společenský život v daném teritoriu. Kanceláře také zařizují velké promoční akce pro prezentaci českých firem v teritoriu,“ říká František Kotrba.

Čtěte také: 

Češi staví nové propojení s Polskem za 40 miliard. Chtějí k moři

Stát chystá výprodej. Nabízí desítky lukrativních budov

Češi souhlasí se společnou silnicí. Napojí se na slovenskou dálnici

--

Klíčovou složkou služeb kanceláří CzechTrade jsou podle něho individuální služby jak, kdy se agentura podílí na úspěšné realizaci konkrétních obchodních případů. Počet, nebo finanční objem projektů zrealizovaných díky agentuře na podporu obchodu však není možné vyčíslit. 

Zájemcům o export letos CzechTrade připravuje také nové prezentační projekty. Chce se zaměřit na malé a střední podniky. „Od března tohoto roku zahajuje program nazvaný „Exportní koučink“, který je určen malým a středním firmám. Zahrnuje vytvoření sítě pěti regionálních exportních manažerů - Ostrava, Pardubice, Brno, Plzeň a Ústí nad Labem) - pořádání exportních fór v regionech, spolupráce firem s oborovými specialisty na centrále a napojení na zahraniční kanceláře,“ zpřesňuje František Kotrba. 

 

 

Fotozdroj: Twitter