Názvy za miliony. O české značky je tvrdý boj
Značka dělá obchod. Staré pravidlo platí v dnešních časech víc než kdy jindy. Firmy se proto perou o názvy celých společností i produktů. Na úřadě se soudí stovky podniků
Značka dělá obchod. Staré pravidlo platí v dnešních časech víc než kdy jindy. Firmy se proto perou o názvy celých společností i produktů. Na úřadě se soudí stovky podniků.
Celý název, nebo jen jeho část. Bez takzvané ochranné známky podnikatelé riskují hodně. Prakticky kdokoliv si totiž může přivlastnit název jejich firmy nebo produktu. Když už je oheň na střeše, o název nutno bojovat podáním stížnosti na Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV) a značku zaregistrovat pro sebe.
Jen loni evidoval ÚPV přes pět set podání, týkajících se ochranných známek, tedy názvů, nebo log firem. Nejčastěji se jedná o zamítnutí zápisu ochranní známky na základě námitek konkurence.
Takto loni nepochodilo třeba Svatomartinské pivo. Snaha pivovaru o přivlastnění tohoto názvu nedopadla zdárně, jelikož firma nedokázala doložit originalitu názvu v spojitosti s její výrobky.
Tradičním bojovníkem o názvy piv je také národní podnik Budějovický Budvar. Obyčejně je úspěšný. „Dlouhodobě jsme v těchto sporech velmi úspěšní – vyhráli jsme asi v 70 procent případů. Pro ilustraci, v období 2000 - 2013 bylo definitivně ukončeno 184 soudních sporů a správních řízení před patentovými úřady, z nichž Budějovický Budvar vyhrál 125 případů a 10 případů skončilo smírem nebo remízou,“ říká mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec.
Duševní vlastnictví Budvaru tvoří ochranné známky, ochranná označení původu, zeměpisná označení a obchodní jména jako Budweiser Budvar, Budweiser, Budvar, Bud a Budějovický Budvar. Pivovar jich má registrován téměř 400. O ty, které ještě nemá pod kontrolou vede na ÚPV boj s konkurencí.
Loni státní pivovar úspěšně napadl vlastnictví konkurence u názvu značky Samson BUDWEISER BÜRGERBRÄU. Uspěl také u názvů „Anno 1795 Budějovický měšťanský var Vařeno podle původní receptury“ a „Bürgerbräu Budweis“. Protistranou v sporech je pořád Budějovický Měšťanský Pivovar vlastněný Anheuser-Busch InBev.
Čtěte také:
ČEB prodává několikamiliardové pohledávky vůči Slovakia Steel Mills
Provident: Na Slovensku stát o zákonech nediskutuje
Obchodní centrum v Českých Budějovicích má dluhové problémy
--
Podobné spory vedou také výrobci vín. Vinař Miroslav Jagoš z Mutěnic přišel o ochranní známku „VELTLÍNSKÉ ZELENÉ Odrůdové jakostní víno suché OBLAST MUTĚNICKÁ MIROSLAV JAGOŠ, MUTĚNICE 260“ kvůli obavě konkurence, že by si fanouškové veltlínu v Mutěnické oblasti spojovali tuto odrůdu jen s jménem vlastníka ochranné známky.
Hodnotu ovšem nemají jen názvy alkoholových výrobků. V snaze registrace ochranní známky nepochodili ani registrátoři názvů METROPOLE FINANCE M, FOTBALOVÁ NÁRODNÍ LIGA, Bohemia Tour, nebo Pohřební služba Nonstop. O originalitu se bojuje také v otevřených případech. Jde třeba o dokazování originalitu názvu telekomunikační služby Air Telecom, nebo design kosmetiky Pure Czech.