Daňový doklad. Jak kličkovat v byrokratické spleti?

Daňová evidence je nezbytnou součástí každého podnikání. Zejména pro začátečníky může být přehled v komplikovaných pravidlech potíží.

Přijaté i vystavené daňové doklady patří z pohledu DPH mezi hlavní dokumenty, se kterými musí každý podnikatel umět pracovat. Přítomný je nejen při prokázání nároku na odpočet daně na vstupu, ale je důležitý i pro plátce. Všichni plátci DPH jsou totiž povinni uchovávat v zákonem stanovené lhůtě všechny daňové doklady - vystavené i přijaté. Tuto roli jim nyní částečně usnadňuje elektronická evidence tržeb, která správu dokladů v mnoha případech deleguje Finanční správě.

V průběhu zdaňovacího období každý plátce přijímá od jiných subjektů doklady za různé přijaté platby a sám vystavuje druhým stranám různé typy dokladů. Ne všechny patří do kategorie daňových dokladů. Daňový doklad je v současnosti plátce povinen vystavit na tři typy úkonů : dodání zboží, převod nemovitosti, nebo poskytnutí služby.

Pokud jako kritérium pro členění daňových dokladů zvolíme rozlišení mezi příjemcem plnění a plátcem, který takovéto plnění uskutečnil, můžeme daňové doklady rozdělit na přijaté daňové doklady, vystavené daňové doklady.

Oba doklady znamenají pro příjemce a vystavitele daňového dokladu odlišné povinnosti z hlediska DPH. U vystavitele je částka uvedená na dokladu daň, kterou musí přiznat a zaplatit, a u příjemce daňového dokladu představuje částka DPH uvedená na daňovém dokladu nárok na odpočet daně.

Podmínku vystavení daňového dokladu „na vyžádání“ je nutné vnímat především ve vztahu k neplátcům – osobám povinným k dani. Pro plátce daně, kteří přijímají v průběhu zdaňovacího období velké množství zálohových plateb od neplátců, by to znamenalo značné administrativní i ekonomické zatížení. Plátce daně, který uskutečňuje zdanitelné plnění, by však měl bez vyžádání vystavit daňový doklad, pokud je příjemcem zdanitelného plnění plátce daně, protože lze předpokládat, že příjemce plnění bude mít zájem uplatnit si nárok na odpočet daně. Mezi speciální typy dokladů patří v případě dovozu a vývozu zboží rozhodnutí vydaná příslušným celním orgánem.

Summa summarum, s daňovými doklady nejsou žerty. Přemýšlejte o tom, kdy je vystavovat, ale bez nich byste neměl fungovat běžně.

Čtěte také:

Firemní akce. Odměna, či trest?

Chci podnikat. Musím skončit v práci?

Zaměstnanec má být partnerem. Korporátní přístup je zhoubný

Každý daňový doklad obsahuje kromě zákonných náležitostí další údaje, které nejsou povinné, ale jsou pro danou obchodní transakci nebo vystavitele dokladu důležité (např. číslo účtu, datum splatnosti atd.). Rovněž uspořádání předepsaných náležitostí na daňovém dokladu není zákonem stanoveno, proto v tomto směru nejsou plátci DPH nijak omezováni. Je pouze na rozhodnutí vystavitele daňového dokladu jaký vzhled a uspořádání údajů uvedených na dokladu zvolí. Řada plátců používá standardní uspořádání a klasické formuláře – faktury, někteří plátci volí atypické uspořádání i grafický vzhled dokladu, aby se odlišili.

Běžný daňový doklad, který vystavujete při přijímaní objednávky, nebo naopak při tom, když druhé straně platíte, musí obsahovat několik náležitostí. Těmi základními jsou údaje o jednotkové ceně bez daně, slevě a rozsahu plnění. U takzvaného souhrnného daňového doklad, kdy na jeden doklad evidujete několik plateb za určité období, je důležité jednotlivá zdanitelná plnění uvádět pouze jednou. Pro každé samostatné zdanitelné plnění je nutno uvádět datum uskutečnění zdanitelného plnění nebo přijetí platby, podle toho, který den nastane dříve, jednotkovou cenu bez daně a slevu, pokud není obsažena v jednotkové ceně, základ daně, sazbu daně a výši daně.

Vzhůru k obchodu. Nezapomeňte však na své povinnosti. Vystavit doklad je jednodušší než vysvětlovat zanedbání daňové dokumentace před finančním úřadem.

 

Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu

Odemknout článek

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb
Top

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu

Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem Biztweet Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem

Muj stát, moje firma

Oblíbené motto „řídit stát jako firmu“, které do české politiky přinesl fenomén Andreje Babiše, definuje změny, jimiž česká společnost prošla mezi lety 2013–2021. Populismus kombinován s politikou nenávisti přinesl na pozadí ekonomické konjunktury Andreji Babišovi nebývalou popularitu. Společnost zas nebývale rozdělil a přinesl řadu nevratných změn. Titul Můj stát, moje firma odhaluje skutečnou výši dotací, které pobírají firmy, jejichž konečným uživatelem výhod je Andrej Babiš, jejich neobvyklý úspěch v získávání veřejných zakázek či to, jak podnikatelské impérium oligarchy po jeho vstupu do politiky vzkvétalo. Kniha se věnuje také otázce konfliktu zájmů a stavu, kdy veřejné peníze slouží zájmům velkopodnikatelů. Osobitě sleduje zneužívání politicky získaných pravomocí či pokřivení konkurenčního boje a trhu jako takového. Každému čtenáři také lidsky vysvětlí, jak na tento stav doplácí život běžného občana. Pokud je náhod příliš mnoho, nejde o náhodu. A tou, zdá se, nebyl ani průnik oligarchy Babiše do české politiky. Ideálním načasováním dosáhl toho, co se žádnému jinému velkopodnikateli nepodařilo. Česko řídil jako firmu. Svou firmu.

Podpořte Biztweet Biztweet Podpořte Biztweet

Líbí se Vám skutečně odborná a skutečně nezávislá tvorba Biztweetu?  Na nezávislost se nehráme, nemáme skryté sponzory, majitele, ani dárce, kteří si kupují naši vstřícnost. 

Podporu v hodnotě 1000 CZK můžete provést v našem eshopu. Pokud chcete darovat více, stačí produkt Podpořte Biztweet naklikat v košíku opakovaně. 

Biztweet

JURIJ FELŠTINSKIJ, MICHAIL STANČEV, TOMÁŠ LEMEŠANI: UKRAJINA V PLAMENECH Biztweet JURIJ FELŠTINSKIJ, MICHAIL STANČEV, TOMÁŠ LEMEŠANI: UKRAJINA V PLAMENECH

Autoři této publikace zmapovali v rozsahu a hloubce, kterou snese pozornost každého člověka, nezávisle od jeho předešlých znalostí o historii, komplikovanou chronologii ukrajinského národa.

https://biztweet.cz/article/5369-jurij-felstinskij-michail-stancev-tomas-lemesani-ukrajina-v-plamenech

Rusko v plamenech Biztweet Rusko v plamenech

Kniha sleduje mimořádný příběh stojící za falešnými islamistickými útoky na Moskvu, které spustily ruskou invazi do Čečenska. Na základě série oficiálních prohlášení a znalostí Alexandra Litviněnka tato výjimečná kniha ukazuje, že k útokům islamistů vůbec nedošlo. Šlo o akci naplánovanou tajnou službou FSB s cílem dosadit Vladimira Putina na post prezidenta. Kniha také popisuje transformaci bývalé KGB v síť nových tajných služeb a způsob, jak tyto služby stvořily autoritativní režim v Rusku.

marketing@biztweet.cz

Rusko v plamenech

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb