Zaměstnanec má být partnerem. Korporátní přístup je zhoubný

Zaměstnanec dělníkem a číslem, které nutno co nejefektivněji vytěžit. Korporátní přístup ničí podnikání a v dnešní době ohrožuje kvalitu.

Pracovník je pro malé podnikatele velkým krokem, který může znásobit růst, ale také zničit celý byznys. Pro velké firmy jde zas o klíčovou složkou fungující jako motor automobilu. Kde najít hranici toho, aby byl svobodný, ale zároveň situace nezneužil?

Naprosto klíčové je, aby byl zaměstnanec spokojen. Korporátní neplacené přesčasy, čtyři porady denně a monitoring chození na záchody je dnes opravdu passé. I když nadnárodní korporace a zmateni tuzemští kořistníci se na nostalgické vlně z let minulých rádi vezou.

Vedle přímých škod spojených s výkonovými nedostatky může nespokojený zaměstnanec ničit také pracovní morálku ostatních zaměstnanců nebo narušovat pověst vaši firmy.

Pokud se člověk, kterého jste vybrali za zaměstnance přestane chovat podle potenciálu, který jste v něm během pracovního pohovoru našel, může to znamenat vážní hrozbu. Odmyslíme si li úmyslné a neprofesionální chování pracovníků, vaši lidi mohou trpět několika nešvary, které ovšem lze v případě identifikace řešit.

Jedním z hlavních je agresivní, nebo urážlivé jednání ke společenskému okolí, k dalším patří sklon vyvolávat konflikty, narušovat týmovou atmosféru, neodpovědnost, apatie, nebo znudění, sklon k absencím, či tendence „ohýbat“ a nedodržovat pracovní pravidla.

Absolutně typickým znakem nespokojeného pracovníka je nerespektování autorit. Tady si ovšem dejte pozor. Nejde o běžné zaměstnance ale ve většině případů o výjimečně talentovaného zaměstnance, který je nespokojený jen vaší vinou.

Právě tady dochází k opakovaným chybám tuzemských podnikatelů. Plné využití potenciálu zaměstnance předpokládá i zvýšenou všímavost z vaši strany. Musíte jednoduše zvládat či respektovat specifické osobnostní rysy a požadavky. Pokud to ovšem zvládnete, odměnou vám budou výkony rovnající se i násobní převaze průměrných zaměstnanců.

Klíčem ke korektním vztahům se zaměstnanci je vaše snaha porozumět jim. Ať už máte jakékoliv manažérské vzory, zaměstnanec bude pro firmu nejprospěšnější tehdy, když mu vyjdete vstříc a pochopíte co potřebuje změnit. Hodně často ví o vaši společnosti víc, než vy z uzavřené kanceláře.

Obtížné chování může spočívat i v přechodných či situačních problémech. Proto musíte zaměstnance vnímat jako individuality.

Čtěte také:

Podnikatel a paragrafy. Sledujte změny legislativy

Objednávka emailem. Jak na ní hledí zákon?

Byznysplán: Jak udělat z nápadu byznys?

Jak udělat atmosféru, která bude v práci vyhovovat všem? Některé rady lze doporučit obecně.

Především, pokud stanovíte jasná pracovní pravidla, dodržujte je. A to bez výjimky, nikoho nesmíte upřednostňovat a nikdy se nesmíte stavět do pozice méněcenného člena firemního týmu.

Podporujte dobré mezilidské vztahy. Nikdy neignorujte stížnosti zaměstnanců a nebojte se zaměstnance pochválit. Nezůstaňte u slov a podpořte zaměstnance i finančně, nebo věcně. Ne všichni totiž na pochvalách lpí.

Neustále uvažujte o možnostech zlepšení pracovního prostředí a zajímavosti práce. Odstraňujte stresové faktory. Dbejte na to, aby byli zaměstnanci dostatečné pracovně vytíženy. Ale všichni. Nesmíte dopustit, že se v týmu vyprofiluje tahoun, který bude dělat práci za všechny ostatní. Hlídejte si spravedlnost v týmech, nebo tahouny odměňujte výrazněji než ostatní.

Jedním z hlavních pravidel, které musíte dodržovat je naslouchání. Nezapomeňte, pokud zanedbáte komunikaci, nebo budete stížnosti ignorovat, obrátí se to proti vám. Vám by se také nelíbilo, kdyby vás ignorovali obchodní partneři. Právě tak vás zaměstnanec vnímá - ne jako pána, ale jako partnera.

 

 

Biztweet

Odemknout článek

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
Top

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb