Česká firma odhalila mizernou kontrolu dodržování pravidel na slovenských letištích

Zatímco dvě letiště nedovolují společnosti SkyPort činnost v jejich areálu, v Košicích s ní problém nemají. Do prostoru letiště se umí dostat i nebezpečné firmy a letištní společnosti povinnou certifikaci nesledují

 
Zatímco dvě letiště nedovolují společnosti SkyPort činnost v jejich areálu, v Košicích s ní problém nemají. Do prostoru letiště se umí dostat i nebezpečné firmy a letištní společnosti povinnou certifikaci nesledují.
 
Jak biztweet informoval, bratislavské Letiště M.R. Štefánika přerušilo spolupráci se společností SkyPort nejen pro nevýhodně podepsané smlouvy, ale i pro chybějící bezpečnostní povolení české firmy s nejasnou vlastnickou strukturou. SkyPort už nespolupracuje ani s letištěm v Piešťanech, které uvádí ve svých referencích.
 
Problémem při společnosti SkyPort je její velmi pedantně skrytá majitelská struktura. Lidově řečeno, jejím vlastníkem by hypoteticky mohla být klidně i Al-Káida, či Islámský stát.
 
Společnost, která se volně pohybuje a operuje v prostorách letiště nejen s nákladem, ale i personálem a samotnými letadly musí mít potřebné bezpečnostní prověrky. Ty SkyPortu chybí, ale zdá se ne všem to vadí. "Skyport na letišti Košice služby poskytuje a podle našich informací disponujeme všemi potřebnými certifikáty," stručně odkazuje marketingový manažer košického letiště Juraj Toth.
 
 
Podle těchto znalostí je tedy posuzování bezpečnostní certifikace na slovenských letištích značně volné. Lépe řečeno, zřejmě závisí na chtění letištních společností smluvní podmínky kontrolovat.
 
Společnost SkyPort se zaměřuje na prodej letenek a služby pro firemní klientelu na českém a slovenském trhu. SkyPort tedy na Slovensku i v Česku nabízí lety mezinárodních i tuzemských dopravců do celého světa, nízko nákladových leteckých společností, či charterů. Na letištích však dělá prakticky celý servis. Je zároveň partnerem při odbavení nákladu na některých významných letištích. Českým aeroliniím a dalším společnostem zajišťuje i catering - dodává jídlo pro cestující.
 
Navzdory chybějícím povolením však letiště před problémy SkyPortu zavíraly oči. Změna nastala až loni, kdy jako biztweet informoval, letiště pro chybějící certifikát od dopravního úřadu omezilo SkyPortu pohyb v jeho prostorách.
 
Bezpečnostní povolení chybí společnosti SkyPort pro její nepřehlednou vlastnickou strukturu. Podle obchodního rejstříku je majitelem českého a slovenského SkyPortu firma, která se jmenuje Skyport Group (UK) a sídlí v Londýně. Ani ta ale ještě není konečným majitelem. Tím je až firma Laemco z Kypru, která se údajně zabývá reklamou. Je však spravována pouze jednou osobou - právníkem. Pozoruhodný je fakt, že její dluhy výrazně převyšují její majetek.
 
Čtěte také: 
 
 
 
--
 
Dlouhodobě se spekuluje i o propojení společnosti SkyPort s Františkem Savovem. Ten se dlouhodobě odmítá přiznat k vlastnictví letecké firmy. V jednom z mála rozhovorů však přiznal, že v minulosti poskytl kapitál na založení SkyPortu. Jednou z dalších indicií, které firmu přiřazují Savovovi je společnost Gastro - Hroch. Jde právě o cateringovou firmu, která poskytovala stravování na letištích iv letadlech. Firma vlastněná Skyport Gastro LTD. poskytuje jídelní služby i v dalších společnostech patřících Savovovi.
 
František Savov je v Česku obviněn ze dvou trestných činů. Případ rozsáhlých podvodů začala protikorupční policie vyšetřovat před více než třemi lety na základě trestního oznámení Finančního analytického útvaru Ministerstva financí České republiky. Státu díky těmto údajným podvodům měla vzniknout škoda 3 až 4 miliardy korun, za které hrozí podnikateli trest od 5 do 10 let vězení.