Finančníci na titulce aneb jak se porcoval československý dietní mediální koláč

V českých i slovenských médiích přetrvávala krize klesajících nákladů a pomalé transformace na nové digitální formy předplatného, či jiných zdrojů příjmů. Tohoto stavu využili známí finančníci, kteří za přívětivých podmínek vstupovali do známých mediálních domů.

I když to minimálně ze začátku vesměs popírali, média chápali jako nástroj na ovlivňování veřejného mínění, vlivu na politiku, či páku v konkurenčním boji. 

Jedním z průkopníků podnikání v médiích byl miliardář Ivan Zach. Až po letech se ukázalo, že TV Prima nepřímo ovládal už od roku 2009. Coby mediální velkopodnikatel uspěl také Jaromír Soukup, který své mediální a marketingové aktivity rozšířil v roce 2000 o vydavatelství Empresa Media a v roce 2012 Televizi Barrandov. 

Ačkoli je obecně za nejvýraznější krok v oligarchizaci médií velká akvizice ze strany Andreje Babiše, prvním výrazným tahem na mediálním poli byly obchodní nájezdy Zdeňka Bakaly. Ten se nejprve chopil spoluvlastnického podílu v Respektu a v době vrcholící finanční krize v roce 2009 využil situace – za zhruba dvě miliardy korun koupil vydavatelství Economia. Bakala sice neměl politické ambice, ale mediální scéna tímto tahem čelila velké zkoušce. Bakalovo renomé bylo kvůli kauze bytů OKD v ohrožení a množství titulů Economie se přirozeně muselo tématům týkajícím se Bakalova byznysu věnovat. 

Bakala ovšem nebyl sám, komu v daném období zachutnaly akvizice na mediálním trhu. Hoci skrytě, ale později přiznaně tam působil třeba kontroverzní miliardář František Savov. Vlastnil vydavatelství Mladá fronta vydávající několik ekonomických a odborných titulů jako Týdeník Euro, či E15. Část médií později prodal dalšímu miliardáři Danielu Křetínskému. 

Ten se k mediálním oligarchům přidal v roce 2013 nákupem vydavatelství Ringier ČR, které přejmenoval na Czech News Center. České mediální aktivity rozvíjel také v dalších letech a expandoval do zahraničí. 

Čtěte také: 

Příběh velkého spojenectví aneb jak finančníci z obou stran řeky Moravy ovládli energetiku

MSD, Interblue a nadnárodní penězovody

Havel zlikvidoval slovenský zbrojařský průmysl. Smer opakuje známý nacionalistický mýtus

Největší ohlas vyvolala akvizice vydavatelství Mafra Andrejem Babišem v roce 2013. Nastupující politik s masivním marketingem sice říkal nevěrohodné floskule o tom, že média nakupuje jako koníček, nebo že ani sám přesně neví proč, už brzy však byly zřejmé jeho snahy o ovlivňování obsahu klíčových médií tohoto mediálního domu. Na protest z těchto titulů odešli desítky novinářů, což podnítilo vznik nové nezávislé scény a definitivně přepsalo mapu českých médií. Po letech v politice však velkou část mediálního impéria propustil dalšímu kontroverznímu miliardáři Radovanu Vítkovi. Babiš se dále koncentruje zejména na bulvární média a kampaně na sociálních sítích. 

Mediální trh po vzoru předchůdců saturovala v dalších letech také skupina Penta. Ta se však soustředila hlavně na slovenská média, kde je také známo několik případů, kdy se vlastní tituly snažila využít k prosazování vlastního vlivu na veřejné mínění.

 

Tomáš Lemešani

Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu

Pokud považujete texty Biztweetu za přínosné, věnujte jakýkoliv dar na Číslo účtu 1027300577/5500 IBAN: CZ1455000000001027300577 BIC/SWIFT: RZBCCZPP

Platforma Independence sleduje hrozby nezávislosti a demokracie v zemích V4 a Pobaltí

Pokud považujete texty projektu Independence za přínosné, staňte se patronem projektu

Odemknout článek

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb
Top

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu

Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem Biztweet Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem

Muj stát, moje firma

Oblíbené motto „řídit stát jako firmu“, které do české politiky přinesl fenomén Andreje Babiše, definuje změny, jimiž česká společnost prošla mezi lety 2013–2021. Populismus kombinován s politikou nenávisti přinesl na pozadí ekonomické konjunktury Andreji Babišovi nebývalou popularitu. Společnost zas nebývale rozdělil a přinesl řadu nevratných změn. Titul Můj stát, moje firma odhaluje skutečnou výši dotací, které pobírají firmy, jejichž konečným uživatelem výhod je Andrej Babiš, jejich neobvyklý úspěch v získávání veřejných zakázek či to, jak podnikatelské impérium oligarchy po jeho vstupu do politiky vzkvétalo. Kniha se věnuje také otázce konfliktu zájmů a stavu, kdy veřejné peníze slouží zájmům velkopodnikatelů. Osobitě sleduje zneužívání politicky získaných pravomocí či pokřivení konkurenčního boje a trhu jako takového. Každému čtenáři také lidsky vysvětlí, jak na tento stav doplácí život běžného občana. Pokud je náhod příliš mnoho, nejde o náhodu. A tou, zdá se, nebyl ani průnik oligarchy Babiše do české politiky. Ideálním načasováním dosáhl toho, co se žádnému jinému velkopodnikateli nepodařilo. Česko řídil jako firmu. Svou firmu.

Podpořte Biztweet Biztweet Podpořte Biztweet

Líbí se Vám skutečně odborná a skutečně nezávislá tvorba Biztweetu?  Na nezávislost se nehráme, nemáme skryté sponzory, majitele, ani dárce, kteří si kupují naši vstřícnost. 

Podporu v hodnotě 1000 CZK můžete provést v našem eshopu. Pokud chcete darovat více, stačí produkt Podpořte Biztweet naklikat v košíku opakovaně. 

Biztweet

JURIJ FELŠTINSKIJ, MICHAIL STANČEV, TOMÁŠ LEMEŠANI: UKRAJINA V PLAMENECH Biztweet JURIJ FELŠTINSKIJ, MICHAIL STANČEV, TOMÁŠ LEMEŠANI: UKRAJINA V PLAMENECH

Autoři této publikace zmapovali v rozsahu a hloubce, kterou snese pozornost každého člověka, nezávisle od jeho předešlých znalostí o historii, komplikovanou chronologii ukrajinského národa.

https://biztweet.cz/article/5369-jurij-felstinskij-michail-stancev-tomas-lemesani-ukrajina-v-plamenech

Rusko v plamenech Biztweet Rusko v plamenech

Kniha sleduje mimořádný příběh stojící za falešnými islamistickými útoky na Moskvu, které spustily ruskou invazi do Čečenska. Na základě série oficiálních prohlášení a znalostí Alexandra Litviněnka tato výjimečná kniha ukazuje, že k útokům islamistů vůbec nedošlo. Šlo o akci naplánovanou tajnou službou FSB s cílem dosadit Vladimira Putina na post prezidenta. Kniha také popisuje transformaci bývalé KGB v síť nových tajných služeb a způsob, jak tyto služby stvořily autoritativní režim v Rusku.

marketing@biztweet.cz

Rusko v plamenech

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb