Amancio Ortega: Gurru užitkové módy
Stojí za značkami, které nosí půl planety. Španěl Ortega má ve srovnání se slavnými návrháři navrch zejména v jedné věci – penězích.
Jeho značka užitkové módy Zara z něj udělala jednoho z nejbohatších lidí planety. Za touto pozicí se skrývá inspirativní příběh a spousta pozoruhodných rozhodnutí.
Amancio Ortega dnes dle magazínu Forbes vlastní majetek o hodnotě kolem 70 miliard dolarů. Když se ohlédneme za minulostí majitele módní značky Zara, jde o přímo neuvěřitelné číslo. Osud se s ním nikdy nemazlil. Narodil se během II.Světové války v La Coruni.
Město, které je dnes proslulé jako srdce španělské módy ovšem v drsných časech mnoho známek elegance neprojevovalo. Otec Amancia Ortegu pracoval na železnici, matka byla uklízečka, a tak dnešní miliardář neměl v dětství šanci na lepší vzdělání. Nedokončil dokonce ani střední školu.
Od svých kolegů mezi prestižními podnikateli v řebříčcích se liší zejména tím, že mu nikdo jen tak nepomohl že jeho život dlouho působil spíše jako tragické drama.
Již jako třináctiletý začal rodičům pomáhat a zaměstnal se jako poslíček ve firmě vyrábějící luxusní oděvy. Zaměstnavateli se jeho poctivý přístup líbil a po pár letech Ortegu povýšil na pomocníka při výrobě oblečení.
Tam se projevila jeho láska k módě. Převyšoval své kolegy a rychle šplhal strukturami profese. Hodně rychle vyšplhal až na pozici vedoucího obchodu s oblečením.
Nová pozice s větší odpovědností v něm rychle probudila chuť k ještě většímu růstu. Místo práce pro cizí se rozhodl pořád mladík z těžkých sociálních kruhů pracovat na vlastní firmě. V roce 1963 proto zakládá Confecciones GOA (jeho celé jméno je Amancio Ortega Gaona). Značka se tehdy zaměřovala zejména na spodní a noční prádlo. Hned v první firmě se projevily výjimečné podnikatelské danosti byznysmena. Zejména jeho schopnost pozorovat návyky klientů. Ortega si při předešlé práci pro luxusní značky povšiml, že jen málo lidí má tolik peněz, aby si mohly jejich produkty koupit. Jeho strategií proto bylo od začátku vyrábět módní oblečení za dostupné ceny.
Čtěte také:
Hugh Hefner: Jaké impérium vybudoval král erotiky?
Carlos Slim Helú: prototyp oligarchu
Tajemný zakladatel Bitcoinu: Anonym, který je miliardářem
V roce 1975 pak Ortega zakládá firmu, kterou je dnes známý po celém světě. Značka Zara otevřela svou první prodejnu v rodném městě Ortegy La Coruni.
Na španělském trhu tehdy probíhal boj značek Corte Inglés a Cortefiel. Zara situaci využila a přinesla nový vítr do tamní módy. Samotný Amancio Ortega o strategii značky Zara rád říká, že „se snaží demokratizovat módu. Namísto módy jako privilegia přináší cenově dostupnou módu vysoké kvality, která je inspirována vkusem, přáními a životním stylem moderních mužů a žen“.
Toho se drží dodnes. Prodejní ceny produktů tlačí směrem níže i bez toho, aby kvůli tomu trpěla kvalita výrobků Zara. Podnikatel cenu reguluje tím, že se snaží obcházet subdodavatele a celou výrobu od začátku až po samotný prodej zákazníkům zaštiťuje vlastními silami.
Zara v počátcích ušetřila i na reklamě. Strategie marketingu firmy stála od začátku na tom, že se dostupná móda dostane do povědomí kupujících díky dobrým referencím.
V roce 1985 založil Ortega společnost Inditex (Industrias de Diseňo textil), která kromě Zary včlenila též menší módní značky Massimo Dutti a Pull&Bear. Z menších značek se však rychle staly další lídři svých trhů a Inditex předběhl většinu velkých textilních značek i co se týče objemu výroby.
Zara těží také z rychlosti výrobního procesu a distribuce. Prodejní strategie stojí na nízkých cenách, slevách a častém střídaní designu. Tím láká zákazníky k frekventovaným návštěvám prodejen.
I když Ortega vlastní dnes již jednu z největších textilních firem na světě, nenese se kolem něj negativní aura. Na rozdíl od konkurence nevyužívá levnou pracovní sílu v rozvojových zemích. Většinu pracovní síly drží v domácím Španělsku. I proto patří nejen mezi nejbohatší, ale také mezi nejoblíbenější podnikatele světa.
Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu