Pražské hotely přitahují miliardy z ciziny. Největší apetit mají Číňané

Loňský rok zahrál velkou roli také na tuzemském ubytovacím trhu. Zejména o pražské hotely zvedli tuhý boj investoři ze zahraničí. Stejně jako u jiných českých aktiv, i tady patřili k největším hráčům Asiaté. Miliardy přitékaly zejména z destinací, které ohlásili velikou českou invazi.

Na konci roku jí završila kombinace obchodů kolem hotelové sítě Marriott International. Americká hotelová síť, provozující stejnojmenné značky a značku Courtyard v Praze, či Brně dokončila akvizice další sítě z USA Starwood Hotels & Resorts Worldwide. Po dohodě za 13 miliard dolarů, tedy asi 314 miliard korun vznikla největší hotelová síť světa. Ke značkám Marriottu přibyly známe hotely Ritz Carlton, či Sheraton.

Marriott konkurenční síť ukořistil čínské Anbag Insurance Group. Zdařilo se jí zejména díky flexibilitě antimonopolních úřadů. Čínská administrativa se schválením příliš vyčkávala. Stejně však portfolio včetně luxusních hotelů v Praze nezůstalo bez podílu investorů z komunistické země.

Jen pár dní po transakci mezi americkými sítěmi získala neznámý podíl jejich impéria největší čínská životní pojišťovna China Life. Za naplnění čínské strategie nakupovat hotely v Evropě a Spojených státech zaplatila pojišťovnická společnost dvě miliardy dolarů, tedy přes padesát miliard korun.

Hodně aktivní jsou v případě českých aktiv také další čínský investoři. Výjimkou není ani investiční skupina CEFC, která v tuzemsku proslula nákupem fotbalové Slavie Praha, aerolinek Travel Service, či vstupem do místního finančnického molochu J&T.

Koncem listopadu oznámila převzetí pražského pětihvězdičkového hotelu Le Palais Art Hotel Prague. „Cílem CEFC v oblasti cestovního ruchu je vytvoření komplexní nabídky služeb pro turisty a podnikatele z Číny a celé Asie,“ uvedl Pavel Bednář, ředitel komunikace CEFC pro evropský trh.

Luxus ve Střední Evropě Číňany táhne. „Spolu se Svazem obchodu a cestovního ruchu jsme pořádali Česko - čínský seminář, který se zabýval nejen rozvojem příjezdového cestovního ruchu z Čínské lidové republiky, probíraly se také investice do infrastruktury cestovního ruchu v České republice,“ potvrdil zájem o další hotelová aktiva prezident Asociace hotelů a restaurací České republiky Václav Stárek.

Jednou z možných dalších akvizic je rozšíření skupiny Plateno. Její mateřská firma Jin Jiang International Hotel Group oznámila, že by na základě přání akcionářů ráda expandovala na trhu s levnějšími hotely v zemích jako Česká republika.

Firma provozuje 3700 hotelů a 16 značek jako Maison Albar Hotel, H12, Portofino Hotels & Resorts, Lavande Hotel, James Joyce Coffetel, Zmax Hotels, Xana Hotelle, 7 Days Premium, 7 Days Inn, IU Hotel, či Pai Hotels.

Většina našich hotelů je v Rakousku a Německu, ale další fáze bude Polsko, Česká republika a Maďarsko, protože to jsou destinace, kde jsme za poslední rok svědky největšího nárůstu počtu cestujících z Číny,“ řekl pro magazín Forbes Roland Paar, regionální viceprezident pro evropskou dceřinou firmu Plateno Group v Berlíně.

Dalším aktivním bojovníkem na poli českých i hotelových realit jsou firmy se sídlem v Singapuru. Koncem roku, pár dní před Vánocemi překvapil singapurský trustový fond M&L Hospitality.Ten odkoupil od americké skupiny Blackstone pražský hotel Hilton Prague OldTown.

Čtěte také: 

Akcionáři Best Hotel Properties si rozdělí přes 8,4 miliardy korun

Českým hotelům se daří i bez Rusů. Hrozbou je Airbnb

O čem se mluví: Číňané chtějí koupit podíl v TMR

Jak uvedl server eurobuildcee.com, pětihvězdičkový hotel byl součástí transakce, v rámci které investiční obr Blackstone odprodal fondu také Gestin centrum, které v centru Prahy nabízí kanceláře a obchodní prostory s rozlohou 6900 metrů čtverečních.

Zájem o skupování českých hotelů není jen o bohapustém nalévání peněz do českého bezpečného ostrova. Kromě koupě vstupu na západní trhy si Číňané a další Asiati od českých expanzí slibují také výdělky. Pro turisty z východu je totiž Česká republika výjimečným a čím dále tím více oblíbeným místem pro dovolené. Kromě západní historie zajímá Číňany luxus, bezpečí a přátelské chování domácích, které v čínském případě nebývá všude na světě pravidlem. 

Tuzemští hoteliéři navíc dobře znají čínské zvyky a proto nedochází ke kulturním faux pas. Turisté z Asie oceňují třeba širokou nabídku asijského jídla v českých metropolích, ale také znalost hoteliérů o čínském strachu z čísla čtyři, nebo znalost pravidel stolování. Pomáhá také pražské letiště, které neustále přidává nové spojení mezi hlavním městě a metropolemi v Číně. Kromě Prahy přicházejí skupiny Asiatů nejčastěji do Českého Krumlova a jižních Čech.

Akvizice v hotelovém byznysu jsou další z řady globálních transakcí čínských firem. Ty masivně nakupují v zahraničí kvůli zpomalení ekonomického růstu doma a v zájmu získání zahraničních zkušeností, knowhow a technologií. Přímé nefinanční investice, které Čína loni uskutečnila v zahraničí, pravděpodobně vykážou nárůst o více než polovinu na 1,12 bilionu jüanů, tedy asi 4,2 bilionu korun. Přímé investice Číňanů v zahraničí podle oficiálních údajů ministerstva obchodu stouply o téměř 77 procent.

 

 

Biztweet

Odemknout článek

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
Top

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb