Českým hotelům se daří i bez Rusů. Hrozbou je Airbnb

Navzdory poklesu návštěv ruské klientely se českým hotelům daří. Výrazným problémem hoteliérů jsou však služby soukromého ubytování. Obsadily už čtvrtinu veškerého hotelového byznysu v Česku

Navzdory poklesu návštěv ruské klientely se českým hotelům daří. Výrazným problémem hoteliérů jsou však služby soukromého ubytování. Obsadily už čtvrtinu veškerého hotelového byznysu v Česku.

Průměrná cena noci v pražském hotelu stoupla loni o devět procent na 79 eur a narostla také samotná návštěvnost hotelů v hlavním městě - podle statistik STR Global na 75 procent. „Celkově byl rok 2015 prvním rokem, kdy můžeme hovořit o celkovém zlepšení obchodu v ubytovacích službách. Tržba za jeden disponibilní pokoj dosáhla 59,4 eura, což je o 16 procent více než v roce 2014. Průměrná délka pobytu se pohybuje kolem 1,5 dnů,“ říká Václav Starek, prezident Asociace hotelů a restaurací České republiky.

Statistiky ukazují zlepšování hospodaření ubytovacích zařízení napříč celou Českou republikou. V roce 2015 vzrostla návštěvnost v Česku o deset procent na 17,2 milionu příjezdů, z toho přibližně polovinu tvořili zahraniční turisté. Pořád však platí, že statistiky táhne hlavně Praha. „Obsazenost hotelů v Praze se dlouhodobě pohybuje výrazně nad úrovní ostatních regionů. Průměr za Českou republiku byl v roce 2015 přes 40 procent,“ říká manažer agentury CzechTourism Jan Otava.

S hoteliéři se však shoduje v tom, že loni došlo k oživení podnikání v ubytování. Provozovatelům se dařilo navzdory ztrátě tradiční klientely. „Trh cestovního ruchu je samozřejmě citlivý na světové geopolitické, ekonomické a bezpečnostní změny. Zaznamenali jsme například pokles ruské klientely, která byla v předchozích letech čtvrtou nejdůležitější zdrojovou destinací pro Českou republiku,“ říká Václav Starek.

Novinkou v chování návštěvníků je hledání luxusu. Návštěvnost totiž roste hlavně mezi 4 a 5-hvězdičkovými hotely. Turisté čím dále tím víc slyší na recenze a hodnocení specializovaných médií.

Českým hoteliérům však vznikají jiné starosti. Tak jako všude ve světě i českým hotelovým provozovatelům vznikají vrásky na čele kvůli novým sdíleným systémům soukromého ubytování. Nejznámějším je Airbnb.

„Stále větším problémem na trhu je však ubytování v soukromí, které podle našich odhadů již tvoří cca 25 procent celkových přenocování v České republice. Jedná se často o apartmány a celé apartmánové domy, případně byty, které v rámci sdílené ekonomiky nabízejí na některých portálech ubytovací služby za úplatu,“ potvrzuje Starek.

Čtěte také: 

Ivo Valenta: Na Slovensku se rozhlížím po dalších příležitostech

ThyssenKrupp staví v Maďarsku továrnu na autodíly za sto milionů eur

Kellner testuje léky na tisících pacientů. Pracuje na desítce léků

--

Přes podobné portály nabízí ubytování soukromé osoby. Za peníze má pak návštěvník zážitek autentické české domácnosti, pohodlí a soukromí. Právě proto jsou podobné služby čím dále tím více vyhledávané.

Hoteliérům však leží v žaludku. „Často obcházejí povinnosti vyplývající pro hotely nebo penziony. Konkrétně se jedná o otázku bezpečnosti - hlášení pobytu cizinců, bezpečnostní předpisy pro ubytovací zařízení, ale také například nepřispívají formou místních poplatků na rozvoj infrastruktury a veřejné služby v místě, kde se ubytují,“ argumentuje Starek.

Hoteloví provozovatelé proto žádají, aby na služby soukromého ubytování zavedli stejné pravidla jako pro hotely. „Toto je fenomén, který bude do budoucna dále narůstat a je třeba, aby i v této oblasti byly nastaveny všechny podmínky pro provozování ubytovacích služeb stejně, jako u hotelů a dalších ubytovacích zařízení a byla zajištěna bezpečnost hostů a jejich ochrana jako spotřebitele,“ varuje šéf hoteliérů.