O leteckou poštu se stará záhadný Skyport, pokračuje v podivné zakázce

Problémy s důvěryhodností, nedostatek bezpečnostních povolení a neobvyklý byznys na poště. Firma Skyport s nejasnou majitelskou strukturou má lukrativní zakázky od České pošty. Státní firma se k okolnostem jejich zadání nechce vyjádřit

Problémy s důvěryhodností, nedostatek bezpečnostních povolení a neobvyklý byznys na poště. Firma Skyport s nejasnou majitelskou strukturou má lukrativní zakázky od České pošty. Státní firma se k okolnostem jejich zadání nechce vyjádřit.

Biztweet společně s Centrem nezávislé investigace (CNI) při mapování aktivit státního podniku Česká pošta narazilo na dosud neznámý kontrakt za desítky milionů korun. Jde o outsourcing překládky letecké pošty, neboli přenos jedné ze služeb České pošty na privátního dodavatele.

Tento outsourcing proběhl za podivných okolností, o kterých se rozhodl tiskový odbor České pošty nyní raději mlčet.

O zakázku za více než 66 milionů měl na podzim 2009 zájem kupodivu jen jeden jediný uchazeč, který se nakonec „soutěže“ zúčastnil. Byla jím offshorová společnost Skyport, ukrývající své skutečné majitele za kyperskou adresou.

Dosud neznámou zakázku od České pošty provází řada pochybností. Z jejích vlastních zveřejněných záznamů vyplývá, že po „soutěži“ s jediným uchazečem, už nikdy více službu překládky letecké pošty nikdy nepoptávala.

Znamená to tedy, že Česká pošta doposud posílá peníze na Kypr? Nebo zjistila, že si službu vlastně umí zajistit sama? Tyto otázky přes opakované urgence a své vlastní přísliby tiskový odbor České pošty nikdy nezodpověděl.

O zakázku za více než 66 milionů měl na podzim 2009 zájem kupodivu jen jeden jediný uchazeč

 

Otazníků je přitom ve skutečnosti ještě více. Ve věstníku veřejných zakázek figurují totiž hned dvě zakázky na překládku letecké pošty. Obě uvádí Skyport jako vítěze zakázky, jenže jedna měla proběhnout v září 2009, zatímco druhá až v prosinci téhož roku.

Pokud by nešlo o zmatek se zveřejňovanými údaji České pošty, ale jednalo se ve skutečnosti o rozdělení rozdělení jediné velké zakázky, dostal by neprůhledný Skyport bez protisoutěžících od státní firmy rovnou 131 milionů korun.  

Fakt, že v podivné soutěži scházeli Skyportu konkurenti, se promítl i do ceny zakázky. Státní firma cenu zakázky předpokládala na 49,6 milionů, nakonec však kývla na jedinou nabídku Skyportu za 65, 5 milionů.  Pošta tak „vysoutěžila“ o téměř 16 milionu dráž. 

V roce 2009, tedy době, kdy zakázku na poště Skyport získal, přitom byla Česká pošta spojována s mnoha podezřelými zakázkami, o kterých se spekulovalo, že byly ušité na míru konkrétním firmám, například zakázka na 350 nových dodávek nebo na kreativní agenturu, v roce 2009 také dostala pokutu od ÚOHS za špatný postup při zadávání veřejné zakázky při zabezpečení krizové situace nebo na úklidové práce.

Čtěte také:

Savov přišel o zakázku v Bratislavě. Na letišti si už neškrtne

Bratislavské letiště omezuje spolupráci s firmou kontroverzního podnikatele

Česká firma odhalila mizernou kontrolu dodržování pravidel na slovenských letištích

--

Zda Česká pošta objevila svého dodavatele skutečně díky nepříliš povedenému tendru z roku 2009, zůstává nejasné. Skyport ostatně nemusel být pro Českou poštu úplně neznámý subjektu.  V době, kdy zakázku České pošty získal, působil jako její regionální ředitel Ing. Vladimír Perný, bývalý ředitel Skyportu.

V tomto případě ale mohlo jít o pouhou shodu okolností u manažera, který prošel řadou dalších velkých společností jako ČSA Cargo nebo Air Cargo Terminal.  Oproti tomu v  případě Františka Savova, který je se Skyportem spojován, je cesta k celé řadě zajímavých kontraktů s veřejným zadavatelem patrná.

„Společnost Skyport zajišťuje pro České aerolinie na letištích v Praze i Bratislavě standardní handlingové služby při odbavení nákladu (zásilek) a pošty na základě smlouvy SGHA (Standard Ground Handling Agreement), tj. přijímá náklad a poštu k přepravě na linky ČSA, vydává náklad a poštu příjemcům, skladuje náklad a poštu v tranzitu, připravuje náklad a poštu na odlet, zajišťuje dokumentaci k přepravě a elektronická hlášení na příslušný celní úřad,“ potvrzuje mluvčí Českých aerolinií Daniel Šabík.

Jenže tady už Skyport začíná narážet na svůj problém s utajováním skutečného vlastníka. Už dříve si Biztweet povšiml vynuceného ústupu Skyportu z bratislavského letiště. Zde již Skyport neposkytuje služby nákladním letadlům ani prodej letenek, nebo catering pro vybrané soukromé linky, jak tomu bylo v minulosti.

"V minulosti měla společnost SkyPort s BTS podepsanou smlouvu o přístupu do vyhrazeného bezpečnostního prostoru letiště (BTS) pro svou samostatnou obchodní činnost. Tato smlouva vypršela v čase a nebyla obnovena. BTS je v otázce poskytování služeb zcela soběstačná a dodavatele činností, které souvisejí s předmětem podnikání letiště, nehledá," řekl pro Biztweet generální ředitel letiště M.R.Štefánika v Bratislavě Ivan Trhlík.

Průzkum ale zjistil, že problémy začínají anonymnímu Skyportu už i v České republice. Jestliže dříve českým úřadům příliš nevadilo, že do strategických částí Letiště Václava Havla v Praze má přístup společnost s neznámým vlastníkem, nyní se situace změnila.  

„Objekt společnosti Skyport je na hraně mezi veřejným a neveřejným prostorem Letiště Václava Havla Praha. Činnosti spojené se vstupem osob a vjezdem mechanizačních prostředků z veřejného do neveřejného prostoru v objektu Skyport jsou na základě platného Bezpečnostního programu ochrany civilního letectví ČR před protiprávními činy od 1.2.2016 vykonávány odborně způsobilým bezpečnostním personálem Letiště Praha, a. s.,“ říká mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková.

Před zmíněnou úpravou zajišťoval kontrolu vstupu a vjezdu do vyhrazených bezpečnostních prostor i samotný Skyport. Doplatil však na své tajnůstkářství ohledně vlastnické struktury.

Jako společnost, která působí v leteckém průmyslu by měla mít jasně prokazatelný vlastnický původ. Z prozaického titulu, aby neexistovalo podezření, že ji ovlivňuje, nebo dokonce vlastní jakákoliv skupina podezřelá třeba z napojení na teroristické, nebo jiné kriminální buňky.

Dlouhodobě se spekuluje o propojení společnosti Skyport s Františkem Savovem

 

O tom, kdo vlastní Skyport se jen polemizuje. Podle obchodního rejstříku je majitelem českého a slovenského Skyportu firma, která se jmenuje Skyport Group (UK) a sídlí v Londýně. Ani ta ale ještě není konečným majitelem. Tím je až firma Laemco z Kypru, která se údajně zabývá reklamou. Je však spravována pouze jednou osobou - právníkem. Pozoruhodný je také fakt, že její dluhy výrazně převyšují její majetek.

Dlouhodobě se spekuluje o propojení společnosti Skyport s Františkem Savovem. Ten se dlouhodobě odmítá přiznat k vlastnictví letecké firmy. V jednom z mála rozhovorů však přiznal, že v minulosti poskytl kapitál na založení Skyportu.

Jednou z dalších indicií, které firmu přiřazují Savovovi je společnost Gastro - Hroch. Jde o cateringovou firmu, která poskytovala stravování na letištích i v letadlech. Firma vlastněná Skyport Gastro LTD. poskytuje jídelní služby i v dalších společnostech patřících Savovovi. Ačkoli skončila v insolvenci všechny služby převedla na společnost Skyport Gastro. Se Skyportem ji spojují také lidé ze statutárních orgánů – třeba Pavel Janda, který je členem představenstva v obou firmách.

Připomeňme, že František Savov je v Česku obviněn ze dvou trestných činů. Případ rozsáhlých podvodů začala protikorupční policie vyšetřovat před více než třemi lety na základě trestního oznámení Finančního analytického útvaru Ministerstva financí České republiky. Státu díky těmto údajným podvodům měla vzniknout škoda 3 až 4 miliardy korun, za které hrozí podnikateli trest od 5 do 10 let vězení.

 

 

Redakce, Veronika Finková