Sázka Buffetta na BYD se vyplácí. Tesla na čínského konkurenta ztrácí
Čínska automobilka BYD v březnu 2025 poprvé překonala Teslu ve čtvrtletních tržbách z automobilového průmyslu.
Potvrdilo to správnou strategii Buffettova Berkshire, který dává BYD přednost před známou americkou značkou.
Před lety Buffett podporoval čínského výrobce elektrických vozidel, o kterém jste pravděpodobně tehdy nikdy neslyšeli, a nyní vybíjí baterie rychleji, než si můžete vybrat seriál na Netflixu.
Pokud to zní nepravděpodobně, pamatujte: Buffett to viděl už v září 2008. Berkshire Hathaway tehdy v tichosti nakoupila 225 milionů akcií BYD za zhruba 230 milionů dolarů – téměř 10 % společnosti. Přeneseme-li se do současnosti, podíl Berkshire má odhadovanou hodnotu 6 až 8 miliard dolarů – zhruba 25 až 30násobek původní investice.
Koncem března BYD překonala Teslu ve čtvrtletních tržbách z automobilového průmyslu. Buffett mezitím nedávno zopakoval své nadšení pro BYD na výročním setkání Berkshire v roce 2024: „Charlie [Munger] dvakrát bušil do stolu… a řekl: ‚Kupte si BYD.‘ Měl pravdu.“
Po meteorickém vzestupu BYD Berkshire od roku 2022 snižuje svou pozici a do poloviny roku 2024 tiše klesá pod 5% vlastnictví. Tohle ale není konec romance.
Systém autonomního řízení BYD je součástí standardní výbavy její vozidel. U Tesly ne. A právě sázka na lidskou pohodlnost je jedním z dlouhodobých atributů investic Berkshire. Začátkem roku 2025 společnost BYD spustila „God’s Eye“, systém autonomního řízení. Dodává se standardně, dokonce i na jejich hatchbacku Seagull za 9500 dolarů.
Mezitím si Tesla účtuje přibližně 15000 dolarů za svůj software Full Self-Driving, který je v současnosti pozastaven čínskými regulačními orgány. Zatímco fanoušci Muska čekají, zákazníci BYD jsou již na cestách.
BYD se krátce potýkala s odmítnutím autonomní technologie jako standardní funkce – kritici se obávali, že to vyvolá nerealistická bezpečnostní očekávání. BYD však rychle objasnila, že jejich technologie podporuje řidiče, není plně autonomní. Panika se zmírnila a skepticismus se přes noc změnil v důvěru spotřebitelů.
Od baterií přes polovodiče až po motory – dokonce i samotné lithiové doly – BYD řídí každou část svého dodavatelského řetězce. Konkurenti prosí dodavatele o díly, zatímco BYD klidně přepíná vypínače ve vlastních továrnách.
Čtěte také:
Boeing soupeřil s Lockheed o kontrakt za 20 miliard dolarů. Zvítězil
Americké “whisky státy” pocítí dopad hrozící celní války s Evropou
Tato vertikální integrace není jen provozní brilantnost – je to neprůstřelný ekonomický příkop. Řízení lithiových dolů, výroby baterií a výroby polovodičů izoluje BYD od prudkých cenových skoků dodavatelů, či geopolitického růstu chaosu v dodavatelském řetězci. V kombinaci s disciplinovaným finančním řízením, solidním peněžním tokem a konzervativním dluhem – přesně s fiskální přísností, kterou Buffett vyžaduje – a máte perfektní investici ve stylu Buffetta.
V roce 2023 společnost BYD prorazila mezi 10 největších světových výrobců automobilů. Do roku 2024 vyskočila na šestou pozici a dýchala Tesle na krk.
Hrubá marže společnosti BYD ve výši 20,6 % nejenže překonává Teslu; předčí také BMW, Mercedes-Benz a Toyotu. Tržní kapitalizace společnosti BYD je však pouze jedna pětina tržní kapitalizace Tesly, přestože má téměř celosvětovou korunu prodeje elektrických vozidel.
Musk prohrává také na čínském trhu, kde podporou režimu a narušením západního partnerství udělal smlouvu s ďáblem. Čínští řidiči nepřecházejí pouze na elektrický pohon – vybírají si chytřejší, bezpečnější, levnější a rychlejší vozidla. Tesla tento závod prohrává. V lednu 2025 prodeje Tesly v Číně klesly o 11 %; BYD vzrostly o 48 %.
Potíže Tesly v Číně, druhém největším trhu Tesly, se nezlepšily ani nyní. Nově zveřejněná data od China Passenger Car Association ukazují, že prodeje Tesly v Číně za první čtvrtletí klesly o 22 % oproti předchozímu roku, zatímco celkový prodej nových vozidel BYD vzrostl o 46 %.
Regulační bolesti hlavy Tesly v Číně nejsou překážkou – jsou to otevřené dveře pro BYD, aby upevnila svůj vedoucí podíl na trhu.
Investoři samozřejmě musí vzít v úvahu geopolitické napětí mezi USA a Čínou. Cla, předpisy a diplomatická rizika jsou velmi reálná. Pro diverzifikované investory však BYD poskytuje strategické zajištění – expozici na rychle rostoucích trzích podporovaných čínskou vládou pevně odhodlánou vést globální revoluci elektromobility.
Společnost BYD nově získala v Hongkongu 5,6 miliardy dolarů – druhý největší bleskový prodej akcií v regionu a největší automobilové financování za posledních deset let. Společnost tento kapitál využívá k vybudování náskoku.
Charlie Garcia je zakladatelem a řídícím partnerem R360
Volná editace lem
Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu
Máte zájem o informační zpravodajský servis z investičního prostředí, nebo analýzu trhu na klíč podle Vašich požadavků? Napište na kontakt@businesspr.eu
Pokud považujete texty Biztweetu za přínosné, věnujte jakýkoliv dar na Číslo účtu 1027300577/5500 IBAN: CZ1455000000001027300577 BIC/SWIFT: RZBCCZPP