Trump chce 25% clo na auta z EU. Jaký to má efekt na výrobu Evropanů v USA?
Americký prezident Donald Trump zavádí 25% cla na různé dovozy z Evropy, včetně aut. Jak se to projeví v USA?
Návrhy na cla prezidenta Donalda Trumpa zahrnují 25% daň na dovoz automobilů z Evropské unie, protože tvrdil, že obchodní blok EU „využil“ USA a jeho členské země „nepřijímají naše auta (z USA)“.
"Myslím, že prezident si opravdu vybírá třešničky," řekla Jennifer A. Hillmanová, profesorka Georgetownské univerzity zaměřená na obchod, která za Clintonovy administrativy sloužila jako generální radkyně obchodního zastoupení USA.
„Hodně se zaměřuje na clo na auta – že Evropská unie má clo 10 % a my máme clo 2,5 % a to je jeho velký příklad toho, jak je to nehorázné, a přesto všem nepřipomíná, že máme clo 25 % na nákladní auta,” poznamenala Hillmanová, když hovořila během webináře pořádaného Washingtonským mezinárodním obchodním sdružením.
"Když se podíváte na celý sektor... vozidel.. naše tarify jsou vyšší než evropské, takže si myslím, že musíme být opravdu opatrní, než abychom přijali tento mýtus, že všichni ostatní mají opravdu vysoká cla a my ne, a nějak proto musíme provést toto zásadní vyvážení, protože vše je vůči Spojeným státům nespravedlivé. Nemyslím si, že je to pravda,“ dodala.
Hillman řekla, že USA mají obchodně vážené průměrné clo 2,2 %, zatímco EU. je na 2,7 % a Čína na 3 %. Jako taková navrhla, že není přesné říkat, že mezi USA a jejich obchodními partnery je „velká propast“.
Trumpovo prohlášení Bílého domu podporující „spravedlivý a reciproční plán“ v oblasti obchodu zdůraznilo, že EU uvaluje 10% clo na lehká vozidla, zatímco USA pouze 2,5% clo. Prohlášení kritizovalo řadu „nekalých obchodních praktik“ amerických obchodních partnerů. Trumpova administrativa přislíbila zprávu o obchodní politice do 1. dubna 2025 spolu s případnými novými cly zavedenými 2. dubna.
I když se nezdá, že by Trump nedávno uznal americké 25% clo na dovážené nákladní vozy – které platí již 60 let a vztahuje se na většinu sportovně-užitkových vozidel – během svého prvního funkčního období se o tomto konkrétním odvodu, často nazývaném „daň z kuřat“, vyjádřil příznivě.
Vzhledem k tomuto stávajícímu poplatku dává smysl, že němečtí výrobci automobilů mají v USA továrny na výrobu svých SUV. Společnosti pak dodávají tato SUV z USA do Evropy, stejně jako dodávají sedany z Evropy do USA, jak poznamenala zpráva Wall Street Journal. Trump se v říjnu 2024 zmínil o závodech německých automobilek v USA – i když ne v pozitivním slova smyslu, protože řekl, že nestaví vozidla, ale spíše skládají kusy z krabice a že to zvládne „dítě“.
Čtěte také:
Co říká fúze Hondy a Nissanu o automobilovém průmyslu?
Akcie Intuitive Machines stoupají. Startuje druhá mise přistání na Měsíci
Dračí nájezdy 4: Zemanovo čínské tažení nevedlo nikam. Objem čínských investic klesá
Německé automobilky naznačily, že v reakci na Trumpovy postoje dělají nové změny. Mercedes-Benz plánuje lokalizovat více výroby ve svém závodě v Alabamě, zatímco Audi plánuje oznámit novou expanzi do USA ještě letos. Zpráva také uvedla, že BMW vyzvala EU na snížení cla na dovoz automobilů z USA na 2,5 % z 10 %, což by společnosti prospělo vzhledem k tomu, že vyváží auta do Evropy z amerického závodu.
Před Trumpovými poznámkami o clech zaměřených na EU — když řekl „obecně řečeno to bude 25 % a to se bude týkat aut a všech věcí“ — již 18. února 2025 pohrozil zavedením cel na automobily zahraniční výroby „v blízkosti 25 %.
Mluvčí Evropské asociace výrobců automobilů odmítl obšírně komentovat Trumpovy tarifní plány a řekl MarketWatch, že jsou „v současnosti zcela hypotetické“ a „neexistují žádné konkrétní informace, o kterých by se dalo diskutovat.“
Výrobu v Evropě omezuíí také americké automobilky. General Motors se v posledních letech stáhla z Evropy a v roce 2017 prodala své značky Opel a Vauxhall, zatímco evropská pobočka Ford před dvěma lety oznámila zrušení 3800 pracovních míst ve snaze mít štíhlejší a konkurenceschopnější podnikání.
Viktor Reklaitis
Victor Reklaitis je washingtonským korespondentem MarketWatch.
Máte zájem o informační zpravodajský servis z investičního prostředí, nebo analýzu trhu na klíč podle Vašich požadavků? Napište na kontakt@businesspr.eu
Pokud považujete texty Biztweetu za přínosné, věnujte jakýkoliv dar na Číslo účtu 1027300577/5500 IBAN: CZ1455000000001027300577 BIC/SWIFT: RZBCCZPP