Co český politik neřekne: Migrace jako ekonomická příležitost

Česká politická scéna naběhla na laciná hesla o nebezpečnosti migrace. Populismus je jednodušší než vysvětlování skutečnosti. Tou je, že se příchodu migrantů Evropa nevyhne a ti, kteří s migraci pracuji aktivně, proměňují krizi v příležitost. Potvrzují to také data.

Evropská unie je z více příčin hlavním cílem uprchlíků. Přichází do ní nejvíce migrantů ze všech sledovaných regionů OECD.

Pracovní (často označováni jako ekonomičtí) migranti představují podle souhrnu třetinu všech příchozích. Země mají k tomuto trendu odlišné postoje. Některé z nich navrhují restriktivní kritéria posuzování žádostí o azyl s cílem odradit obyvatele třetích zemí od pokusů usadit se na území Evropské unie.

Část zemí však zaujala jiný postoj a příchod migrantů obrací v nástroj ekonomického růstu. 

Unie proto musí pracovat s politickým, ale i právním rámcem úpravy pravidel tak, aby si věděla kvalitativně a kvantitativně vybrat vhodné adepty pro evropský pracovní trh. Mnoho zaměstnavatelů po tom volá, vzhledem k všeobecnému vývoji a negativní křivce demografického vývoje v členských zemích.

Z tohoto hlediska Unie selhává v procesu tvorby politik. Ten je pro několik příčin zdlouhavý. Od prípravy směrnice po aplikaci v zákonech členských zemí přejde od 5 do 10 let. OECD proto navrhuje vložit možnost zavádět implementační opatření, tedy pravidla, která budou přijímána rychleji a nemusí být přijímány všechny zahrnuté aktivity.

Příkladem toho, jak nejednotně postupuje člen Unie je třeba přebírání směrnice o modré kartě, při které individuální přístup jednotlivých členských zemí vytváří výrazné rozdíly v základních procesech azylových posuzování.

Rychlost azylového posouzení se zrychlí odstraněním přístupu k migrantům podle jednotlivých členských zemí. Vhodným by bylo i opačné prezentování poptávky po určitých profesích ze strany členských států Evropské unie. Zrychlilo by to proces migrantům, kteří navzdory tomu, že požadovanou znalost ovládali, uvízli v anonymní mase.

Také OECD mezi doporučeními pro zlepšení práce s migrací uvádí tvorbu databáze, spojující zaměstnavatele s uchazeči o práci na úrovni celé Evropské unie, která bude kompatibilní s kanály a schématy pracovní migrace.

Přes dlouholetou snahu Evropské komise se nedaří odstraňovat bariéry mobility pracovní síly mezi jednotlivými členskými státy. Uvnitř Evropské unie je nutné zjednodušit přesun sezónních pracovníků, studentů a legálních pracujících občanů ze třetích zemí. O pracovní povolení v jednom státě Unie by mělo být možné žádat i z jiného členského státu. Jednotlivé země by pak měly tlačit na zkrácení čekací doby, která řadě cizinců nedává možnost živit se do doby posouzení azylu legálně a vytváří kriminalitu či černou práci.

Čtěte také: 

Není to mýtus. Byrokratické peklo vytváří také technologický nedostatek úřadů a neznalost úředníků

Spojovník Visegrádu. Země regionu čerpají ze společných fondů

GDPR a údaje občana ve veřejné správě

S nutností odstranění bariéry jiným silám ze třetích zemí souhlasí i čeští podnikatelé.aliance Slovenska. Navrhují zřízení jednotného portálu na úrovni Unie, kde by se koncentrovala nabídka a poptávka po volných pracovních místech neobsazených a neobsazených z pozic občanů Unie. Evropská unie by měla určit celoevropskou kvótu, kolik jakých lidí země v pracovných systémech potřebujete.

Praxe ukazuje, že to jde

Dnešní praxe často ukazuje jak pustit občana na území Unie, ale následně nepřináší nástroje řídit jeho pracovní přesuny mezi jednotlivými členskými státy. Nacionální populismus navíc nepřeje náladám v Evropské radě, kde se v posledních obdobích více vytvářejí nové bariéry, než bourají ty staré.

Cestou jako pracovat s pracovní migraci tak, aby se zvyšoval komfort a přístup na trh migrantů a zároveň odpovídala představám cílových zemí o jejich kvalifikaci, je i dvoustranné partnerství mezi jednotlivými členskými státy Evropské unie a třetími zeměmi.

Pracovní kvalifikace a dovednosti by měly být součástí procesu kontaktu s migranty. Má-li dovednosti a vzdělání, měl by se k němu uplatňovat specifický přístup.

Kritici, kteří se obávali, že migrační vlna z roku 2015 přinese pouze zátěž sociálnímu systému, dnes mají k dispozici data, říkající opak. Například v Rakousku se po čtyřech letech zaměstnalo 44 procent migrantů přijatých v roce 2015, podobná čísla vykazovalo i Německo. Téměř tedy došlo k naplnění plánu zaměstnat se do čtyř let poloviny migrantů z roku 2015.

 

Tomáš Lemešani, podpořte nás nákupem v našem eshopu

Odemknout článek

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb
Top

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu

Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem Biztweet Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem

Muj stát, moje firma

Oblíbené motto „řídit stát jako firmu“, které do české politiky přinesl fenomén Andreje Babiše, definuje změny, jimiž česká společnost prošla mezi lety 2013–2021. Populismus kombinován s politikou nenávisti přinesl na pozadí ekonomické konjunktury Andreji Babišovi nebývalou popularitu. Společnost zas nebývale rozdělil a přinesl řadu nevratných změn. Titul Můj stát, moje firma odhaluje skutečnou výši dotací, které pobírají firmy, jejichž konečným uživatelem výhod je Andrej Babiš, jejich neobvyklý úspěch v získávání veřejných zakázek či to, jak podnikatelské impérium oligarchy po jeho vstupu do politiky vzkvétalo. Kniha se věnuje také otázce konfliktu zájmů a stavu, kdy veřejné peníze slouží zájmům velkopodnikatelů. Osobitě sleduje zneužívání politicky získaných pravomocí či pokřivení konkurenčního boje a trhu jako takového. Každému čtenáři také lidsky vysvětlí, jak na tento stav doplácí život běžného občana. Pokud je náhod příliš mnoho, nejde o náhodu. A tou, zdá se, nebyl ani průnik oligarchy Babiše do české politiky. Ideálním načasováním dosáhl toho, co se žádnému jinému velkopodnikateli nepodařilo. Česko řídil jako firmu. Svou firmu.

Podpořte Biztweet Biztweet Podpořte Biztweet

Líbí se Vám skutečně odborná a skutečně nezávislá tvorba Biztweetu?  Na nezávislost se nehráme, nemáme skryté sponzory, majitele, ani dárce, kteří si kupují naši vstřícnost. 

Podporu v hodnotě 1000 CZK můžete provést v našem eshopu. Pokud chcete darovat více, stačí produkt Podpořte Biztweet naklikat v košíku opakovaně. 

Biztweet

Rusko v plamenech Biztweet Rusko v plamenech

Kniha sleduje mimořádný příběh stojící za falešnými islamistickými útoky na Moskvu, které spustily ruskou invazi do Čečenska. Na základě série oficiálních prohlášení a znalostí Alexandra Litviněnka tato výjimečná kniha ukazuje, že k útokům islamistů vůbec nedošlo. Šlo o akci naplánovanou tajnou službou FSB s cílem dosadit Vladimira Putina na post prezidenta. Kniha také popisuje transformaci bývalé KGB v síť nových tajných služeb a způsob, jak tyto služby stvořily autoritativní režim v Rusku.

marketing@biztweet.cz

Rusko v plamenech

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb