Velcí nechtějí spolupracovat s malými. Kooperace v podnikatelském sektoru vázne také kvůli přístupu veřejných partnerů

Zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že nejvhodnějším soukromým partnerem veřejných inteligentních projektů bývají společnosti z kategorie malých a středních podniků.

Podpora lokálních podniků pomáhá také v českých podmínkách dodržovat principy udržitelnosti. Podpora místního podniku má zároveň multiplikační efekt, neboť dochází k rozvoji podniku s ekonomickou činností vázanou k území daného regionu. Z celostátního hlediska zase malé a střední podniky jako aktéři projektů ve veřejné správě výrazně přispívají ke zvyšování mezinárodní konkurenceschopnosti českého podnikatelského prostředí.

Pilotní projekty provozované v menším měřítku místní malou nebo střední firmou navíc pomáhají zvyšovat efektivitu celoplošných řešení. I zde se potvrzuje princip „Think small first“. To, co se detailně a kvalitně otestuje na menším regionálním území, často funguje bezvadně i ve velkém měřítku.

Nízká míra spolupráce velkých s malými

Koncept Smart Cities přináší výrazný potenciál pro rozvoj malého a středního podnikání, ale také podnikání větších hráčů. Mnoho projektů se neobejde bez infrastruktury vytvořené velkými aktéry z energetického či IT sektoru. 

Je proto nezbytné, aby velké firmy s malými inovátory zbytečně nesoupeřily, ale naopak vytvářely partnerské a subdodavatelské vztahy, ze kterých dokáží čerpat pozitiva obě strany. Města a obce by měly pozitivně motivovat obě strany k tomu, aby takové spolupráce navázaly.

Vhodným prostředím, kde by odborníci z obou velikostních kategorií mohli své projekty společně rozvíjet, je inkubátor, akcelerátor, či coworking prostor určený hlavně malým freelance aktérům a projektům.

Čtěte také: 

Není to mýtus. Byrokratické peklo vytváří také technologický nedostatek úřadů a neznalost úředníků

Spojovník Visegrádu. Země regionu čerpají ze společných fondů

Obyvatelstvo Unie se stěhuje z venkova. Jak to mají města ustát?

Chybou, která často blokuje rozvoj Smart Cities ve českých regionech, je nepochopení principů udržitelnosti ze strany samotných měst a obcí.

Partnerství pro projekty musí dbát hlavně na to, aby dodržovaly ducha a vize, které si pro koncept inteligentních měst region definoval. Městský region si musí pojmenovat jaké problémy by chtěl a mohl chytrými řešeními odstranit, jaké by mohl přinést svým občanům benefity a jak vidí život v daném městě či obci o deset i několik desítek let.

Výsledný projekt musí respektovat podmínku dlouhodobé udržitelnosti. Musí dávat smysl a přinášet efekt i roky poté, co na něj bude vyčleněno veřejné spolufinancování, daleko za horizont strategie, která umožnila jeho vznik. Udržitelnost navíc potřebuje být pokryta v několika ohledech, od finanční udržitelnosti z hlediska nákladů, přes její komerční uchycení i bez kontinuální podpory veřejného sektoru, až po její dlouhodobou společenskou potřebnost a podporu a minimální environmentální dopady. 

Takové širokospektrální chápání dlouhodobé udržitelnosti je v Česku pořád nedostatečně zastoupené. V tomto směru je nezbytná hlubší práce s tímto konceptem pro efektivnější nastavení projektů v praxi.

 

Tomáš Lemešani, podpořte nás nákupem v našem eshopu

Odemknout článek

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb
Top

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu

Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem Biztweet Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem

Muj stát, moje firma

Oblíbené motto „řídit stát jako firmu“, které do české politiky přinesl fenomén Andreje Babiše, definuje změny, jimiž česká společnost prošla mezi lety 2013–2021. Populismus kombinován s politikou nenávisti přinesl na pozadí ekonomické konjunktury Andreji Babišovi nebývalou popularitu. Společnost zas nebývale rozdělil a přinesl řadu nevratných změn. Titul Můj stát, moje firma odhaluje skutečnou výši dotací, které pobírají firmy, jejichž konečným uživatelem výhod je Andrej Babiš, jejich neobvyklý úspěch v získávání veřejných zakázek či to, jak podnikatelské impérium oligarchy po jeho vstupu do politiky vzkvétalo. Kniha se věnuje také otázce konfliktu zájmů a stavu, kdy veřejné peníze slouží zájmům velkopodnikatelů. Osobitě sleduje zneužívání politicky získaných pravomocí či pokřivení konkurenčního boje a trhu jako takového. Každému čtenáři také lidsky vysvětlí, jak na tento stav doplácí život běžného občana. Pokud je náhod příliš mnoho, nejde o náhodu. A tou, zdá se, nebyl ani průnik oligarchy Babiše do české politiky. Ideálním načasováním dosáhl toho, co se žádnému jinému velkopodnikateli nepodařilo. Česko řídil jako firmu. Svou firmu.

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb