Digitalizace může být motorem malého podnikání, sociálních služeb i zdravotnictví

Digitalizace veřejných služeb přináší nové možnosti malému a střednímu podnikání, ale i běžnému obyvatelstvu, které využívá sociální a zdravotnické služby. Pandemii koronaviru proto zvládají lépe více digitalizované regiony.

Cílem inteligentních veřejných služeb je efektivně a účinně nasadit veřejné zdroje na poskytnutí služby, která by se pouze stěží dokázala efektivně poskytovat soukromými společnostmi. Právě tyto služby jsou však často nezbytné pro rozvoj malého a středního podnikání. 

Malé a střední podniky často patří mezi aktéry nejvíce ovlivněné moderním přístupem města ke správě veřejného prostoru. Mezi typické příklady inteligentních veřejných služeb patří flexibilní nakládání s odpadem, v podobě například optimalizace tras pro sběr odpadu nebo instalace inteligentních odpadkových košů, které zasílají upozornění, když jsou plné. 

Aplikace pro případy řešení krizových situací a aplikace pro správu veřejného majetku vědí osobám reagujícím na krizovou situaci (požár, zranění) zpřístupnit údaje, jako jsou plány budov nebo dostupné zdroje na využití. Včasnost a efektivnost služeb veřejné bezpečnosti mohou být podpořené distribuovanými monitorovacími systémy, jako jsou připojené kamery nebo zvukové monitorovací systémy. Mezi další příklady patří inteligentní pouliční osvětlení, které se přizpůsobuje pohybu cyklisty a chodce, aby se zvýšila bezpečnost provozu a zlepšila energetická účinnost. 

Inteligentní zdravotnictví zahrnuje efektivní a účinné poskytování zdravotní péče. Inteligentní lékařské centra mohou kombinovat zdravotní záznamy pacientů z více zdrojů, a na základě toho poskytovat lepší lékařskou péči. Inteligentní zdravotní péče se může také spolehnout na údaje z propojených lékařských přístrojů. Občané mohou dostávat poradenství v oblasti zdraví na dálku, aby se zkrátily čekací doby a čas pacientů, který by trávili cestováním. Cílem inteligentní zdravotní péče je posílit postavení pacientů poskytnutím přístupu k jejich vlastním zdravotním záznamům a informacím o jejich zdravotním stavu.

Čtěte také: 

Veřejná správa nového střihu. Inteligentní řízení přináší spokojenější obyvatele

Doprava ve městech. Klíč regionální konkurence

Bankomat pro oligarchy. Unie chce změnu dotační politiky v zemědělství

Poslední specifickou oblastí, která se týká zlepšování veřejných služeb je oblast zvyšování kvalifikace obyvatelstva přes poskytování kvalitnějších služeb v oblasti vzdělávání. Cílem inteligentních míst v tomto směru je investovat do lidí s cílem vytvořit inteligentní obyvatele i celé komunity. Smart vzdělávání využívá programy celoživotního vzdělávání, které se může zaměřit na zvyšování a podporu zaměstnanosti, digitální dovednosti nebo zlepšení pozice pro skupiny obyvatelstva, například děti s autistickou poruchou. V tomto směru může pomoci rozvíjení digitální infrastruktury na lepší širokopásmové připojení, které může podpořit občany ve znevýhodněných částech města. 

Tyto služby pomáhají malým a středním podnikům rozvíjet své podnikatelské aktivity přes lepší nastavení nezbytné podpory, která výrazně snižuje náklady podnikatelů na zajištění bezpečnosti svého provozu, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a také kvalifikační úrovně potřebné pro práci v nové digitalizované ekonomice. Právě v době pandemie COVID-19 mohou mít digitální dovednosti významný efekt při podpoře distančního vzdělávání mezi žáky základních a středních škol i při snahách o rekvalifikaci nezaměstnaných. Z jiné perspektivy může město nabízet také interaktivní informační sloupy, které dokáží občanům a turistům poskytnout přístup k různým službám přímo v ulicích města.

 

Martin Reguli, s úpravou Tomáše Lemešaniho

Text je součásti analýzy připravené pro Slovak Business Agency



Odemknout článek

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb
Top

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu

Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem Biztweet Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem

Muj stát, moje firma

Oblíbené motto „řídit stát jako firmu“, které do české politiky přinesl fenomén Andreje Babiše, definuje změny, jimiž česká společnost prošla mezi lety 2013–2021. Populismus kombinován s politikou nenávisti přinesl na pozadí ekonomické konjunktury Andreji Babišovi nebývalou popularitu. Společnost zas nebývale rozdělil a přinesl řadu nevratných změn. Titul Můj stát, moje firma odhaluje skutečnou výši dotací, které pobírají firmy, jejichž konečným uživatelem výhod je Andrej Babiš, jejich neobvyklý úspěch v získávání veřejných zakázek či to, jak podnikatelské impérium oligarchy po jeho vstupu do politiky vzkvétalo. Kniha se věnuje také otázce konfliktu zájmů a stavu, kdy veřejné peníze slouží zájmům velkopodnikatelů. Osobitě sleduje zneužívání politicky získaných pravomocí či pokřivení konkurenčního boje a trhu jako takového. Každému čtenáři také lidsky vysvětlí, jak na tento stav doplácí život běžného občana. Pokud je náhod příliš mnoho, nejde o náhodu. A tou, zdá se, nebyl ani průnik oligarchy Babiše do české politiky. Ideálním načasováním dosáhl toho, co se žádnému jinému velkopodnikateli nepodařilo. Česko řídil jako firmu. Svou firmu.

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb