Doprava ve městech. Klíč regionální konkurence

Mezi klíčové faktory ovlivňující život ve městech patří kvalita dopravní infrastruktury. Města se proto snaží aplikovat chytré principy její řízení a dopravní Smart Cities projekty rozhodují o atraktivitě jednotlivých regionů.

Naopak, přehuštěná doprava trápí a diskvalifikuje řadu rostoucích měst v regionu V4. Někdy to postřehnou až když je pozdě. Kde hledat příklady?  

Oblast osobní přepravy je jednou z nejvíce zasažených rozvojem inteligentních technologií v praxi. Díky moderním technologiím mají obyvatelé města více možností přepravy než kdykoliv předtím. Tyto možnosti se týkají osobní přepravy, ale i přepravy zboží včetně rozvážkové služeb. Díky tomu mají i podniky nové možnosti zasáhnout nové trhy a zaměřit se na nové zákazníky.

Jedním z klíčových aspektů je právě rozvoj sdílené ekonomiky přes mobilní aplikace přinášející živnostníkům a malým a středním podnikům přímý kontakt s potenciálními zákazníky. Aplikace v oblasti dopravy pomohly zvýšit povědomí zákazníků o dostupných alternativách klasické automobilové dopravy přes poskytovatele sdílené jízdy, taxislužeb a alternativních dopravních prostředků (kola, koloběžky a jiné). Podpora města z hlediska kvalitní fyzické a datové infrastruktury motivuje a podporuje nové inovativní podniky při nabízení řešení na bezpečnější a efektivnější přepravu v rámci města.

Na úrovni města tyto vymoženosti otevírají nové možnosti jak podpořit zelené a energeticky šetrné formy dopravy, snižovat dopravní zácpy a zvyšovat kvalitu života. Inteligentní dopravní systém kombinuje technologie jako Internet věcí (IoT) a Big Data analýzy na efektivní správu dopravy v reálném čase, efektivní využití dostupných kapacit a zlepšení kvality dopravních služeb veřejných i soukromých poskytovatelů.

Podle aktuálních studií dosáhne hodnota trhu v oblasti inteligentních dopravních řešení do roku 2027 hodnotu 37 miliard dolarů (31,2 miliardy eur) [Grand View Research (2020) .

Čtěte také:

Bankomat pro oligarchy. Unie chce změnu dotační politiky v zemědělství

Kabinety s Babišem daňové úlevy škrtají. Pětina z nich však směřuje do Agrofertu

Po stopách Petra Kellnera: Neúspěch v boji o banku

Výhody inteligentního dopravního systému v praxi zahrnují vytváření propojených dopravních systémů s možností otevřené komunikace mezi jednotlivými zařízeními, vozidly i operačními systémy a databázemi. Toto propojení umožní dopravnímu systému lépe nastavit dopravní řízení, aby se mohla zvýšit plynulost provozu a zvýšila se atraktivita hromadné přepravy. Mezi čtyři základní aspekty inteligentních dopravních systémů patří:

- Sběr dopravních dat - prostřednictvím GPS systémů, kamerových systémů a identifikátorů vozidel vědí systémy zjišťovat stav dopravy v reálném čase a vyhodnotit podmínky přepravy pro lidi, kteří chtějí do ní vstoupit

- Přesun sesbíraných dat - tento systém přesune data sklizené senzory do centra, kde jsou posouvány zapojeným aplikacím

- Datová analýza - v tomto bodě jsou získaná data očištěné a přizpůsobené na další analýzu a následně jsou zaslány do uživatelských aplikací

- Informace poskytnuté uživatelem - cestující nebo běžní obyvatelé se dostanou k těmto informacím přes internet, televizi nebo rozhlas. Dostupné informace jim pomáhají optimalizovat své cestovní plány [Grand View Research (2020).

Z hlediska veřejné politiky na úrovni města nebo regionu má inteligentní doprava obrovský význam pro kvalitu přepravy obyvatelstva do práce, do školy nebo za rodinou. V tomto směru není klíčová jen samotná rychlost, ale i bezpečnost a energetická účinnost nabízených řešení. V rámci implementace mohou být součástí tohoto systému: systém managementu veřejné dopravy, přehled silniční sítě a elektronický jízdní řád, systém kontroly bezpečnosti silničního provozu a jednotná cestovní karta.

Výsledkem těchto aktivit je kombinace benefitů pro městské prostředí:

lZvýšená kvalita života - větší dostupnost a kvalita veřejné přepravy se sníženými náklady a zvyšování kvality života obyvatel ve městě;

lSnižování znečištění ovzduší - inteligentní přepravní řešení jsou často motivované environmentálními opatření podporující využívání hromadné dopravy nebo jízdních kol. Výsledkem je nižší znečištění ovzduší.

lNavýšení bezpečnosti veřejné dopravy - sledování úseků veřejné přepravy i celkových silničních komunikací na rychlejší reakci v případě nehodových situací.

lZvýšená konkurence různých forem veřejné přepravy - vyšší přeprava cestujících přináší i vyšší poptávku po nových dopravních aplikacích, které umožňují inovativní řešení přepravy napříč městem.

lInteligentné parkovací systémy - s využitím senzorů, bezpečnostních kamer a internetového propojení dokáže městská správa výrazně snižovat problém s nedostatkem informací o dostupných parkovacích kapacitách přes sdílení dat na mestských aplikacích [HereMobility (2020).

Z těchto zlepšení kvality života umí profitovat podniky díky lepšímu konkurenčnímu prostředí, dostupnosti dat na efektivnější rozvržení zdrojů a lepší informovanosti zákazníků, kteří budou prostřednictvím dostupných dat dělat lepší rozhodnutí a využívat výhodnější formy dopravy.

 

Martin Reguli, s úpravou Tomáše Lemešaniho

Text je součásti analýzy připravené pro Slovak Business Agency

 

Odemknout článek

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb
Top

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu

Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem Biztweet Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem

Muj stát, moje firma

Oblíbené motto „řídit stát jako firmu“, které do české politiky přinesl fenomén Andreje Babiše, definuje změny, jimiž česká společnost prošla mezi lety 2013–2021. Populismus kombinován s politikou nenávisti přinesl na pozadí ekonomické konjunktury Andreji Babišovi nebývalou popularitu. Společnost zas nebývale rozdělil a přinesl řadu nevratných změn. Titul Můj stát, moje firma odhaluje skutečnou výši dotací, které pobírají firmy, jejichž konečným uživatelem výhod je Andrej Babiš, jejich neobvyklý úspěch v získávání veřejných zakázek či to, jak podnikatelské impérium oligarchy po jeho vstupu do politiky vzkvétalo. Kniha se věnuje také otázce konfliktu zájmů a stavu, kdy veřejné peníze slouží zájmům velkopodnikatelů. Osobitě sleduje zneužívání politicky získaných pravomocí či pokřivení konkurenčního boje a trhu jako takového. Každému čtenáři také lidsky vysvětlí, jak na tento stav doplácí život běžného občana. Pokud je náhod příliš mnoho, nejde o náhodu. A tou, zdá se, nebyl ani průnik oligarchy Babiše do české politiky. Ideálním načasováním dosáhl toho, co se žádnému jinému velkopodnikateli nepodařilo. Česko řídil jako firmu. Svou firmu.

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb