Po stopách Petra Kellnera: Italské tance

Největšího zhodnocení už beztak ziskové akce se však Kellnerově skupině dostalo v roce 2008. Využil možnosti zahraničního kapitálu a jeho následné problémy po příchodu globální finanční a hospodářské krize.

V roce 2008 do České pojišťovny vstoupila italská nadnárodní pojišťovací korporace Generali. Forma investice byla domluvena coby partnerství. Společně tak finančníci z Itálie a Česka založili Generali PPF Holding. Petr Kellner získal viditelnou funkci v italské pojišťovně. Aby měl dosah na hospodaření Italů, a aby bylo partnerství zpečetěno, českého miliardáře jmenovali také do dozorčí rady pojišťovny Generali.

Spojení bylo pro PPF klíčové. Začínalo se totiž mluvit o tom, že na další rozvoj pojišťovny nemá skupina dostatek kapitálu. Problémem byla rostoucí konkurence a přicházející krize. Díky Generali získala PPF kapitál, know how zkušené pojišťovací korporace a v neposlední řadě nová teritoria - Generali PPF Holding působil ve 14 zemích, odkud bylo možné čerpat peníze, případně tam naopak kapitál výhodně přesouvat.

V prvních letech partnerství byly obě strany spokojené. Italové o něco méně, čas od času namítali vůči kapitálovým přesunům iniciovaným Kellnerovskou partou. Nicméně zisky byly nezanedbatelné a vše vypadalo, že skupina vstupem do českého pojišťovacího gigantu udělala terno.

V tomto přesvědčení mylně pokračovala také těsně před vrcholem finanční a hospodářské krize. Chybná analýza Italy přesvědčila, že mají v Česku nejen setrvat, ale také navýšit tamní aktivity. A to navzdory problémům, které už vlivem krize pociťovali v jiných zemích jejich působnosti.

Chybu v rozhodování využil Petr Kellner, který podíl v Generali PPF Holding včetně České pojišťovny prodal italským podílníkům z Generali v lednu 2013 za 2,5 miliardy eur. Podle analytiků tak vydělal přibližně 15-procentní zhodnocení už v momentě transakce.

“V roce 2007 jsme usoudili, že už nejsme schopni přinést pojišťovně další zásadní hodnotu. Původně jsme ji chtěli připravit na IPO, začali jsme se bavit s investičními bankami, ale nebyla na to vhodná doba. Rozhodli jsme se proto zkusit i prodej či fúzi se strategickým investorem. Začali jsme aktivně hovořit s potenciálními partnery, jako například Axa, Allianz, AIG nebo Generali. Nakonec se ukázalo, že s Generali, která v té době byla ve východní Evropě marginální, jsme schopni se domluvit na podmínkách, které byly pro nás velmi zajímavé. Podrželi jsme si manažerskou kontrolu, mohli jsme rozvíjet větší byznys ve 14 zemích a měli jsme zafixovaný exit. Velmi důležité bylo, že od začátku transakce jsme po celou dobu měli celý podíl zafinancovaný. Získali jsme velkou likviditu. Struktura obchodu i valuace podílu byla mimořádně zajímavá,” popsal další roviny obchodu a strategie z manažerského hlediska ve výživném rozhovoru pro seznanamzprávy Ladislav Bartoníček.

Čtěte také: 

Po stopách Petra Kellnera: Vstup do vysoké hry

Po stopách Petra Kellnera: Ruská větev

Kellner v privatizaci. Jak se kalila mocná PPF

Dnes se jeho slova potvrzují. Italové se mohou cítit zneužití. Ale zřejmě necítí. PPF udělala perfektní obchod, nutno ovšem dodat, že do velké míry díky pasivnímu, štědrému a špatně analyticky vybavenému partnerovi.

Italská strana si zkrátka neuvědomila, že se firma nachází ve fázi nutných investic a nejistých příjmů. Nabízené podmínky byly navíc co se týče manažerské dohody i nabízených finančních akvizičních podmínek vzhledem k dané době nadstandardní.

Česká pojišťovna byla od doby podpisu transakce v roce 2008 součástí Generali CEE Holdingu. Vystupovala samostatně, což byla právě ona koruna nadstandardních podmínek z nabízeného transakčního balíčku. Pod Českou pojišťovnu a její management složený z volby italských akcionářů přešel kmen české Generali na Vánoce 2019.

Marketing zatím funguje na svalové notě a prezentuje vznik nejsilnějšího hráče na trhu s takřka třetinovým podílem. Zajímavým faktem je zejména to, že gro co se týče počtu i lukrativnosti tvoří klienti Generali, ne České pojišťovny. To jen podtrhuje dobrý “kauf” Kellnera.

 

Tomáš Lemešani, text v rámci přípravy knihy Number One, kterou můžete předobjednat zprávou na marketing@biztweet.eu

 

Odemknout článek

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb
Top

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb