Politika s.r.o.: mlha kolem kampaně SPD

Ačkoli náklady a financování kampaně hnutí Tomio Okamury v roce 2017 vyvolávalo různé otázky, oficiální verzi je, že si strana celou kampaň pokryla osobními financemi předsedy a místopředsedy. Ukázka knihy Politika s.r.o.

Okamura s Fialou na to měli získat úvěr u Fio banky ve výši 18 milionů korun. Ručili za něj vlastním majetkem. Díky výdělku za voličské hlasy – 173 milionů korun – ovšem dluh splatili v rekordním čase v polovině prosince stejného roku.

I když ve všeobecných tvrzeních o sněmovních volbách tvrdí SPD, že kampaň zcela pokryl uvedený úvěr, skutečná kampaň podle údajů zveřejněných dohledovým úřadem vyšla stranu na 33,1 milionu korun.

Problémem se však kvůli novému a nejasnému zákonu stala zejména povinnost předložit úřadu veškeré účetnictví spojené s předvolební kampaní. Podle úřadu pro dohled nad hospodařením si strany tuto povinnost vyložily různým způsobem, přestože úřad strany s předstihem informoval o náležitostech tohoto podání.

Knihu Politika s.r.o. koupíte také v eshopu Modernoffice.cz

U většiny subjektů, včetně SPD, proto zaslané materiály neumožňovaly provést efektivní kontrolu financování kampaně, proto úřad vyzval tyto strany k doplnění podkladů.

„To se týkalo i hnutí SPD. To již doplněné účetnictví zaslalo a úřad nyní kontroluje jeho úplnost. Poté i toto účetnictví zveřejní na svých internetových stránkách. V mezidobí úřad provádí datovou analýzu monitoringu kampaně (rozsah veškeré venkovní, internetové i tištěné reklamy, jakož i propagace na sociálních sítích) a porovnává ji se skutečnostmi vykázanými stranou ve zprávě o financování kampaně,“ říká uvedl člen úřadu Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí Jan Outlý.

Čtěte také:

Politika s.r.o.: Vytoužené spojenectví

Okamura a NATO. Jak si představuje obranu Česka?

Politika s.r.o.: Byznys Tomio Okamury

Poté, úřad zahájí kontrolu zejména těch skutečností, u nichž datová analýza naznačí případné nesrovnalosti s tím, co strana vykázala.

Podle mnohých je podezřele nízká i suma, kterou vykázala strana v neúplném dokumentu pro regulátora. Hnutí SPD má přitom ze všech stran kandidujících v sněmovních volbách 2017 nejvyšší účet za public relations. I když vezmeme v úvahu opravdu čilou mediální kampaň, placené inzeráty na sociálních sítích, či fabrikovaní vlastních průzkumů, jen těžce je možné uvěřit tomu, že podle oficiálních čísel výdaje SPD na PR kampaň přesáhly výdaje ANO, ODS, či Pirátů několikanásobně.

Jen za samotné reklamní plochy měla strana zaplatit až 7 milionů. Vysoký účet přitom snížila řada sponzorů nepeněžními a těžce hodnotitelnými dary. Mezi ty jde určitě zařadit třeba pronájem místností pro setkání s občany, či hotelu Čechie, kde Okamura uspořádal oslavu volebních výsledků. Za pražský hotel zaplatil pouze 500 korun. Oněmi štědrými majiteli hotelu, kteří SPD odpustili drahý účet za veselí jsou přitom známá jména. Akcionáři jsou kromě jiných kontroverzní podnikatelé a lobbisté Tomáš Pitr a Roman Janoušek.

 

Ukázka z knihy Politika s.r.o., Tomáš Lemešani