Tvrdá rána či příležitost? Coworking prochází testem

V době kdy zažívali největší rozmach, musí zavírat. Coworkingový byznys v Česku i ve světě těžce zkouší doba strachu. Přináší však také příležitosti a nové zákazníky.

Nezávisle od světonázorů, strach z kontaktu s cizími lidmi v souvislosti s koronavirovou epidemii, společně s přísnými pravidly sociálního distancu, výrazně omezuje zájem lidí o návštěvu frekventovaných pracovních prostor. O to víc, pokud jde o místa sdílená, tedy kanceláře, kde se střídá hodně a často zcela cizích lidí.

Právě takové kanceláře na vrcholu konjunktury bodovaly, zejména ve velkých městech, kde hodně malých podnikatelů a freelance pracovníků chodilo pracovat do dobře vybavených a pohodlných coworking prostor. V roce 2019 bylo v Česku odhadem 61 tisíc metrů čtverečních sdílených kanceláří a do některých se přesunovaly také velké firmy a známé značky.  

Teď je všemu jinak a většina prostorů zeje prázdnotou. Čas od času se ve sdílených kancelářích prostřídá skupina lidí, kteří nemají na výběr, ale na meziroční nárůsty trhu možno aktuálně zcela určitě zapomenout. Atraktivita poklesla zcela přirozeně také kvůli bezpečnostním omezením. Zákazníci na coworkingu oceňují kromě výhodného flexibilního nájmu prostoru také sdílení techniky, nebo společného občerstvení. Covid v tomto stanovil nové bariéry. 

Nejlepší výbava pro domácí kancelář na modernoffice.cz

Provozovatelé sdílených kanceláří nechtějí mluvit o problémech. Podle jejich názoru jde pouze o krátkodobé problémy, v polovině roku po uplynutí první vlny pandemie navíc trh přirozeně oživil. Tak výrazný nástup zhoršující se situace však málokdo z nich čekal a vyhlídky na nejbližší měsíce nejsou nijak růžové. 

I když na pracovištích dochází k přísné hygienické rutině, opatření se neprojevují v růstu důvěry. Problémem pro coworking byznys jistě bude i samotný fakt, že jejich přednosti začne pod tlakem kopírovat také svět konvenčního způsobu firemního fungování.

Rány i příležitosti

Nouzový stav a pandemická protiopatření totiž nutí řadu firem přesunout část jejich zaměstnanců do režimu home office. Tam se mnoho z nich potká s benefity i nástrahami práce jednotlivce v improvizovaném prostoru. Mnoho z nich si ovšem osvojuje prácu na dálku, či komunikaci online. Zaměstnavatelé také pracovníkům zapůjčují nebo nakupují novou techniku, či kancelářský nábytek, který umožňuje vytvářet plnohodnotné pracovní prostředí. I po uplynutí doby covidové by tedy takové firmy nemusely vidět přínos sdílených kanceláří. 

Čtěte také:

Vyhladovět a koupit. Babišova inspirace Ficem

Co Trump přinesl Evropě? Ztrátu partnera a ekonomické ztráty

Oddlužení v Česku. Předlužení pokrývají desítky organizací, ani to nestačí

Koronavirová pandemie však některým, zejména menším firmám přinesla příležitost k přesunu do coworkingu. Jde zejména o menší firmy, které fungují na režimu rozdělování zaměstnanců na týmy, které se nesmí potkat. V malých kancelářích často nelze vytvořit oddělené koridory a proto některé zaměstnance dočasně umístňují ve sdílených kancelářích na dočasném pronájmu.   

Umělý růst 

Velké české coworking značky a prostory jako Regus, Opero, HubHub (HB Reavis), Hub Ventures, WeWork, Impact Hub navíc v zájmu zachování klidu a transakčně mohou i v době covidové mírně růst. Důvodem je vyprázdnění prostorů, které byly na vrcholu konjunktury plánované jako expanzní. Řada firem od expanze ustupuje s čím se ruší také plány na větší kanceláře. Majitelé pak hledají pro prázdné prostory využití. Prodej, či pronájem coworkerům bude jistě vítaným zmírněním jejich nečekaných ztrát. 

 

Tomáš Lemešani, podpořte nás nákupem v našem eshopu

Odemknout článek

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb
Top

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb