Snadný byznys pod dozorem. Hry v mobilu

Hry v chytrém telefonu vydělávají na interaktivní době a nepozornosti uživatelů. Pro podvodné firmy to kvůli laxnosti pravidel a ignoraci ze strany operátorů potíže nepředstavuje.

Hry v mobilním telefonu jsou oblíbeným krácením času pro mnoho uživatelů telekomunikačních služeb. Potíž je v tom, že situaci a poměrné volné podmínky pro provozování virtuálních her zneužívá několik firem, které jejich služby aktivují také u zákazníků operátorů, kteří o tom ani nevědí. Operátoři tomu pouze přihlížejí a úřady nemají dostatečné možnosti zneužívání předcházet.

Vzorec, kdy dochází k podvádění nevědomého zákazníka spočívá nejčastěji v tom, že se balíček předplatného k přístupu do her aktivuje zasláním SMS pro nového klienta. Ta někdy vláká klienta k nevědomé aktivaci, u některých z firem dokonce k aktivaci postačuje danou SMS pouze otevřít.

Po aktivaci následně služba klientovi účtuje měsíční poplatek, o kterém často ani neví. Reakce dozorního orgánu? Například v případě společnosti Mobile4Fun Český telekomunikační úřad pouze prostřednictvím jeho člena vydal neoficiální varování, aby klienti SMS neotevírali. Firma sídlí na Kypru a nabízí službu obsahu, a tak jí úřad nijak nepostihl.

Obsah v zahraničí

Podle případů, kterých popis Biztweet získal nově dochází k aktivaci služeb už samotnou aktivaci SIM karty, nebo třeba připojením internetového balíčku do sítě. Když si klient na měsíčním vyúčtování všiml, že několik měsíců hradí předplatné u služeb, o kterých ani neví, zatelefonoval operátorovi - O2 s prosbou o pomoc. Na lince byl mylně informován, že operátor s nechtěným předplatným nemůže nic udělat, protože jde o externí společnost. Jde samozřejmě o mýtus. Danou službu kyperské firmy prodává O2 a je za ní taktéž odpovědna. Je otázkou proč informace o možném zrušení nechtěného předplatného neposkytuje transparentně.

Podobný alibismus převládá i v postoji Českého telekomunikačního úřadu. "Jedná se o službu obsahu, ČTÚ není pro tento typ služeb dozorovým orgánem, ani není příslušný k rozhodování sporů týkajících se těchto služeb. Obsah skutečně poskytuje jiný subjekt než poskytovatel služby elektronických komunikací (v tomto případě O2). ČTÚ může pouze ověřit, zda došlo k poskytnutí služby elektronických komunikací, tj. zda proběhlo spojení (SMS, tel. hovor), nikoli, co bylo jeho obsahem, a zda obsah byl objednán spotřebitelem vědomě, či mimoděk. Stěžovatel se může obrátit na ČOI, případně při reklamaci postupovat dle návodu Asociace provozovatelů mobilních sítí," uvádí pro Biztweet tiskové oddělení Českého telekomunikačního úřadu.

Čtěte také:

Babišovy koblihy. Jak Agrofert ovládl československé pečivo

Taxi a ekologie. Jaký je vliv sdílených jízd na životní prostředí?

Kellner - Vinkler - Maděryč. Jak vznikl zárodek PPF?

Podvodné společnosti proto pochopitelně nemají pro nekalé praktiky dostatečné bariéry a porušování pravidel klidně riskují. Jelikož jde o zahraniční firmy, těžce na ně dosáhne i Česká obchodní inspekce. Ta v případě Mobile4fun o problémech neví, musí totiž obdržet podněty, ke kterým údajně dosud ve výrazné míry nepřišlo.

Peníze vs. dobré jméno

V podobném problému však postupuje vůči společnosti GameMine. "Tam již několik podání z minulosti evidujeme a předávali jsme v rámci mezinárodní spolupráce (v rámci tzv. CPC) k řešení příslušným maltským orgánům dozoru. Nejčerstvější informace, kterou máme z Malty, je z května 2020, kdy nás informovali, že společnosti zaslali dopis a žádost o vyjádření a v případě potřeby bude následovat zahájení řízení. Takže jsou podání vůči této společnosti (GameMine) zasílány příslušnému orgánu dozoru v zemi, kde společnost sídlí. Jednotky podání tedy eviduje a aktivně předáváme příslušnému orgánu dozoru v domovské zemi. Totéž bychom udělali v případě podnětů na Mobile4Fun," uvádí tiskový mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Dokud však vůbec k nějaké hrozbě pro zahraniční firmu dojde, přejde několik měsíců až let. Během této doby stihne zvláštními praktikami vydělat nemalé prostředky, a tak do risku pravděpodobně vědomě jde. Umožnění praktik je tak do velké míry záležitosti operátorů, kteří služby prodávají. Podle aktuálního dění je však výdělek přednější dobrému jménu a za procenta z prodeje nekalé praktiky přehlížejí. 

Odemknout článek

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb
Top

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb