Korona postihla projekt "hedvábné stezky". Zasáhne i Kellnera a změní čínskou strategii

Multimiliardové plány distributorů, obchodníků, investorů, ale také finančníků včetně PPF Petra Kellnera. Projekt One Belt, One Road se dostává kvůli pandemické situaci do problémů. Čína změní sektorové i regionální cíle.

COVID-19 již významně ovlivnil globální ekonomiku. Zasáhl výrobu, ale ještě víc distribuci, která skomírá kvůli omezení volného pohybu osob a zboží. Globální ekonomická chřipka zasáhla nejvíce největší obchodní řetěze. Přirozeně to pocítí zejména projekty, kterých úspěch závisí na globalizaci a obchodní spolupráci většího celku zemí.

Jedním z nejvíce zasažených je čínský megaprojekt „One Belt, One Road“, který komunistická země oživila v roce 2015. Budování nové Hedvábné stezky včetně pozemních a námořních tras a s ní přidruženého pásma ekonomického vlivu nyní utržilo výrazné trhliny.

Už předtím nepřesvědčivý výkon v podobě nenaplněných slibovaných investic v některých zemích teď brzdí ekonomická ztráta Číny, která podle prognóz po koronakrizi v roce 2020 poroste nejpomaleji za posledních 44 let.

Projekt, za který silně lobbuje také pražský Hrad či vláda, však naráží také na prozaický problém - uzavřené hranice. Nová Hedvábná stezka má na kolejnicích přecházet územím Číny a podle posledních informací končit ve Španělsku. Má jít o objemově největší proud přepravy zboží mezi Evropskou unií a Pekingem. Rozvojové projekty a budování specifické technické sítě je nyní stejně jako rozvoj leteckých mostů na vedlejší koleji.

100 zemí, klíčové sektory

Belt and Road Initiative (BRI), coby výkonní orgán strategie, se proto hodlá zaměřit spíše na prosazování vzájemných investic ve zdravotnictví a technologiích. Zde ovšem naráží na rezervovanost zahraničních partnerů, kteří odsuzují často neférový přístup čínské strany během koronavirové pandemie.

V roce 2019 zveřejnila analytická platforma Baker McKenzie a Silk Road Associates (SRA) pět scénářů pro BRI. Prognózy počítaly se zapojením až 100 zemí a propojení s Čínou v oblastech jako energetika, železnice, přístavy, silnice a průmyslové parky. Několik fundamentálních změn ovšem přinesla už celní válka se Spojenými státy americkými, nyní dochází k přepisování dodavatelských řetězců.

Už od roku 2018 čínské společnosti znovu zaměřily své úsilí na větší trhy jihovýchodní Asie, kde jsou vazby dodavatelského řetězce s Čínou silné a návratnost investic je předvídatelnější. Koronakrize zřejmě komunisty přinutí spoléhat se na tradiční partnery ještě více.

Čtěte také:

Evropský parlament: změny, Brexit a co bude dál

Evropská komise. Co bude s mozkem Evropské unie?

 
Je také zřejmé, že Čína hodlá ještě více investovat do logistických uzlů v Jihovýchodní Asii a dalších strategických expanzí digitální infrastruktury firem jako jsou Huawei, Alibaba a Tencent.
 
Budoucností budou jistě data aplikací jako DingTalk, WeChat Work a WeLink, Snaha propojit sociální sítě s dalšími strategickými službami byla viditelná už během epidemie koronaviru - služby Alibaba Health, či Ping An Good Doctor.
 
Čínské státní banky budou v příštích 12 měsících čelit větším kapitálovým omezením a nesplácené úvěry pravděpodobně vzrostou i v sektoru domácností.

Nebude na splátky

Právě zde budou trpět finančníci, kteří z čínského vlivu profitují. Jde také o Petra Kellnera a jeho PPF. Díky projektu One Belt, One Road expandoval do Vietnamu, Filipín, Indonésie a Indie. Splátky českého oligarchu tak využilo na 20 milionů zákazníků z regionu za rok. Fundamentální změny strategie projektu "hedvábní stezky" teď ohrožují další plány Home Creditu na rozvoj.
 
Problémem pro projekt bude také nenávistná politiky americké strany. Ta za koronakrizi viní Čínu a lze předpokládat, že bude vyvíjet nátlak na sankce vůči čínským firmám a rozrušování čínských obchodních řetězců v dalších světových regionech.
 
Už teď je tedy jasné, že One Belt, One Road získává trhliny. Budou se prohlubovat minimálně po dobu příštích dvou let. Je jen otázkou jak na to zareagují jinak submisivní vlády zemí Střední Evropy. Sektorové změny zaměření projektu přinesou oslabení tendencí čínských investic, naopak zvýší hrozby zájmu Číňanů o zdejší klíčové infrastrukturní uzly.   
Odemknout článek

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb
Top

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb