Česko připravuje novou strategii pro celoživotní vzdělávání. Jak je na tom dnes?

Česko coby silně průmyslová země naléhá na co nejrychlejší implementace nových trendů celoživotního vzdělávání z evropských strategií do vnitrostátních projektů a legislativy.

I zde, podobně jako v dalších členských státech Evropské unie dochází k tlaku na zvyšování technických znalostí pracovní síly. Tlak je vystupňován rekordně nízkou nezaměstnaností.

Přetlak volných pracovních míst a nedostatek kvalifikované pracovní síly ve strukturách pracovního trhu vytváří podmínky pro příchod pracovníků ze zahraničí, ale i rekvalifikaci nehybných pracovních sil, které navzdory vysoké nabídce pozic nedokáží své znalosti kvůli jejich oborové specifikaci uplatnit.

Problémem je také pokles kvality práce, neboť technické profese vykonává pracovní síla bez znalostí z potřebného oboru.

Dlouho neřešená problematika

I zde se tedy přistupuje k tlaku na rekvalifikaci zaměstnanců a také zde je problémem vysoká míra tíhy nezbytných opatření na ramenou zaměstnavatelů.

Podle měření provedených kompetentními orgány bylo tempo zavádění mechanismů vzdělávání dospělé populace v Česku velmi pomalé, ale v posledních letech došlo k výraznému zlepšení. První měření, které zkoumalo východiska pro strategii celoživotního vzdělávání v roce 2010 ukázalo, že se vzdělávání dospělých zúčastnilo pouze 7,8 procenta občanů věkové kategorie 25- 64 let.

Poslední měření, které proběhlo v roce 2016 a bylo doplněno v roce 2018, ukázalo úspěšnou implementaci strategie Evropské rady pro vzdělávání dospělé populace. Ve věku 18-69 let se neformálního zúčastnilo až 40 procent populace, přičemž ve věkové skupině 25-45 let je to dokonce 45 procent. Jde tedy o více než 37- procentní nárůst za 6 let.

Čtěte také:

Scénáře vývoje Evropské unie: Plán Juncker

Evropská energie. Unie hledá cestu k soběstačnosti

Zákon o ochraně whistleblowerů předloží vládě do září 2020

Pozitiva vykazuje i počet absolventů a oborové zařazení terciárního vysokoškolského vzdělání. Na druhé straně negativní vývoj vykazuje počet absolventů s vyšším odborným vzděláním, který permanentně klesá od roku 2003.

I v Česku proto vzniká problém s překvalifikováním pracovní síly a její mzdovými nároky. Na podobu vzdělávání má a bude mít vliv i celá série vnitřních trendů v České republice, zejména ve struktuře hospodářství, sociální struktuře, či politice. Česko proto kromě vrcholících programů celoživotního vzdělávání připravuje novou strategii pro celoživotní učení.

Nové směry a více spolupráce

Mezi její cíle patří zaměření vzdělávání více na získání kompetencí, potřebných pro aktivní profesní život, spravedlivý přístup ke kvalitnímu vzdělání a snížení nerovností ve vzdělávání.

Změny se budou týkat obsahu a způsobu vzdělávání, podpory učitelů a hlavně zvyšování motivace dospělých, dětí a žáků k celoživotním vzdělávacím aktivitám, jejichž realizace může probíhat za podpory institucí zájmového vzdělávání a neformálního vzdělávání.

Podpora má směřovat i do poradenstvím či vzniku regionálních poradenských fór s cílem sdílet informace a existující řešení mezi sektory. Oborově se plánuje celoživotní vzdělání naladit na vlnu příchodu Průmyslu 4.0.

 

Tomáš Lemešani, podpořte nás nákupem v našem eshopu

Text je součásti analýzy pro Republikovú úniu zamestnávateľov 

Odemknout článek

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
Top

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb