Digitální revoluce míří do druhého čtení. Poslanci jednají o taxislužbách

Poslanecká sněmovna chystá druhé čtení novely zákona o silniční dopravě. Má přinést očekávanou revoluci v pravidlech pro taxislužby.

Revoluce je ovšem nejspíš přehnané slovo. Po změnách v pravidlech pro taxislužby volají všichni hráči na trhu léta. Dlouho jejich hlasy nikdo nevyslyšel. Tlak však stoupl po nástupu digitálních platforem taxislužeb a sdílené ekonomiky.

Následné protesty konvenčních taxikářů přinesly jednání, ze kterých po dlouhé době vznikl návrh úprav legislativy. „Základními body novely je zjednodušení fungování smluvní taxislužby bez taxametru, s využitím mobilních aplikací. Zároveň však dochází k zavedení povinnosti zprostředkovatelů (společnosti typu Uber, AAA TAXI, ale i hotely a další) zprostředkovat legální taxislužbu. Další významnou změnou je zrušení zmocnění obcí ke stanovení povinnosti zkoušky z místopisu a znalosti právních předpisů,“ uvádí pro Biztweet mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Novela zákona o silniční dopravě je nyní projednávána v Poslanecké sněmovně, druhé čtení by mohlo proběhnout v rámci schůze, která začíná ve třetí říjnový týden. Na přípravě novely se podílela pracovní skupina k novému pojetí taxislužby. Jejími členy byli zástupci orgánů státní správy, samosprávy, zprostředkovatelů i jednotlivých taxikářů. Podle informací Biztweetu však byla propast mezi konvenčními taxislužbami a představiteli digitálních platforem tak hluboká,že se už dávněji rozpadla.

„Pracovní skupina k taxislužbě se nerozpadla, pouze se již dále neschází, protože novela zákona již byla předložena Poslanecké sněmovně a její další činnost již nemá smysl,“ odmítá naše informace Rezková.

Čtěte také: 

Babiš navzdory štědré státní pomoci Slovákům pohrozil. Vysoké náklady brzdí investice Dusla

Snášel chce posilovat aktivity Group of Node

U Českých Budějovic se rýsuje obří projekt

Vznik digitálních platforem taxislužeb je přirozenou součástí vzniku takzvané sdílené ekonomiky. Jde o novou formu ekonomiky, která vznikla ve snaze chovat se ke konzumu zodpovědněji, více využívat statky a dělit se o služby tak, aby byly výhodné pro zákazníka i provozovatele, svobodnější, a aby se plněji využívaly jejich kapacity.

Právě digitální platformy taxislužeb jsou společně se sdílením ubytováním nejznámějšími formami sdílené ekonomiky. Stále však přibývají nové a nové služby - například sdílené zahrádkářství, půjčovny šatů, sdílení kancelářských i nekancelářských prostor, či sdílené gastroslužby. Jejich společným jmenovatelem je sdílení samotných uživatelů a odbourávání bariér v soukromí.

Vyššími hodnotami sdílené ekonomiky jsou hlavně vyšší produktivita hospodářství, čistší životní prostředí, lepší využívání přírodních zdrojů a úspora v rozpočtech.

Klasickým taxikářům vadí, že digitální platformy umožňují dělat jejich službu i řidičům bez povolení, které museli získávat jejich řidiči. Digitální platformy se vyhýbají také dalším povinnostem a odmítají, že by šlo o klasické taxislužby. Vedlo to k mnoha sporům, či plošným zákazům jejich činnosti. Obě strany proto volají po zákonní úpravě tak, aby došlo zrovnoprávnění podnikání. Během jednání se však ukázalo, že představy obou táborů se výrazně odlišují.

Problémem je i zdlouhavá reakce státu. Česko je poslední zemí Evropské unie, která na vznik digitálních platforem taxislužeb nijak legislativně nereagovalo. I v případě změny jde navíc pořád o základní návrh úprav. Sdílená ekonomika se přitom neustále mění. 

 

Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu 

Odemknout článek

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
Top

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb