Chytře a nenápadně. Jannis Samaras patří k nejtaktičtějším podnikatelům

Podporuje politiky, patří mezi nejbohatší miliardáře a přesto se s ním veřejně nespojují kontroverze. Jannis Samaras oživil tradiční značku a zakořenil v českém byznysu.

Syn otce z enklávy řeckých uprchlíků v Česku vyrůstal na severu Moravy. Jeho otec Kostas byl agronom zabývající se melioraci – zúrodňováním půdy. Agronom ovšem po pádu socialismu pochopil, že obor umělo živený komunistickou agrární představou nemá v reálném světě místo. Dal se záhy na podnikání.

Zeleninový obchod rozjetý na vlastní pěst nevyšel, zapojil se tedy do populární privatizace. Díky krnovské výrobně sody začal rozvíjet prodej citronové šťávy a do byznysu se přidal i syn Jannis.

V roce 2000 Samarasovi přes firmu Santas ovládli také práva na výrobu chemických složek, ze kterých se vyrábí Kofola. Tehdy šlo o skomírající značku, která kvůli spojení s komunismem nevěděla co dál. A právě tam vynikal Jannis Samaras. Marketing a strategie byly vždy jeho přednostmi. Prodávající hlavně neplánoval pokračovat ve výrobě.

Ze značky, která upadala v zapomenutí vybudovala kvalitní reklama a hravé ponětí marketingu stoupající hvězdu. Z levné akvizice tak vznikl výnosný byznys, který ze 3 procent trhu zabral po pár letech zhruba třetinu.

Rodině to vyneslo miliardy korun a možnost dalších nákupů. Třeba Top Topicu, Viney, anebo Chito Tonic. Příběh se opakoval a značky reinkarnovaly a rostly. Do byznysu se proto přidaly také "energeťáky" Semtex a Erectus.

Čtěte také:

Martin Roman: mocný muž, který nemá klidný spánek

Miroslav Černošek: Sportem do nejvyšších pater politiky

Rodina Kočkových. Komedianti, kteří se dostali až k vládě

Samarasovi se uměli a umí pohybovat v mysli spotřebitele. I proto bodují reklamou, cenovou politikou, ale také distribuci. Přišli s nápady na točenou Kofolu i nová lahvová balení.

Společnost také vlastní továrnu v polském Kutně, kde vyrábí džusy Jupí. Jannis Samaras se drží zpátky, ale pořád překvapuje. Jeho jméno se v byznysu objeví jednou za čas, ale pořád u velké věci.

Jeho chytrost spočívá také v tom, že si nelibuje v opulentním vystupování stylu československých oligarchů. Ať už záměrně, anebo přirozeně, působí skromně a sympaticky. I díky tomu si nikdo moc nevšímal třeba jeho podporu hnutí ANO Andreje Babiše. Bez většího povyku zůstalo i postupné ochlazení vztahů až kritika majitele Agrofertu a českého premiéra.

 

Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu

Odemknout článek

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb
Top

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu

Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem Biztweet Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem

Muj stát, moje firma

Oblíbené motto „řídit stát jako firmu“, které do české politiky přinesl fenomén Andreje Babiše, definuje změny, jimiž česká společnost prošla mezi lety 2013–2021. Populismus kombinován s politikou nenávisti přinesl na pozadí ekonomické konjunktury Andreji Babišovi nebývalou popularitu. Společnost zas nebývale rozdělil a přinesl řadu nevratných změn. Titul Můj stát, moje firma odhaluje skutečnou výši dotací, které pobírají firmy, jejichž konečným uživatelem výhod je Andrej Babiš, jejich neobvyklý úspěch v získávání veřejných zakázek či to, jak podnikatelské impérium oligarchy po jeho vstupu do politiky vzkvétalo. Kniha se věnuje také otázce konfliktu zájmů a stavu, kdy veřejné peníze slouží zájmům velkopodnikatelů. Osobitě sleduje zneužívání politicky získaných pravomocí či pokřivení konkurenčního boje a trhu jako takového. Každému čtenáři také lidsky vysvětlí, jak na tento stav doplácí život běžného občana. Pokud je náhod příliš mnoho, nejde o náhodu. A tou, zdá se, nebyl ani průnik oligarchy Babiše do české politiky. Ideálním načasováním dosáhl toho, co se žádnému jinému velkopodnikateli nepodařilo. Česko řídil jako firmu. Svou firmu.

Podpořte Biztweet Biztweet Podpořte Biztweet

Líbí se Vám skutečně odborná a skutečně nezávislá tvorba Biztweetu?  Na nezávislost se nehráme, nemáme skryté sponzory, majitele, ani dárce, kteří si kupují naši vstřícnost. 

Podporu v hodnotě 1000 CZK můžete provést v našem eshopu. Pokud chcete darovat více, stačí produkt Podpořte Biztweet naklikat v košíku opakovaně. 

Biztweet

JURIJ FELŠTINSKIJ, MICHAIL STANČEV, TOMÁŠ LEMEŠANI: UKRAJINA V PLAMENECH Biztweet JURIJ FELŠTINSKIJ, MICHAIL STANČEV, TOMÁŠ LEMEŠANI: UKRAJINA V PLAMENECH

Autoři této publikace zmapovali v rozsahu a hloubce, kterou snese pozornost každého člověka, nezávisle od jeho předešlých znalostí o historii, komplikovanou chronologii ukrajinského národa.

https://biztweet.cz/article/5369-jurij-felstinskij-michail-stancev-tomas-lemesani-ukrajina-v-plamenech

Rusko v plamenech Biztweet Rusko v plamenech

Kniha sleduje mimořádný příběh stojící za falešnými islamistickými útoky na Moskvu, které spustily ruskou invazi do Čečenska. Na základě série oficiálních prohlášení a znalostí Alexandra Litviněnka tato výjimečná kniha ukazuje, že k útokům islamistů vůbec nedošlo. Šlo o akci naplánovanou tajnou službou FSB s cílem dosadit Vladimira Putina na post prezidenta. Kniha také popisuje transformaci bývalé KGB v síť nových tajných služeb a způsob, jak tyto služby stvořily autoritativní režim v Rusku.

marketing@biztweet.cz

Rusko v plamenech

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb