Chytře a nenápadně. Jannis Samaras patří k nejtaktičtějším podnikatelům

Podporuje politiky, patří mezi nejbohatší miliardáře a přesto se s ním veřejně nespojují kontroverze. Jannis Samaras oživil tradiční značku a zakořenil v českém byznysu.

Syn otce z enklávy řeckých uprchlíků v Česku vyrůstal na severu Moravy. Jeho otec Kostas byl agronom zabývající se melioraci – zúrodňováním půdy. Agronom ovšem po pádu socialismu pochopil, že obor umělo živený komunistickou agrární představou nemá v reálném světě místo. Dal se záhy na podnikání.

Zeleninový obchod rozjetý na vlastní pěst nevyšel, zapojil se tedy do populární privatizace. Díky krnovské výrobně sody začal rozvíjet prodej citronové šťávy a do byznysu se přidal i syn Jannis.

V roce 2000 Samarasovi přes firmu Santas ovládli také práva na výrobu chemických složek, ze kterých se vyrábí Kofola. Tehdy šlo o skomírající značku, která kvůli spojení s komunismem nevěděla co dál. A právě tam vynikal Jannis Samaras. Marketing a strategie byly vždy jeho přednostmi. Prodávající hlavně neplánoval pokračovat ve výrobě.

Ze značky, která upadala v zapomenutí vybudovala kvalitní reklama a hravé ponětí marketingu stoupající hvězdu. Z levné akvizice tak vznikl výnosný byznys, který ze 3 procent trhu zabral po pár letech zhruba třetinu.

Rodině to vyneslo miliardy korun a možnost dalších nákupů. Třeba Top Topicu, Viney, anebo Chito Tonic. Příběh se opakoval a značky reinkarnovaly a rostly. Do byznysu se proto přidaly také "energeťáky" Semtex a Erectus.

Čtěte také:

Martin Roman: mocný muž, který nemá klidný spánek

Miroslav Černošek: Sportem do nejvyšších pater politiky

Rodina Kočkových. Komedianti, kteří se dostali až k vládě

Samarasovi se uměli a umí pohybovat v mysli spotřebitele. I proto bodují reklamou, cenovou politikou, ale také distribuci. Přišli s nápady na točenou Kofolu i nová lahvová balení.

Společnost také vlastní továrnu v polském Kutně, kde vyrábí džusy Jupí. Jannis Samaras se drží zpátky, ale pořád překvapuje. Jeho jméno se v byznysu objeví jednou za čas, ale pořád u velké věci.

Jeho chytrost spočívá také v tom, že si nelibuje v opulentním vystupování stylu československých oligarchů. Ať už záměrně, anebo přirozeně, působí skromně a sympaticky. I díky tomu si nikdo moc nevšímal třeba jeho podporu hnutí ANO Andreje Babiše. Bez většího povyku zůstalo i postupné ochlazení vztahů až kritika majitele Agrofertu a českého premiéra.

 

Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu

Odemknout článek

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
Top

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb