Politika s.r.o.: Mediální hnízdo na Barrandově

Tomio Okamura nepatří mezi ty, kteří by novináře, či média chválili. Právě naopak, na kritice práce žurnalistů a zpochybňování všech zpráv, které nemá pod kontrolou stojí podstatná část vlivu jeho politického hnutí na cílovou skupinu. A právě díky kvalitní adresnosti jeho politického sdělení dosahuje úspěchy snad nejefektivněji z celého politického spektra.

Místo rozsáhlých a transparentních kampaní pro širokou veřejnost se totiž zaměřuje na jedinou cílovou skupinu, která si ještě nikdy nevybrala svého jasného favorita, a kterou je díky zmatenosti v politické orientaci nejjednodušší ovládnout. Stačí k tomu také využívat mnohem užší mediální záběr, než konkurence, která chce voliče sbírat mezi širokou veřejností.

Kromě sociálních sítí, kde se odehrává hlavní část kampaně SPD, cílí hnutí zejména na internetové stránky, kde straně fandí, nebo kde si o sobě strana může psát sama. Věc zašla před sněmovními volbami tak daleko, že Okamura odmítal jakýmkoliv širokospektrálním médiím odpovídat na otázky. Nezapomněl pak vykreslovat vyhlášeními dojem, že jinde nedostává prostor a nikdo ho neoslovuje.

Soukup a Okamura

Něco podobného funguje také u televize. Okamura vyjádření do většiny televizí odmítal. Vyjadřoval se často, že jsou pod vlivem oligarchů a ještě tvrdší byl u veřejně-právní České televize, kterou označil za nástroj, kterým na něj útočili jeho odpůrci.

Pochopení a dá se říct domov našel naopak na TV Barrandov. Na kritizované televizi běží celý týden politické pořady její majitele Jaromíra Soukupa. Okamura, nebo jeho kolegové přitom byli obsazeni ve valné většině programů. Třeba v Duelu Jaromíra Soukupa, kde sedí politik v studiu jenom s moderátorem, byl v devíti předvolebních týdnech Tomio Okamura obsazen až šestkrát. Žádný jiný politik se tam v tomto období neobjevil více než čtyřikrát.

Mnoho politických oponentů SPD si také stěžovalo na tendenční výběr témat v některých relacích, kde byl oponentem Okamura. Zvykem dramaturgie prý bylo oznamování okruhu otázek ještě s předstihem před diskuzí. V samotném programu však zazněly údajně zcela jiné dotazy, často na témata jako migrace, na kterých stála kampaň hnutí SPD.

Čtěte také:

Politika s.r.o.: Už ho znáte. Jak se však Okamura do politiky vůbec dostal?

Politika s.r.o.: Byznys Tomio Okamury

Politika s.r.o.: Trollení Ukrajiny

Neméně zajímavé je i obsazení komparzistů v jednotlivých pořadech Jaromíra Soukupa. Jak poukázal server hlidacipes.org, lidé, které televize prezentuje jako běžné občany se zájmem o politickou situaci, případně zájmem projevit sympatie k některému z hostů často působí stereotypně, opakují se a hodně často překvapuje jejich politická angažovanost.

Lidé se podílejí na celkovém dojmu, který divák u televize získává. Obecenstvo ve studiu totiž někdy klade dotazy a neustále tleská, nebo naopak bučí.

V období před sněmovními volbami 2017 seděli v obecenstvu opakovaně osoby aktivní v rámci hnutí SPD, nebo jeho kampani.

Směs extrémistů 

Pravidelným hostem byl třeba Vítězslav Novák, který za SPD přímo kandidoval ze třetího místa pražské kandidátky. Bez toho, aby televize nebo on sám řekl, kdo je, často klade dotazy, ve kterých se ptá třeba na to proč pro rozumná řešení SPD není podpora u jiných stran. Stejně jako mnoho dalších běžných lidí i on se neptá, ale spíše konstatuje a vyjadřuje podporu SPD.

Dalším častým hostem pořadů na Barrandově je Jan Kopal. Extrémista, který byl členem SPD, byl také trestně stíhán za schvalování teroristických útoků 11. září 2001.

Ve stejném čase chodí do Soukupova studia Milan Kubinec. Muž, který chodívá na setkání odpůrců islámu na Facebooku vyjadřuje spousty xenofobních názorů i vulgarit. Na jeho Facebookovém profilu se chlubí fotografii se samopalem. Další z častých hostů Žarko Jovanovič se sám chlubí proruskými názory, oslavoval Brexit a pomáhal SPD s kampani. V dalších relacích před volbami byli na obrazovce zachyceni i členka SPD Radka Hladíková a pořadatel akcií Bloku proti islámu Petr Hlaváč.

Třeba Vítězslav Novák se na sociálních sítích pochlubil tím, že do studia přijal pozvání přímo od Jaromíra Soukupa. Zda jde o náhodnou samovolnou kamufláž SPD, anebo záměr hnutí a televize je tedy nejasné.

Eknihu Politika s.r.o. můžete objednat úhradou 149 CZK na účet 1027300577/6100. Do poznámky pro příjemce stačí napsat své jméno a na adresu marketing@biztweet.eu zaslat mail, kde si knihu přejete dodat. Vše lze nakoupit také po kliknutí zde.

TV Barrandov, stejně jako jiné firmy Jaromíra Soukupa odmítají jakékoliv majetkové propojení s Tomio Okamurou a SPD. Pravdou však zůstává, že minimálně jeho televize má k němu i obchodně hodně blízko.

Mezi zakladatele TV Barrandov patřili Radomír Pekárek a Jan Fulín. Těmto pánům věnuji v publikaci více prostoru v dalších kapitolách. Oba jsou spojeni s firmou Play Net, která se hnutí SPD starala o většinu mediální části předvolební kampaně.

Vlastní šou nevyšla

Oba stojí také za výzkumnou agenturou Sanep. Ta sehrála také významnou úlohu u úspěchu populistické mlátičky Tomio Okamuru. Pomohla i Barrandovu. Když Rada pro rozhlasové a televizní vysílání vyšetřovala, proč se tváře SPD opakují na obrazovkách TV Barrandov tak často, televize argumentovala, že hosty vybírá podle jejich aktuálních pozic v předvolebních průzkumech. Právě v průzkumech Sanepu vypadalo SPD mnohem lépe než u jiných uznávaných agentur.

Jaromír Soukup se obhajuje, že Fulín i Pekárek spoluvlastnili televizi ještě v době předtím, než do ní Soukup vstoupil. Zajímavostí z tohoto období jistě je i fakt, že podle plánu z roku 2012 měl samotný Okamura moderovat politicky laděný program Dobrý večer, Česko.

Současná Soukupova angažovanost v propagaci SPD však zatím přináší ovoce jen jedné straně. Televize Barrandov zažívá rekordy v propadech sledovanosti. V prvním pololetí 2018 se podíl televize na sledovanosti u diváků starších 15 let snížil o 18.6 procenta na 7,03 procent. Roste naopak počet pokut za porušení zákonů a vysílacích pravidel.

 

Úryvek z knihy Politika s.r.o., Tomáš Lemešani