Slovensko bojuje o další automobilku. Ve hře je čínský investor

Čínský autovýrobce Zhi Dou hodlá do dvou let spustit novou výrobu v Evropě. Jednou ze zemí, které hrají o tuto zajímavou několikamiliardovou investici je také Slovensko. Verdikt má padnout brzy.

Závod v hodnotě 400 milionů eur, tedy 10,2 miliardy korun má automobilce dopomoci upevnit pozice na evropském trhu. Zhi Dou totiž patři do stejného koncernu jako třeba značka Volvo - Zhejiang Geely Holding Group.

Nová továrna má přitom do roku 2020 spustit výrobu elektromobilů a jejich součástek. Konkrétny projekt mluví o dvojmístném modelu D2 s výkonem 30 kilowattů a dojezdem téměř 260 kilometrů. Ze začátku chce firma vyrobit 3 tisíc kusů vozidel měsíčně.

Kromě Slovenska je ve hře také Polsko, Maďarsko, Rumunsko a Slovinsko. Česká republika na seznamu potenciálních destinací nefiguruje.

Ze slovenského hlediska by bylo kromě vysoké investice a vytvoření zhruba 500 pracovních míst přínosem hlavně umístění továrny. Zhi Dou totiž zvažuje vybudování závodu na východě Slovenska, kde je pořád vysoká nezaměstnanost, v některých částech atakující úroveň 20 procent.

"Východní Slovensko má zajímavé průmyslové parky, které disponují dobrou infrastrukturou a také je tam umístěno několik firem, které by se mohly stát potenciálními dodavateli potřebných dílů a materiálů," řekl slovenským Hospodářským novinám jednatel Zhi Dou Slovensko Branislav Kocper.

Pro Číňany může být oblast blízko hraníc s Ukrajinou strategicky výhodná také z hlediska infrastrukturního propojení na přepravní větev do Číny.

Nová Hedvábná stezka v rámci projektu One belt one road má na kolejích procházet územím Číny a podle posledních informací končit ve Španělsku. Má jít o objemově největší proud přepravy zboží mezi Evropskou unií a Pekingem. Jeden z hlavních překladišť, kde se zboží přeloží a proclí pro další dodávku směrem na Západ bude v obci Dobrá na slovensko-ukrajinské hranici.

Čtěte také:

Německý automotive rozšíří výrobu v Plzeňském kraji

Automotive výrobce Magna rozšiřuje výrobu v Chomutově

Daimler v Česku rozšiřuje výrobu

Automobilový průmysl je dominantní části ekonomiky Slovenské republiky. Stát je v je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem aut na světe. V Bratislavě a Martině vyrábí auta Volkswagen, v Žilině Kia Motors a v Trnavě montuje francouzská PSA.

Letos spustila nábor také automobilka Jaguar-Land Rover, která bude v příštím roku potřebovat u Nitry celkově 1500 pracovníků.

Od roku 2015 hraje Slovensko o další lukrativní investici. Jak portálu Biztweet potvrdilo ministerstvo hospodářství, novou továrnu by pod Tatrami mohla postavit Tesla Motors.

"Agentura SARIO navázala kontakt se zástupci společnosti Tesla Motors, která v dlouhodobém horizontu uvažuje o zřízení závodu v Evropě," potvrdil Ladislav Bányai z Kanceláře ministra hospodářství.

Významný americký výrobce elektromobilů, jehož akcie zažily v posledním období rekordní růst chce v Evropě postavit nový závod také pro výrobu batérií. Tady by mohlo zabodovat Česko s bohatými lithiovými zásobami.

 

Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu

Odemknout článek

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb
Top

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu

Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem Biztweet Můj stát, moje firma aneb Z Babiše Burešem

Muj stát, moje firma

Oblíbené motto „řídit stát jako firmu“, které do české politiky přinesl fenomén Andreje Babiše, definuje změny, jimiž česká společnost prošla mezi lety 2013–2021. Populismus kombinován s politikou nenávisti přinesl na pozadí ekonomické konjunktury Andreji Babišovi nebývalou popularitu. Společnost zas nebývale rozdělil a přinesl řadu nevratných změn. Titul Můj stát, moje firma odhaluje skutečnou výši dotací, které pobírají firmy, jejichž konečným uživatelem výhod je Andrej Babiš, jejich neobvyklý úspěch v získávání veřejných zakázek či to, jak podnikatelské impérium oligarchy po jeho vstupu do politiky vzkvétalo. Kniha se věnuje také otázce konfliktu zájmů a stavu, kdy veřejné peníze slouží zájmům velkopodnikatelů. Osobitě sleduje zneužívání politicky získaných pravomocí či pokřivení konkurenčního boje a trhu jako takového. Každému čtenáři také lidsky vysvětlí, jak na tento stav doplácí život běžného občana. Pokud je náhod příliš mnoho, nejde o náhodu. A tou, zdá se, nebyl ani průnik oligarchy Babiše do české politiky. Ideálním načasováním dosáhl toho, co se žádnému jinému velkopodnikateli nepodařilo. Česko řídil jako firmu. Svou firmu.

Podpořte Biztweet Biztweet Podpořte Biztweet

Líbí se Vám skutečně odborná a skutečně nezávislá tvorba Biztweetu?  Na nezávislost se nehráme, nemáme skryté sponzory, majitele, ani dárce, kteří si kupují naši vstřícnost. 

Podporu v hodnotě 1000 CZK můžete provést v našem eshopu. Pokud chcete darovat více, stačí produkt Podpořte Biztweet naklikat v košíku opakovaně. 

Biztweet

JURIJ FELŠTINSKIJ, MICHAIL STANČEV, TOMÁŠ LEMEŠANI: UKRAJINA V PLAMENECH Biztweet JURIJ FELŠTINSKIJ, MICHAIL STANČEV, TOMÁŠ LEMEŠANI: UKRAJINA V PLAMENECH

Autoři této publikace zmapovali v rozsahu a hloubce, kterou snese pozornost každého člověka, nezávisle od jeho předešlých znalostí o historii, komplikovanou chronologii ukrajinského národa.

https://biztweet.cz/article/5369-jurij-felstinskij-michail-stancev-tomas-lemesani-ukrajina-v-plamenech

Rusko v plamenech Biztweet Rusko v plamenech

Kniha sleduje mimořádný příběh stojící za falešnými islamistickými útoky na Moskvu, které spustily ruskou invazi do Čečenska. Na základě série oficiálních prohlášení a znalostí Alexandra Litviněnka tato výjimečná kniha ukazuje, že k útokům islamistů vůbec nedošlo. Šlo o akci naplánovanou tajnou službou FSB s cílem dosadit Vladimira Putina na post prezidenta. Kniha také popisuje transformaci bývalé KGB v síť nových tajných služeb a způsob, jak tyto služby stvořily autoritativní režim v Rusku.

marketing@biztweet.cz

Rusko v plamenech

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb