E-shopy čeká řada nových povinností, nově se na ně zaměřil europarlament

Evropský parlament za značného přispění české europoslankyně Olgy Sehnalové schválil nový soubor povinností pro e-shopy a na ochranu spotřebitele. Jaké to má pozitiva a negativa, hodnotí odborník na právo e-shopů Ondřej Preuss.

 

Evropský parlament schválil novou legislativu, jejímž cílem je zvýšit ochranu spotřebitelů před podvody při nákupech přes internet a rychleji odhalit nepoctivé prodejce. Národní úřady budou mít v této oblasti větší pravomoci.

 

Právo je vždy pomalejší než praxe. Proto je dobře, že jsou nyní na obzoru konkrétní praktické nástroje na ochranu spotřebitelů. Jde především o možnost požádat registrátory domén o informace nezbytné pro identifikaci nepoctivých obchodníků. Zároveň budou moci úřady provádět zkušební nákupy i v utajení,“ uvádí Ondřej Preuss, provozovatel webu DostupnyAdvokat.cz.

 

Evropská komise před časem uvedla, že nákupy po internetu rychle rostou a jejich podíl na maloobchodě se od roku 2010 zdvojnásobil. Čísla z roku 2014 zároveň ukazují, že až 37 procent e-shopů v oblasti cestování, zábavy, konfekce, elektroniky a spotřebitelských úvěrů porušovalo platné právní předpisy EU v oblasti ochrany spotřebitele. Norma vstoupí v platnost za dva roky.

 

Účelem nové úpravy je především posílení přeshraniční spolupráce. Jednoduše řečeno, i v případě stížností a nároků kupujících by měly padnout hranice,“ dodává Preuss, ale zároveň i varuje před možným zneužitím některých nástrojů nové úpravy: Úřady budou např. mít pravomoc nařídit zrušení konkrétního digitálního obsahu. To připomíná i snahy o „cenzuru“ českého internetu v souvislosti s regulací hazardu.“

 

Připomeňme, že poskytovatelé připojení k internetu na území České republiky jsou podle „blokovacích“ ustanovení hazardního zákona povinni zamezit přístup k internetovým stránkám uvedeným na seznamu nepovolených internetových her (tzv. blacklistu).

 

O blokování hazardu přitom rozhodují státní úředníci na Ministerstvu financí. Toto řešení mi nepřijde šťastné a opravdu navozuje reminiscence na cenzuru z dob dávno minulých nebo z dnešní Číny,“ hodnotí právní úpravu advokát Ondřej Preuss.

 

Je také potřeba uvést do kontextu, že český zákon na ochranu spotřebitele nedávno přinesl přesnější a podrobnější úpravu nekalých praktik a také možnost využít i mimosoudní řízení k vymožení svého nároku ve všech oblastech spotřebitelského práva. Kompetentním orgánem, který řeší spotřebitelské spory, je zejména Česká obchodní inspekce.

 

Také nás již v květnu příštího roku čeká nová úprava ochrany osobních údajů, tzv. GDPR. Podnikatelé na internetu teď tedy věru nemají málo nových povinností. Snad to alespoň některým spotřebitelům pomůže a nebude to jen mlácení prázdné slámy. Osobně vidím jako konkrétní problém, že u spotřebitelských sporů, které se zpravidla vedou o částky do 10 000,- Kč, není možné žádné odvolání proti rozhodnutí soudu v prvním stupni. Jde údajně o bagatelní spory, přitom jsou často pro konkrétní lidi dost zásadní,“ uzavírá Preuss.