Aero rozběhlo linku na před-sériovou výrobu letounů L-39NG

Projekt nového cvičného letounu L-39NG, nástupce legendárního Albatrosu, dosáhl dalšího významného milníku.

Stavba linky pro před-sériovou výrobu pokročila do stádia umožňujícího zahájení montáže draku letounu. Aero Vodochody odstartovalo montáž celkem čtyř letounů L-39NG instalováním potřebných přípravků pro výrobní linku a zahájením prací na prvních sestavách. První a čtvrtý letoun poslouží k letovým zkouškám, druhý vyrobený kus bude připravený pro statické zkoušky a třetí pro únavové zkoušky. Nejedná se o prototypové letouny, ale o letouny postavené podle standardů sériové výroby, což potvrzuje pokročilý vývoj projektu. Očekávaný první let před-sériového letounu L-39NG je naplánovaný do konce letošního roku. „Aero Vodochody intenzivně pracuje na tom, aby se vrátilo zpět mezi přední výrobce cvičných letounů, proto nyní soustředíme naše kapacity zejména na projekt L-39NG a jeho industrializaci. Úspěch nového cvičného letounu by znamenal přínos nejen pro Aero Vodochody, ale také pro celý český letecký průmysl,“ uvedl prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo. V průběhu loňského roku Aero dokončilo výběr klíčových externích dodavatelů pro výrobu letounu. Výsledkem byla vhodná kombinaci zahraničních a tuzemských dodavatelů. „V rámci dodavatelského řetězce se do vývoje a výroby L-39NG zapojí celkem 40 významných českých firem působících v letectví,“ dodal Giuseppe Giordo. Přelomový projekt českého leteckého průmyslu se těší podpoře České exportní banky, která poskytla na vývoj L-39NG úvěr ve výši 320 milionů korun. „Vyspělé strojírenské technologie z Vodochod patří ke světové špičce a Česká exportní banka je tu právě proto, aby vývoz technologií s vysokou přidanou hodnotou podporovala. Zároveň nás těší, že tak podpoříme celý tuzemský letecký průmysl a také diversifikaci vývozu české ekonomiky, protože o letadla z Aera je zájem po celém světě,“ řekl předseda představenstva ČEB Karel Bureš. Dalším partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se finančně podílí na vývoji i na prodeji letounu. Pro segment cvičných letounů se na světovém trhu otevírá vhodná příležitost. Velká část cvičných letek musí v následujících letech projít zásadní modernizací, neboť stávající letouny dosluhují nebo neodpovídají dnešním požadavků na letecký výcvik. „Výhled v horizontu 10 až 15 let ukazuje, že bude potřeba obměnit až 3 000 cvičných letounů. Našim cílem je získat v následujících deseti letech zakázky na nejméně sto letounů L-39NG. Je to velká šance pro český export, který má díky dobré pověsti letounů z Aera Vodochody a projektu L-39NG možnost hrát opět významnou roli na světovém leteckém trhu,“ dodal prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo