Ťok souhlasí s výměnou přístavů v Hamburku

Ministr dopravy souhlasí s nabídkou německé strany na výměnu pozemků v hamburském přístavu.

Německá metropole nabídla České republice záměnu pozemků v přístavu Kuhwerder za stávající české parcely v Sálském, Peutském a Vltavském přístavu.

„Můžu potvrdit, že nabídnuté území v přístavu Kuhwerden by mohlo splňovat požadavky České republiky, aby přístavní území mohlo sloužit moderní logistice a pomohlo českým podnikatelům v obchodu s celým světem,“ říká pro Biztweet ministr dopravy České republiky Dan Ťok.

Město Hamburk chce na místě, přes které vede přístup k českým přístavům stavět rozsáhlou infrastrukturu. Souvisí to s rekonstrukcí v rámci kandidatury na organizaci Olympijských her v roce 2024, ale také celkovou přestavbou metropole. Kromě pasáží, nových obytných budov, kanceláří, či silnic přibude i několik mostů. Ty mohou omezit přepravu v přístavech využívaných českou stranou.

„Nyní o nabídnutém území jednáme, řešíme například, kdy je možné přístav vyměnit nebo kolik bude stát pronájem území. Věřím, že se letos dohodneme a v následujících letech k výměně přístavu dojde,“ říká Ťok.

Vláda otevřela jednání s Němci koncem roku 2016. Jednání se týká zejména výměny pronajatého území Saalehafen a Moldauhafen, kde jsou pozemky Hamburku. Česka republika je má pronajaty a na těchto pozemcích vlastní budovy.

Čtěte také:

Na zahraniční vzdělávání učitelů dal Brusel přes 27 milionů

Babišova vláda by změnu kuřáckého zákonu nepřinesla

Nové vedení zdravotnictví nadále za spor s Diag Human

Dosavadní území svou polohou nebude po rekonstrukci pro moderní logistiku vhodné, a proto se vedou jednání o výměně za pronájem jiného území, s kvalitním přístupem pro námořní lodě a logistickým zázemím.

Kromě současného využívaní, které počítá s mohutnými investicemi chce česká vláda s přístavy počítat i pro budoucí rozvoj lodní dopravy na Labe. Projekt zpřístupnění Labe nákladní přepravě je už léta jednou z priorit českých ministerstev dopravy. Přístav v Německu by byl přirozeně stěžejním bodem obchodu s tovarem na této lodní stezce.

Česká republika nyní operuje v Hamburku se třemi přístavy Sálským a Vltavský přístav, které k sobě přiléhají a byly propůjčeny Československu k užívání na základě Versailleské smlouvy do roku 2028 a Peutský přístav, který v roce 1929 Československo zakoupilo.

Tomáš Lemešani 

Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu