Vánoční dárek v podnikání. Jak vybrat a má to cenu?

Vánoční dárky v byznysu zní jako dobrý nápad. Při nevhodném výběru ovšem může dojít k faux pas.

Nevěřili byste, co všechno někteří podnikatelé posílají svým obchodním partnerům. Nevhodný přitom nemusí být jenom „sprostý“ kalendář. Podnikatelé někdy partnery překvapují přemrštěnou hodnotou dárkového pozdravu.

Možná jste to někdy zažili. Vy jste poslali láhev vína a obdržel naopak poukaz do wellnesu, nebo mobilní telefon. Nepřiměřeně drahé dárky posílají hlavně podnikatelé, kteří si myslí, že tím obchodní partnery i konkurenci ohromí. Opak je však často pravdou. Obchodní partneři jsou v rozpacích a konkurence se na rozhazovačnosti baví.

To není vše. Pokud pošlete drahý dárek státnímu úředníkovi, nebo novináři, můžete se nevědomky pokusit o úplatek. Kde je hranice? Není ji v praxi jednoduché najít. V některých oborech může být oběd v příjemné restauraci setkáním skutečně pracovním, v jiných takové pozvání již může vzbuzovat oprávněné obavy.

Nejčastější hranicí je hodnota dva tisíce korun. Pokud se nechcete vystavit nepříjemnostem a neuvést v konflikt zájmů partnera z medií, nebo státní správy, dražší dárek neposílejte. Avšak jak uvedla v studii Transparency International, v etických kodexech úřadů jsou běžně spodní hranice na úrovni pěti set korun. Štědrost v tomto případě opravdu přehodnoťte.

Jak tedy udělat z dárku motivační nástroj, nebo marketingový nástroj, který "cílovku" opravdu potěší? Každá marketingová forma má něco do sebe a reklamní a dárkové předměty jsou stále aktuální i přes velký rozmach reklamy na internetu. Mají totiž oproti jiným formám reklamy několik výhod.

Dárek zůstává trvale u obdarovaného a tak chytře umístěné logo může být stále na očích. Pokud však jde o láhev vína, etiketa s firemním logem není vhodná. I drahé víno tak může působit levně a milovníky vína to někdy přímo pobouří.

Čtěte také:

Proč podnikat? Máte jasno v tom, co chcete?

Byznys v cizině. Jak na úřad bez znalosti jazyka?

Vnitřní motivace. Blábol, či opravdu funkční technika?

Díky dárku si klient pamatuje, kdo ho obdaroval, komu na něm záleží a kdo stojí o budování dobrého vztahu do budoucna.

Nutno dbát i na charakter reklamních předmětů. Pokud možno, vybírejte dárky co nejvíc individuálně. Hromadní rozesílaní někdy způsobuje trapné důsledky jako třeba sady nářadí, které přijdou ženám, plyšové hračky, nebo župany zase mužům. Pokud posíláte dárky hromadně, je lepší zvolit klasickou bonboniéru, víno, nebo přání a čokoládu.

Vánoční dárek je důležité věnovat také zaměstnancům. Dárek, který mohou využívat po celý rok, potěší a ukazuje na osobní přístup. Navíc dokážete, že své zaměstnance dobře znáte a že vám na nich záleží. Tady ještě víc platí volba charakteru dárků. Pokud se zaměstnanci stěžují, třeba že nedostali služebné telefony, nedávejte jim drahé dárky jiného druhu, ale raději jim nakupte levnější telefony.

Pokud chcete využít Vánoce na rozeslání reklamních předmětů, volíte správně. Devizou reklamních a dárkových předmětů je to, že mimo svou primární funkci slouží také jako nosiče vašeho loga. Budování značky tak dostává nový rozměr, protože lidé se s vaším logem setkávají mnohem častěji než u jiných forem reklamy. V porovnání s tím, kolikrát se člověk setká s tištěnou reklamou v časopisu či reklamním spotem v televizi, vítězí reklamní a dárkové předměty na celé čáře.

Předměty ovšem musí být využívány. Buď k nějaké hodně frekventované činnosti, nebo jako opravdu hezká dekorace, kterou si dotyčný umístí jako ozdobu doma, nebo jinde, kde tráví hodně času.

Před rozesíláním dárků klidně udělejte mezi partnery krátký průzkum. Osvěžíte si kontaktní údaje a nestane se díky tomu ani to, že byste porušili etický kodex jejich firmy.

 

Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu

Odemknout článek

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
Top

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb