Metrostav postaví most přes fjord Astfjorden v Norsku

Již čtvrtým projektem největší české stavební společnosti v Norsku je nová zakázka v oblasti Snillfjord na západním pobřeží této severské země, zhruba 50 km vzdušnou čarou od Trondheimu. Její součástí je přeložka silnice se dvěma tunely.

První z nich – Slordal - je dlouhý 2 745 m, druhý – Mjones - měří 745 m. Z pohledu Metrostavu je nejzajímavější součástí stavby most přes fjord Astfjorden, protože takovéto přemostění bude firma stavět vůbec poprvé. Stavební práce se mají rozběhnout v lednu 2018 a dokončení je plánované na podzim 2020. Celková hodnota zakázky činí v přepočtu přes 2,2 mld. Kč a Metrostav ji bude realizovat ve sdružení s místním partnerem, firmou Bertelsen & Garpestad. Obě firmy spolu aktuálně realizují v Norsku také obchvat města Kongsberg. „Přestože ve Skandinávii působíme již od roku 2006, zahraniční zakázka vždy představuje zvýšené riziko, proto na všech zahraničních projektech spolupracujeme s místními partnery,“ uvedl ke spolupráci šéf zahraničního podnikání Skupiny Metrostav Václav Soukup. Podíl Metrostavu na této zakázce je přibližně 60%. Bez zahraničních zakázek by Metrostav jen těžko hledal uplatnění pro své specializované pracovníky a strojní vybavení. V tuzemsku se z velkých podzemních staveb se aktuálně realizuje pouze železniční tunel Ejpovice. Společnost se proto rozhodla pro riskantní expanzi do zahraničí, kde je projektů dostatek. Zároveň je tam ale i tvrdá konkurence ze strany místních firem a nadnárodních stavebních koncernů. Jak ukazuje aktuální zakázka, české firmě daří obstát – mimo Norska Metrostav aktuálně realizuje projekty ve Finsku, na Islandu, v Německu, Polsku nebo Bělorusku.