Dokázal jste to. Aneb co dělat po poptávce

Všichni na to čekáme. Kdy přijde výsledek podnikání v podobě poptávky? Se šampusem to ovšem neuspěchejte.

Dny, týdny a měsíce PR, marketingu či budování značky. To vše je třeba obětovat k tomu, abychom vyvolali zájem o naše služby, nebo produkty. Jistě víte, že k tomu potřebujete hodně trpělivosti a nějaké to sebezapření.

Až po tom všem přijde vytoužené ovoce – poptávka. Ať už telefonicky, mailem, online formulářem, nebo osobně, musíte si dát pozor. V dnešním světě plném konkurence stačí jedna rozpačitá reakce a objednávku ztratíte. Nespěchejte proto s oslavami.

Při reakci na poptávku je potřeba být pečlivý, přímý, milý, ale sebevědomý, vstřícný, ale také asertivní. Jak najít správnou rovnováhu?

Rozlišujte mezi situacemi. Bohužel, ani poptávka nemusí vždy znamenat skutečný zájem. Hodně často se například u emailových poptávek stává, že zadavatel nechce skutečnou objednávku, ale jenom práci zdarma. Zejména tehdy, když si předem žádá vypracovat zkušební projekt, ocenění, působí velmi sebevědomě až direktivně.

Když takový tón vidíte, samozřejmě nemusíte panikařit. Někdy jde o skutečný zájem, ale nešikovného obchodníka. Rozhodně poptávku neignorujte, ale příjemným tónem vysvětlete, že požadavky předčily běžné jednání.

Seriózní klient sice je přímý a má jasnou vizi, ale je si vědomý i toho, že nejste jeho zaměstnancem. Poptávka vás nesmí do ničeho tlačit, musí být provedena s respektem.

Pokud se tak stane, není důvod váhat. Eventuálního zákazníka zahrňte od začátku vstřícností a zájmem. Na nic nečekejte. Když se vám nechce, nebo čekáte, až budete mít lepší náladu, raději komunikaci s poptávajícím delegujte na někoho dalšího. Není totiž slušné nechávat eventuální klienty čekat. Pozdní odpověď se navíc může míjet účinku. Během vašeho čekání se totiž zájemce ve většině případů domluví s vaší konkurencí. Za žádnou cenu proto neodpovídejte později než 48 hodin od objednávky.

Čtěte také:

Nový či stálý zákazník? Co dělat když jste uvázli na mrtvém bodě

Dlouhodobá spolupráce. Jak si říct o více peněz?

Daňový doklad. Jak kličkovat v byrokratické spleti?

Poděkujte za důvěru a to, že se rozhodl oslovit vás. Hned reagujte na to na co se ptal. Pokud si to nepřeje, nepopisujte mu celou nabídku, ale reagujte jen na to, o co se v poptávce zajímal.

Vyslechněte si co po vás zájemce chce. Popište mu náročnost a dostupnost služby, u produktu přibližte vaši konkrétní nabídku. Poměřte se s konkurencí. Za předpokladu, že jste nejlepší, problém není. Jinak je ale samozřejmé akcentovat vaši silné stránky – nejnižší cenu, rychlost doručení, zákaznickou péči.

Na závěr, ať už jde o jakoukoliv formu komunikace, dohodněte s eventuálním zákazníkem shrnující email. V emailu popište, co jste s klientem v předběžné komunikací probrali a v stručném textu opět popište, proč je vaše nabídka nejlepší.

Zákazníka do ničeho netlačte. Jemně mu však naznačte, aby se během pár dní rozhodl. Zdůvodněte to třeba výhodnou cenovou nabídkou, která později přestane platit.

 

Biztweet, podpořte nás nákupem v našem eshopu

Odemknout článek

Standard Biztweet Standard

  • 1 Kredit
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
Top

Byznys Biztweet Byznys

  • 5 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb

Golden Biztweet Golden

  • 10 Kreditů
  • Přístup k exkluzivnímu obsahu
  • Objednávka služeb